Repercussions del tancament de Nissan a l’empresa sabadellenca SA ISOFEL

  • El 27 per cent de la facturació de l’empresa ubicada al barri de Gràcia SA Isofel és a Nissan. 
  • El gerent de l’empresa sabadellenca creu que la decisió no té marxa enrera: “Nissan tancarà”. 

A fi de conèixer l’impacte de la clausura de Nissan sobre els seus proveïdors, entrevistem a Jordi Serra, director de planta de SA ISOFEL. Es tracta d’una empresa sabadellenca que des del 2016 treballa per a Nissan qui també ens transmet les seves valoracions sobre el futur del sector de l’automòbil.

SA ISOFEL és una empresa proveïdora de Nissan, ubicada entre els carrers Marià Aguiló i Permanyer, del barri de Gràcia de Sabadell, que funciona des del desembre del 1976. La firma fabrica sostres i capós per a diferents firmes automobilístiques com PSA (que agrupa Citroën, Peugeot i Opel) i Renault utilitzant teixit, escuma i fibra de vidre com a matèries primeres. Actualment l’empresa, originàriament de capital català, pertany majoritàriament al grup japonès-francès, Howa-Tramico, en el marc d’una aliança entre les dues companyies per tal de penetrar en els mercats asiàtics i europeus respectivament, encara que un 20 per cent continua sent de capital català.

Jordi Serra Perucho, nascut a Barcelona el 1962, és el director de la planta sabadellenca. Explica que SA ISOFEL treballa per a Nissan des de l’any 2016 en els models Pickup Mercedes i en el Pickup Navara de Nissan-Renault. Hem de tenir en compte que el grup japonès Nissan i francès Renault establiren una aliança estratègica.

L’any 2019 aquesta feina va representar el 27 per cent de la facturació de l’empresa sabadellenca, però només el 6 per cent de les peces produïdes. Aquesta dissonància s’explica pel fet que els sostres fabricants per a Nissan inclouen cablejat elèctric i un dispositiu antirobatori que incrementen sensiblement el seu preu. Al 2019 això representà una facturació a Nissan per valor d’uns dos milions d’euros, una xifra important si tenim en compte que la facturació total de SA ISOFEL en aquest exercici fou d’aproximadament nou milions d’euros. Jordi Serra valora de forma ambivalent la seva relació amb Nissan:

“Són molt curosos respecte a la qualitat del producte i tracten als proveïdors de forma exigent”; per contra, “són molt puntuals en els pagaments”.

Al seu parer, la relació entre les grans firmes automobilístiques i els seus proveïdors es deteriorà des de que José Ignacio López de Arriortúa, conegut com Súper López, va ostentar la direcció de SEAT amb una estratègia basada en rebaixar els costos, “escanyar” els proveïdors per fer més competitiu el preu dels seus vehicles i que van imitar la resta de firmes del sector.

Així mateix informa que actualment l’empresa té un important estoc de peces encarregades per Nissan i un altre de Renault-Mercedes. Serra confia que Nissan pagarà aquesta comanda com ha fet sempre. També espera que no hi hagi problemes amb els altres sostres, doncs només s’hauria de canviar el logotip. Ara bé, si això no fos possible l’empresa no podria assumir aquest passiu i es posaria en perill la seva continuïtat.

Serra manifesta la seva convicció que “Nissan tancarà” i que la decisió no té marxa enrere. Tanmateix creu que podran continuar treballant en aquests models en les fàbriques que el grup Nissan-Renault conserva a d’altres països europeus com França o Gran Bretanya. Per aquestes circumstàncies i pel fet de la relativament petita part de la seva producció destinada a Nissan, espera no haver d’acomiadar cap treballador.

De fet, l’aturada de la producció per la Covid-19, determinà en un primer moment el recurs a la bossa d’hores i posteriorment a un ERTO que està punt de finalitzar ja que les firmes del sector del automòbil han reprès la producció. Ara bé, també trasllada la seva inquietud pels efectes d’una notable baixada de la demanda interior de vehicles, doncs molta gent s’ho pensarà dos cops abans de comprar-se un cotxe nou. Un descens de la demanda que potser podria compensar-se per l’exportació a l’estranger

Perspectives de l’automoció

En un altre ordre de coses, ens interessem per la seva valoració sobre les ajudes anunciades pel president de govern espanyol, Pedro Sánchez, a “tota la cadena de valor” del sector de l’automoció. Serra es mostra escèptic pel que pertoca als beneficis que podrien obtenir les empreses proveïdores com la seva i creu que aquestes ajudes aniran destinades a les grans multinacionals del sector.

D’altra banda, recavo la seva opinió sobre l’adaptació del sector derivada de la introducció dels vehicles elèctrics i híbrids.

“A nosaltres no es afectarà gaire –assegura- ja que els sostres seran els mateixos pels vehicles elèctrics o de combustió”.

Tanmateix, afirma que mentre els governs no habiliten un àmplia xarxa per assegurar la recàrrega d’aquests cotxes, el vehicle elèctric té poques possibilitats d’èxit. Això sense comptar el seu preu més elevat en comparació dels automòbils de combustibles fòssils.

Foto portada: flames dels pneumàtics cremats pels treballadors de Nissan, a prop de l’entrada de la planta, el 28 de maig del 2020 (horitzontal)

Comments are closed.