La Rambla (dècada 1920)

Les postals sabadellenques de Lucien Roisin

Central de gas i electricitat, coneguda popularment com L¡Energia a la carretera de Prats de Lluçanès inaugurada al 1922 . L. Roisin
Central de gas i electricitat, coneguda popularment com L’Energia a la carretera de Prats de Lluçanès inaugurada al 1922. L. Roisin
El templet Modernista dècada 1920. L. Roisin.
El templet Modernista (dècada 1920. L. Roisin.
L'Euterpe, al començament de la Rambla. Col. Roisin/IEFC.
L’Euterpe, al començament de la Rambla. Col. Roisin/IEFC.
Plaça de l'Angel (1915. aprox,) Col. Roisin7OEFC
Plaça de l’Angel (dècada 1920 aprox.) Col. Roisin/IEFC
La Rambla (dècada 1920).
La Rambla (dècada 1920). L. Roisin.
Clínica dels Eucaliptus (1925 aprox.). LRoisin.
Clínica dels Eucaliptus (1920 aprox.) L. Roisin.
L'Estació i Hotel Suís. (.década 1920)
L’Estació i Hotel Suís. (década 1920). L. Roisin
El baixador de la Rambla i la Rambleta
El baixador de la Rambla i la Rambleta (dècada 1920). L. Roisin
La caserna de la Guàrdia Civil.(1915, aprox). L. Roisin7AMC
La caserna de la Guàrdia Civil.( dècada 1920). L. Roisin/ANC

Tracem una semblança biogràfica d’un fotògraf i editor de postals, francès establert a Barcelona, així com de les tres sèries de targetes postals que dedicà a la ciutat de Sabadell. Les fotografies sabadellenques de Roisin són de gran qualitat, imprescindibles per conèixer la ciutat a començaments del segle XX.

L’origen de les targetes postals data de mitjans del segle XIX. Una idea dels funcionaris alemanys Heinrich von Stephan i Emmanuel Hermann concebuda per a comunicacions breus no reservades i que no necessitaven de sobre tancat per al seu franqueig. Aquesta proposta va agradar a Viena, de manera que la primera postal del món fou posada en circulació l’1 d’octubre de 1869 per l’administració de Correus de l’Imperi Austro-hongarès. A Espanya, la primera targeta postal oficial fou emesa el 1873, l’any de la Primera República.

Lucien Roisin

A finals del segle XIX, la Unió Postal Universal va regular el format de les postals amb unes dimensions de 9 x 14 centímetres que es mantingué fins al 1958. A l’anvers, les postals porten imprès un dibuix o una fotografia. A partir de 1906, el revers es divideix en dues meitats: l’esquerra per al missatge i la dreta per enganxar el segell i l’adreça del destinatari.

Ara bé, l’èxit de les postals està estretament vinculat a l’expansió del turisme com a fenomen de masses i a la millora de les tècniques d’impressió, que permetia la reproducció de fotografies amb gran qualitat. Al 1901, va posar-se molt de moda l’intercanvi de postals i ben aviat aparegueren els col·leccionistes. La fotografia i el text autògraf eren la prova fefaent que s’havia estat en una ciutat llunyana o un país exòtic. Així és popularitza la venda de les targetes postals en botigues de souvenirs, quioscos de premsa o als hotels. Llavors encara no existien les càmeres fotogràfiques portàtils assequibles al gran públic.

Fotògraf industrial i editor

Lucien Roisin Besnard va néixer a París el 30 d’octubre de 1884 en una família burgesa i fou batejat a l’església de Saint Pierre de Montrouge. No hi ha informació fidedigna sobre la seva infància i joventut. També s’ignora quan va arribar a Barcelona o si va treballar abans per a d’altres impressors i postalers.

Col·lecció de 25 targetes postals de Sabadell editades per Lucien Roisin entre 1918 i 1921. Font: col·lecció particular de Salvador Balaguer

Les primeres dades certes són del 1912 i 1914. La primera és una postal del Santuari de Sant Josep de la Muntanya que podria no ser el seu primer treball. La segona, una notícia de La Vanguardia del 20 de gener que menciona les seves fotos de la nevada a Tiana. S’ignora si es cert que, a la Primera Guerra Mundial, s’allistà a l’exèrcit francès i va lluitar durant 18 mesos al front de Verdú. En qualsevol cas, es casà a Barcelona el 29 de febrer de 1924 amb Anita Sierra Moreno. El matrimoni, que no tenia fills, va afillar als seus nebots orfes, fills d’un germà, Robert i Luciana Roisin Duc.

