Un matí a la porta del SOC: “per telèfon és impossible i venir aquí tampoc serveix de res”

Cada família és un món, però totes tenen el mateix problema: no hi ha manera de contactar amb les oficines de treball. Cada matí es formen llargues cues davant el Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) i del Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE), i els que hi van fan cara de pocs amics. “Per telèfon és impossible parlar amb ells, però venir aquí tampoc serveix de res”, lamenta una veïna de Sabadell, Sara Nisan, a les portes del SOC.

El SEPE no ha pagat l’atur a cap nou desocupat a la demarcació de Barcelona des del 12 d’agost. Per tant, aquest mes només cobraran el subsidi els aturats que van presentar la sol·licitud abans d’aquesta data. En conseqüència, la desesperació i la tensió que pateixen mots ciutadans per aquesta situació és extrema:

“A casa som quatre. Tenim dos fills, una hipoteca per pagar i factures cada mes. Des del març que l’única font d’ingressos que tenim és el sou del meu marit, però no podem amb tot” explica Sara Nisan, una extreballadora de Nissan. Feia 10 anys que la sabadellenca treballava a la Zona Franca quan la van apartar de l’empresa amb un expedient de regulació temporal d’ocupació al març i un posterior acomiadament col·lectiu al setembre. “Vaig cobrar l’ERTO amb tres mesos de retard i malament, perquè no em van afegir els plusos per tenir fills”, critica Nisan. “Ara fa tres mesos que intento demanar cita prèvia per cobrar l’atur i és impossible parlar amb ells per telèfon però venir aquí tampoc serveix de res”, afegeix.

En Jordi Muñoz, un sabadellenc que ha treballat en una empresa de construcció durant cinc anys, es troba en la mateixa situació que la Sara. El van acomiadar a l’agost i aleshores va enviar la sol·licitud per cobrar la prestació de l’atur. Fins avui, 11 de novembre, no ha aconseguit una cita prèvia per saber si li han acceptat o no.

Per la seva part, la Gabriela Sarmiento és una altra veïna de 20 anys a qui se li va acabar el contracte a principis d’octubre i ja no li han tornat a renovar. Fa un mes que es va inscriure a la pàgina del SEPE, però encara no ha obtingut resposta: “Tinc un resguard on diu que he tramitat la sol·licitud, però des de l’oficina no m’ho han confirmat. M’agradaria que em diguessin si em donaran la prestació o no perquè tenia intencions d’independitzar-me”.

“M’han pagat de més”

Paradoxalment, mentre a uns els hi falten diners, als altres, els en sobra. “Vinc a preguntar com puc tornar uns diners que no em corresponen. Sóc pensionista i m’han pagat tres mesos d’atur” explica desconcertat Francisco Martín. Aquest, però, no ha sigut l’únic malentès amb l’administració. A un altre veí de Sabadell, en Francesc Garcia, Hisenda li ha posat una multa per cobrar un suposat atur mentre estava treballant.

“Hisenda em reclama que pagui una sanció per una prestació que no he cobrat mai. Diuen que vaig embutxacar-me l’atur del 2017 i ara em reclamen que torni els 7.000 euros que suposadament em van ingressar, a més d’una multa de 2.000 euros”, explica Garcia.

Després de dues setmanes intentant contactar amb el SOC per telèfon, Francesc Garcia s’ha presentat davant l’oficina per reclamar un certificat que acrediti que hi ha hagut un error. El 14 de novembre se li acaba el termini per pagar la multa, però encara no ha aconseguit demanar cita prèvia per exposar el seu cas al Servei d’Ocupació de Catalunya. Per internet no ho pot gestionar perquè no hi ha un apartat per un cas tan específic com aquest.

Què està passant a les oficines de treball?

El servei està col·lapsat. Al març es van disparar els expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO) i els retards s’han anat acumulant des de llavors. L’augment de la taxa d’atur en els darrers mesos, així com l’alentiment dels tràmits a causa de les mesures anticovid, han agreujat el bloqueig de sistema.

Una de les principals mancances és l’absència de personal. Actualment, un centenar de funcionaris de vuit territoris espanyols estan ajudant a tramitar les prestacions d’atur de la demarcació de Barcelona. El ministeri de Treball assegura que aquest novembre desfarà el coll de botella gràcies a “les noves mesures de reforç”.

En la mateixa línia, la Generalitat també està estudiant com ampliar les ajudes als autònoms sense repetir el fracàs d’aquesta setmana. Aquest dimarts es van esgotar els 20 milions d’euros pressupostats i només se’n va poder beneficiar el 10 per cent dels afectats. La pàgina web per on s’havia de tramitar aquest ajut de dos mil euros es va saturar tant el primer dia com el segon i no hi havia cap mena de filtre: els ingressos es feien per ordre de demanda. Tot plegat s’ha traduït en un malestar general per aconseguir les ajudes contra la crisi de la Covid-19.

Foto portada: la cua per accedir a l’oficina del SOC del carrer de la República, aquest mati. Autor: J.Ramon.

Comments are closed.