El Gremi de Fabricants vol convertir el polígon Sud-Oest en el 22@ de Sabadell

Les obres del nou Portal Sud, de més de cinc milions d’euros, han de generar una nova entrada a Sabadell des de la C-58. Una connexió que de passada revaloritza l’antic polígon industrial sud-oest, més conegut com el polígon de la Zona Hermètica. El Gremi de Fabricants vol activar un debat social per posar al dia una de les principals zones industrials de Sabadell i el Vallès Occidental. Aquest dimecres han presentat la seva proposta, que passa per combinar usos industrials i de serveis amb habitatge per fer de la Zona Hermètica el 22@ de Sabadell.

Can Roqueta a banda, i estancat Sant Pau de riu-Sec, el polígon sud-oest és el principal de Sabadell. 61 hectàrees entre la C-58 i la Gran Via. Als afores de la ciutat però dins del nucli urbà, a peu de C-58 però tampoc del tot lluny ni de la RENFE ni dels FGC, entre l’Aeroport i la UAB. La seva ubicació ho té tot per triomfar. Però, com tantes altres coses, viu una certa atonia des d’almenys la crisi del 2008. Les naus han quedat antigues, són cares i moltes estan buides.

Foto portada: el nou polígon sud-oest, segons la proposta del Gremi. Autor: Eduard Fenoy.
El nou polígon sud-oest, segons la proposta del Gremi. Autor: Eduard Fenoy.

Ara el Gremi de Fabricants llença una proposta a la ciutat per reactivar-lo en el seu vessant més sud, en el requadre entre Sant Quirze, la Gran Via i Joaquim Blume. Per a tal efecte va encarregar l’any passat un estudi a l’arquitecte Eduard Fenoy, que ha presentat aquest dimecres davant de representants polítics i econòmics de la ciutat, acompanyat de l’arquitecte i urbanista Manel Larrosa. La idea és, com ha fet el Gremi o la Fundació Bosch i Cardellach en altres moments de la història, obrir un debat que empenti l’administració a passar a l’acció.

Pel que fa a la proposta, la idea subjacent és passar d’un espai de naus industrials grans i antiquades a un districte basats en illes, amb menys edificis, de més alçada i més zones verdes. Una proposta que beu del 22@ de Barcelona, que aprofita els carrers amples, naturalitza les zones urbanes lliures i crea noves zones urbanes. La transformació de la zona, a llarg termini, generaria un nou districte econòmic que afectaria tot el sud i l’oest de la ciutat des de Campoamor fins Gràcia.

Fins un 25 per cent del sostre, per habitatge

Inèdit fins ara a la zona industrial: no es dona l’esquena al residencial (és a dir, a construir habitatges). Al revés, s’estimula fins al punt de convertir-se en la clau: fins un 25 per cent del sostre total, més d’un miler d’habitatges per configurar un districte d’activitats mixtes. Més un barri que un polígon. S’estimula tant que se li dona caràcter simbòlic: la reforma de la zona començaria amb habitatges: un bloc de cinc plantes davant l’estació Sabadell Sud, però a l’altra banda de la Gran Via, i i una nova plaça a l’entorn de l’estació.

I a partir d’aquí, d’aquest bloc simbòlic, un nou ‘model d’Eixample’ (per les illes de Cerdà) entre la Gran Via i la C-58, combinant usos industrials i terciaris diversos (per ordre d’importància: indústria neta, oficines, serveis, comerç al detall, equipaments privats, comerç a l’engrós i laboratoris), amb una trama “molt més urbana” i molt més verda que no pas la tradicional imatge de polígon industrial.

A mig camí entre el 22@ i les illes de l’Eixample

Segons l’estudi, la reforma d’aquesta zona industrial augmentarà la capacitat de generar llocs de treball a la ciutat en fins a 50.000 llocs de feina. Una aposta ambiciosa per superar la tendència cap a ser una ciutat dormitori (més de la meitat dels treballadors que resideixen a Sabadell ja treballen fora de la ciutat, i les dades són de fa una dècada). De fet, Sabadell només genera 61.000 llocs de treball mentre que hi ha 80.000 sabadellencs treballant. Si Sabadell vol recuperar capitalitat, ha de generar llocs de treball per si mateixa. 

El carrer de Bernat Metge, a l’actual polígon industrial sud-oest, a Gràcia. Autora: A. Garcia.

El projecte no es faria en un dia: suggereix una transformació urbana a 30 anys vista i vol recuperar el lideratge comarcal i industrial de Sabadell a través de nous sectors productius. I una posada al dia per entrar, tot i que tard, al segle XXI. El 23 per cent de les naus industrials de la ciutat estan desocupades, segons dades del 2018. Són cares, poc atractives i no se les ha rentat la cara.

“No s’ha tingut cura ni des del sector privat ni des del sector públic del manteniment dels polígons industrials. Tampoc per impulsar-se el canvi i la transformació. Ara és el moment per fer el canvi si no es vol caure en l’oblit”, assegura l’estudi.

El Gremi, reitera, llença la idea a mode de proposta. Però no és ‘la’ proposta. El que volen és sacsejar la societat local i anar a les concrecions. “La nostra voluntat no és dir a l’Ajuntament, ni als veïns, ni a les entitats com ha de ser la nostra ciutat. Volem aportar propostes per fer que Sabadell sigui una ciutat cada dia millor. Esperem que la proposta serveixi d’impuls per obrir la reflexió de com pot ser aquest polígon”, ha assegurat la presidenta del Gremi de Fabricants, Rosvi Moix.

Foto portada: el nou polígon sud-oest, segons la proposta del Gremi. Autor: Eduard Fenoy.