S’acaba una anomalia. Sabadell, ja se sap que no és un municipi eminentment turístic -ni ganes, segurament-, era de les poques ciutats rellevants de Catalunya sense Oficina Municipal de Turisme. Aquest dimecres n’obre les portes, dins de la Casa Duran. S’acaben així diversos mesos d’obres per condicionar l’antiga saboneria de l’espai. El nou servei s’estrena coincidint amb la Festa Major.
L’Ajuntament considera que serà una “peça fonamental” per donar a conèixer, informar i canalitzar l’oferta turística de Sabadell, bàsicament centrada en esdeveniments (cultura i esport) i negocis. L’oficina no arriba als 50 metres quadrats (45, en concret). Compta amb un espai de recepció, atenció i orientació al visitant. Hi ha material digital d’autoconsulta i un expositor. S’hi pot accedir des del carrer del Pedregar i també des de la nova placeta que s’ha obert al carrer de Sant Joan. A la primera planta s’hi ubicarà el personal del programa de Projecció de la Ciutat i Turisme.
Segons informa el consistori, l’oficina obrirà tots els dies de Festa Major entre les 10 i les 14 hores i de 16 a 20 hores. Des d’aquest dimecres s’hi reparteixen mocadors de Festa Major i programes de la festa. De fet, hi ha cues a l’exterior i malgrat la pluja per tenir el mocador. Un cop passi la festa Major, obrirà de dilluns a dissabte de 10 a 13 hores i de 17 a 19 hores i diumenge de 10 a 14 hores. En total, obrirà 34 hores a la setmana.
Sis anys per tenir una oficina de turisme
El projecte ha estat especialment reivindicat per Junts per Sabadell, ara des del govern i gestionant l’àrea de Projecció de la Ciutat i la nova regidoria de Turisme. També ho van fer des de 2019 com a principal soci de mandat de Marta Farrés. Però en realitat el Pla Estratègic de Turisme aprovat pel quatripartit l’any 2018 incloïa la previsió -que mai no es va complir- de tenir una oficina turística aquell mateix any (més info: ‘Sabadell tindrà Oficina de Turisme abans que acabi l’any‘). Aquell govern va preveure els baixos de l’Ajuntament com a emplaçament per a l’oficina, però no la va fer. Sis anys després, obre a la Casa Duran. La inversió ha estat de 200.000 euros, segons fonts del govern municipal.
Sabadell i el turisme
Al febrer de l’any passat Sabadell va entrar a la Xarxa de Turisme Industrial de Catalunya. Amb el concepte de ‘ciutat museu’, en els darrers anys s’ha dissenyat una ruta modernista i una de les xemeneies. També s’està generant una ruta al voltant dels murals dedicats a Tintín. I en un altre ordre de coses, des de fa quatre anys s’han instal·lat alguns suports per fer-se autoretrats en espais singulars de la ciutat (més info: ‘Sabadell, ciutat selfie?‘).
La Diputació de Barcelona estima que uns 85.000 turistes visiten Sabadell a l’any. El turista mig, segons els estudis, respon a l’arquetip d’un home de mitjana edat que ve a Sabadell per motius professionals i s’hi està entre tres i cinc nits. No obstant, un de cada quatre visitants ve a Sabadell per vacances i en família, segurament atret per la proximitat a Barcelona i els preus més assequibles dels allotjaments.
Informació relacionada:
Foto portada: la nova oficina de turisme, al juliol. Autor: A.Pardina.