Des del principi, Lucien Roisin firmava les postals amb el seu nom i especificant el seu ofici de fotògraf. Tanmateix, la seva primera referència a Anuario Riera data de 1922 i no va registrar l’empresa fins el 23 de febrer de 1924. L’adreça professional de Lucien Roisin sempre va estar radicada a Barcelona. La seva primera botiga, cap el 1912, estava al Passeig de Sant Joan 18 i després al número 131. A la dècada 1930 s’instal·là a la Rambla de Santa Mònica 29. Una botiga, Postales Roisin, coneguda també com La Casa de la Postal, molt popular a la seva època. A la Guerra Civil, marxà a França i, acabada la conflagració, retornà a Barcelona, on morí el 16 de febrer de 1943. El seu negoci va continuar fins 1962 amb el nom Casa de las Postales, sobrinos de L. Roisin, a càrrec dels seus afillats.

Com a fotògraf i editor de postals es conserven unes 77.000 imatges i 33.000 negatius, dels quals 44.100 són postals de tota la geografia espanyola d’un gran valor artístic i documental. La major part d’aquesta col·lecció es troba a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya i a l’Arxiu Nacional de Catalunya.

Les tres sèries sabadellenques

Devem a David González la investigació sobre el treball de Lucien Roisin a Sabadell amb l’edició de tres sèries numerades de targetes postals. La primera fou una col·lecció de 25 postals en blanc i negre de les quals l’exemplar circulat més antic localitzat data del novembre de 1921. No obstant això es pot demostrar que fou comercialitzada en una data posterior a 1918, doncs hi ha una postal de la Torre de l’Aigua. Per tant, la sèrie podria datar-se entre 1918 i 1921, on firmava a l’anvers com L. Roisin, fot. Barcelona.

Tanmateix resulta discutible que Lucien Roisin fos l’autor de les fotografies, doncs era habitual que els editors encarreguessin les instantànies a d’altres fotògrafs. Les postals mostren un treball excel·lent d’acord amb un negoci amb molta professionalitat i experiència. La llegenda en tinta vermella de l’anvers inclou la numeració de la postal, el nom de Sabadell, un títol descriptiu i la mencionada firma de l’editor. Aquestes postals també estaven pensades per al col·leccionisme, així es comercialitzaren en forma d’àlbum a la mida de les targetes. Justament, gràcies a la portada de l’àlbum sabem que la sèrie constava de 25 instantànies. La seva temàtica combina vistes panoràmiques de la ciutat, trames urbanes, edificis singulars i indrets del rodal.

Col·lecció de 20 targetes postals de Sabadell acolorides editades per Lucien Roisin entre 1918 i 1923. Font: Col·lecció particular de Salvador Balaguer.

La segona sèrie està formada per 20 exemplars i la seva principal característica és que estan acolorides. Aquest format mai vist causà sensació entre els col·leccionistes i aficionats locals. La col·lecció pot datar-se entre agost de 1918, inauguració de la Torre de l’Aigua, i febrer de 1923, l’any de l’exemplar circulat més antic trobat. Quasi amb total certesa, les postals a color es posaren a la venta després de la primera sèrie en blanc i negre. Algunes imatges, com les dedicades a la plaça del Doctor Robert, al quiosc modernista i a la façana de la Caixa d’Estalvis del carrer de Gràcia, són clixés de la sèrie anterior, però amb notes de color. Temàticament es mantenen els criteris de la primera sèrie, així com, a l’anvers, la llegenda en tinta vermella que numerava l’exemplar, identificava el municipi, un títol descriptiu i la firma de l’editor com a L. Roisin, fot. Barcelona.

Lucien Roisin va editar una tercera sèrie de 10 targetes postals dedicada a Sabadell després de la Guerra Civil espanyola.

Bibliografia

GONZALEZ RUIZ, David. Historia de la fotografia a Sabadell. Dels orígens fins al 1936. Tesi doctoral inèdita. Universitat Autònoma de Barcelona, gener 2022.
VENTEO, Daniel. La Barcelona de Roisin: fotografies inèdites, 1897-1936. Viena Edicions, Barcelona, 2009.
PERMANYER, Lluís. Barcelona panoràmica: Postals de Lucién Roisin Besnard. Efadós, Barcelona, 2010.

FES-TE SUBSCRIPTOR!

Si t’agrada iSabadell, ajuda’ns a créixer i fes-te SUBSCRIPTOR. A més, tindràs avantatges exclusius.

Consulta AQUÍ els avantatges i FES-TE SUBSCRIPTOR ARA, AQUÍ.

Comments are closed.