Opinió d’ICV: ‘Dues cares de la mateixa moneda: CiU i PP una amenaça per a l’educació pública i de qualitat ‘

ARTICLE D’OPINIÓ
Josep López i Naila Caballero, coordinadors Iniciativa per Catalunya Verds a Sabadell

El passat 10 d’octubre de 2013, el Congrés dels Diputats va aprovar el tràmit parlamentari de la Ley Orgánica de Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE) amb l’únic suport de la majoria absoluta del PP.

La LOMCE, nova llei d’Educació del PP, significa una amenaça pel futur del nostre model educatiu i per la cohesió social del país, mentre les retallades de CiU fa ja tres anys que han reduït els recursos que han de garantir el dret a una educació de qualitat i a la igualtat d’oportunitats.

Novament, CiU i PP són dues cares de la mateixa moneda, ja que amb les seves polítiques busquen carregar-se la justícia social, la igualtat d’oportunitats i la cohesió social.

D’una banda tenim les retallades que CiU porta aplicant succesivament durant aquest tres últims anys. Retallades que han suposat una disminució dels recursos humans i econòmics a les escoles públiques que suposa incrementar la injustícia i disminuir la igualtat d’oportunitats i d’accès a l’educació (750 milions d’euros menys d’inversió en educació respecte a l’any 2010 amb més alumnes i menys personal docent, desaparició de la sisena hora, reducció de 45 milions del finançament a les bressols municipals, d’uns 15 milions a les escoles de música i dansa, augment d’un 60 per cent les taxes universitàries, creació de noves taxes per a la FP). D’altra banda, no paren de destinar recursos públics a finançar escoles d’elit que, a més de practicar la segregació social, contradiuen el model de coeducació segregant a l’alumnat per raó de sexe (25 milions/curs).

La LOMCE ataca el model d’immersió lingüística i pretén segregar els alumnes en funció de la llengua i relega el català com assignatura no troncal. També recentralitza les decisions educatives pel que fa al currículum perquè l’Estat marca la major part de continguts (assignatures troncals) i ho fa de forma efectiva creant nombroses avaluacions o revàlides comunes per a tot l’Estat com a eina de control sobre la metodologia, el contingut i els valors, condicionant als mestres a l’hora de prioritzar continguts. Aquesta reforma és calcada a la que va propugnar Margaret Thatcher!

Però encara va més enllà. A més de fomentar l’exclusió i la segregació, la LOMCE promou la competència entre l’alumnat i entre els centres per damunt del valor de la cooperació i el treball en equip. Preveu la publicació de rànquings i es prioritzen els resultats per davant de la qualitat i de l’equitat dels processos educatius, sense preveure recursos adequats i suficients per als centres de les zones més desafavorides. La llei també substitueix l’assignatura d’Educació per la Ciutadania per la de religió, augmenta els concerts educatius dels 4 als 6 anys i ataca a la democràcia i la participació als centres (redueix la participació de les famílies i el professorat, disminueix l’autonomia dels centres i dóna un paper merament consultiu als consells escolars).

El govern de la Generalitat només fa critica de la LOMCE sobre els aspectes lingüístics i de competències, però no critica la resta de propostes que recull la llei perquè així tapa les seves pròpies vergonyes, doncs deixant de banda el tema lingüístic, CiU i PP comparteixen un model d’escola pública de segona, que redueix dràsticament la igualtat d’oportunitats.

Gràcies a CiU i PP l’educació ha passat de ser un dret a ser només un servei.

Per una Educació Pública, Laica i de Qualitat: No a la LOMCE, no a les retallades!

Comments are closed.