Foto portada: intervenció d'un veí a l'audiència oberta. Autor: J.d.A

L’Ajuntament xifra en 1,8 milions el cost de rescatar la concessió a SMATSA

  • El quatripartit planteja la gestió directa del servei mitjançant una empresa municipal.

  • Els regidors Boada i Guerrero constaten que no hi ha marxa enrere en el pols amb SMATSA.

El regidor de Nova Economia i Serveis Centrals, Albert Boada, ha xifrat aquest dilluns en 1,8 milions d’euros el cost de recuperar la concessió de neteja viària i recollida de residus a l’empresa Serveis Medi Ambient SA (SMATSA). Es tracta dels 200.000 euros de lucre anual pels nou anys que resten de contracte. Les afirmacions s’han produït a l’audiència oberta celebrada al centre cívic de Can Rull davant mig centenar de persones.

“No hi ha marxa enrere”, han vingut a dir tant Boada com el regidor d’Espai Públic, Xavier Guerrero. En qualsevol de les resolucions possibles, el servei de neteja viària i residus canviarà a Sabadell després de l’inici del procés per revisar d’ofici el contracte. Tant Boada com Guerrero han intentat tranquil·litzar les inquietuts dels treballadors que han assistit a la trobada.

Així mateix han mostrat el full de ruta del govern. En primer lloc, recuperar la concessió mitjançant la nulitat del contracte de la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat. En segon lloc, estudiar si és més convenient prestar el servei mitjançant una empresa municipal (com VIMUSA, Promoció Econòmica Sabadell o Ràdio Sabadell) o bé fer un nou contracte extern, però llavors de quatre anys més dos prorrogables i no de 15 més cinc com ara. Tot mantenint la plantilla “íntegra”, segons Boada, incloses oficines i tallers, ja que “ara mateix la totalitat del servei el presta de forma exclusiva l’empresa i si es recupera tot el personal queda incrustat com s’ha fet a Valladolid o Saragossa”.

Serracant, Guerrero, Boada i dos tècnics. Autor: J.d.A.
Serracant, Guerrero, Boada i dos tècnics. Autor: J.d.A.

D’altra banda, Boada sosté que la indemnització que s’haurà de pagar a l’empresa és el lucre cessant, és a dir, els beneficis anuals multiplicats pel número d’anys que manquen per acabar el contracte. Segons la versió municipal, 200.000 euros per nou anys. En total, 1,8 milions. “En qualsevol cas, molts menys diners que les irregularitats que hem trobat”, ha seguit el regidor de Serveis Centrals, tot mantenint que a més l’adjudicació està judicialitzada al cas Mercuri i fins que no hi hagi sentència no caldria pagar res. Diversos regidors de l’oposició van parlar d’uns 40 milions d’euros la setmana passada. Una xifra “desorbitada i irreal”, en declaracions de Boada a iSabadell.

Intervencions

Les intervencions del públic han anat en la línia del manteniment dels llocs de treball i també de la borsa que ara ja té l’empresa. El regidor no adscrit Carles Bosch, únic edil opositor a la sala, ha asseegurat que caldrà fer bases i els treballadors complir uns requisits, obrint la porta a que no tots siguin subrogats. Representants veïnals han palesat el mal estat de neteja dels carrers i places però han tret responsabilitat a la plantilla. Un treballador de l’empresa ha demanat diàleg de l’equip de govern amb la direcció. En aquest punt, Guerrero ha assegurat que l’ha mantingut amb el gerent però que ara la relació està en una altra fase “i cal tenir una relació més formal, amb advocats”. “L’interès públic i el privat estan en competència”, ha reblat Boada.

Segona audiència

Aquest dimarts, a les 11 hores, hi haurà una segona trobada, en aquest cas a la sala polivalent del parc del Nord (Plana del Pintor), també dirigida bàsicament a treballadors. Segons el regidor Boada, hi ha sindicats (en relació a CC.OO, UGT i USOC) que han decidit no assistir a les audiències, ja que estan disconformes amb la relació directa entre plantilla i polítics.

One Comment

  1. Amb aquesta notícia es constaten dues coses i totes dues són força greus. Per una banda, l’assistència a la convocatòria és lamentable. La trobada d’avui (a les 18h) més la de demà (a les 12h), entre setmana en horari clarament laborable indica que l’equip de govern té més ganes de dir que promou la participació i la transparència quan tot just fa el contrari, sumar més opacitat.

    D’altra banda, comentar que el procès és irreversible és greu ja que es podria incòrrer en il·legalitats al deixar sense defensa possible a l’empresa perjudicada, que més igual si la mereix o no, però en un estat amb garanties ha de ser així. A més, el concepte de prevaricació s’hauria de tenir en compte.

    El que si m’alegro és el missatge als treballadors. Pot ser poc creïble davant altres exemples (Ràdio Sabadell, servei de grúes…), però és el que s’ha de donar.

    M’alegraria molt que és fes un debat seriós i de model de ciutat amb aquest i altres temes sobre la taula. Sembla ser que amb aquest govern, això és impossible. Reflexió i si s’han de pagar els 1,8 M d’euros o més, que la Generalitat ens retorni els últims 4 que vam pagar amb els nostres impostos o el deute que té amb l’Ajuntament. És a dir, amb els ciutadans de Sabadell.