Foto portada: el director d’IA de Negoci de BS, Pier Paolo Rossi, durant la sessió.

“Les dades són un tresor però darrera cal gent que entengui el negoci”

Cinquena sessió del cicle de jornades organitzat per la Fundació per la Indústria, amb seu a Sabadell, per potenciar la indústria 4.0. Ha estat el torn de conèixer els models del Banc Sabadell i el Grup Bon Preu pel que fa al big data i la intel·ligència artificial. 

La Fundació per la Indústria ha iniciat aquest cicle per potenciar la indústria 4.0 com a impulsora de la transformació de l’economia catalana, sobretot a nivell de petita i mitjana empresa (pimes). L’objectiu de les jornades és posar en contacte les pimes industrials amb grans empreses industrials per transferir el seu coneixement.

En aquest cas, Banc Sabadell ha explicat el seu model tecnològic. Una entitat financera nascuda a Sabadell a finals del segle XIX (1881) però que ha crescut i s’ha internacionalitzat al Regne Unit o Mèxic, de la mà del servei a la banca personal i a la banca de negocis. “La banca ha estat part de la solució per frenar el primer impacte de la crisi i pot canalitzar els fons que han d’arribar”, ha destacat el president de la Fundació per la Indústria, Josep Roca. El director territorial de Catalunya del BS, Enric Rovira, ha recordat que el Gremi de Fabricants, impulsor de la Fundació per la Indústria, va ser el motor de la gènesi del BS, que va tenir en els baixos del Gremi la seva primera seu. “Mantindrem la proximitat malgrat la digitalització perquè és igual d’important i ho tenim en el nostre ADN”, diu Rovira, qui destaca que el 45 per cent dels préstecs ICO del BS es donen a empreses catalanes, uns 5.000 milions en els darrers mesos “i la major part en línies petitones”, a més de 10.000 moratòries.

“Ens venen 140.000 milions [de la Unió Europea], la meitat a fons perdut i la meitat a préstecs. És un repte potent i la banca estarem per veure com podem complementar els préstecs amb avals o el que calgui. Ja hem creat una web específica sobre els fons europeus per ajudar les empreses. Els fons europeus van una tercera part a transició digital i una altra tercera part a transició ecològica”, ha destacat. Per part del banc, ha assenyalat que s’han especialitzat en comerç electrònic (e-commerce) però també amb aplicatius fàcils com Pulso per saber com funcionen els sectors econòmics.  “És important que darrera de les dades hi hagi gent que entengui del negoci. Les dades són un tresor però hem de tenir les eines a mà per treure-li el màxim profit”.

El director d’Intel·ligència de negoci del BS, Pier Paolo Rossi, alerta que només el 10 per cent de pimes utilitzen el big data. Però en canvi la “tecnologia és fàcilment adoptable per totes les empreses perquè bona part del software és lliure. No calen grans inversions per tenir dades, conèixer patrons de comportament i predir a futur per prendre decisions”.

“Cal tenir les dades, el tresor que segur que tota empresa té malgrat que potser no les tingui ordenades però és senzill fer-ho i té un gran valor. A nivell tecnològic no cal fer grans inversions, són baixes, hi ha el cloud, el núvol, que permet emmagatzemar fàcilment. El més important és el talent analític, que és escàs, i fer-se les preguntes correctes: on volem aplicar la intel·ligència artificial? On ho fa millor el competidor?”.

Per la seva part, el director financer del Grup Bon Preu, Pere Anglada, ha explicat la transformació digital d’aquesta empresa catalana de l’alimentació fundada l’any 1974 i que té les marques Bonpreu, Esclat i les benzines EsclatOil, el servei BonpreuEsclat online i la comercialitzadora d’energia BonpreuEsclat Energia. “Vam començar de zero als anys 70 però mantenim l’empenta. L’empenta avui dia és tan necessària com sempre però l’empenta sense dades avui dia ja és insuficient. Dades importants però empenta també important”, ha assenyalat. Tenen 200 botigues i 8.500 treballadors o 80.000 factures mensuals. “Les dades ens permeten no malbaratar en promocions i saber què vol el client en cada moment. Això és fantàstic”, diu Anglada.

Fa dos anys que la Fundació per la Indústria treballa per impulsar el concepte d’indústria 4.0 entre les pimes industrials catalanes, ja sigui a través de jornades presencials com del cicle de jornades que es va iniciar a l’octubre de forma telemàtica a causa de la pandèmia.

Foto portada: el director d’IA de Negoci de BS, Pier Paolo Rossi, durant la sessió. 

Comments are closed.