Foto: M.Tornel.

Les 12 obres i 3 estudis per començar a transformar la Gran Via, un per un

L’Ajuntament preveu 15 projectes abans que acabi el mandat a l’àmbit de la Gran Via i el riu Ripoll. Cap d’ells serà el de la gran transformació de l’autovia urbana a cel obert que recorre Sabadell des de meitats de la dècada dels 70. Per això caldrà esperar la Ronda Nord, per a la que falten anys però que connectarà el final de la Ronda Oest amb Castellar i es preveu que descarregui de milers de vehicles Sabadell. 

Mentre aquest llunyà, o molt llunyà, moment arribi, l’actual govern de Sabadell (PSC-Podem) ha pactat amb Junts per Sabadell posar en marxa la transformació de la Gran Via a través d’un programa municipal que s’ha dotat ara de 150.000 euros per redactar els projectes necessaris per fer 15 actuacions abans que acabi l’actual mandat. Això vol dir abans de la primavera de l’any 2023. Els 15 projectes que s’han de fer són 12 obres i tres estudis.

Les obres de nord a sud de la ciutat són aquestes.

  1. Reurbanitzar la vorera del carrer de l’alcalde Ribé entre la plaça d’Espanya i l’avinguda de Matadepera.
  2. Reurbanitzar la vorera del carrer d’Antoni Forrellad, entre la plaça d’Espanya i la carretera de Prats.
  3. Suprimir el pas per a vianants sota la Gran Via a l’alçada de l’hospital Parc Taulí i millorar l’accés al Parc Taulí.
  4. Suprimir el pas per a vianants sota la Gran Via a l’alçada de l’Artextil i millorar la connexió entre el Centre i Covadonga a la zona.
  5. Urbanitzar el pati d’entrada a l’Artextil, ara propietat municipal, i donar més amplada al carrer de Quevedo, al costat de l’Artextil. Tot per donar més projecció a aquest element.
  6. Urbanitzar i ‘naturalitzar’ la zona blava del carrer Arimon i Illa.
  7. Urbanitzar i ‘naturalitzar’ la plaça de la Sardana, és a dir, la plaça al costat de Fira Sabadell.
  8. Reurbanitzar el Balcó del Ripoll a la Ronda Orient, al costat del tanatori.
  9. Reurbanitzar el Balcó del Ripoll al barri de Nostra Llar.
  10. Reurbanitzar la plaça dels Gegants de Gràcia.
  11. ‘Naturalitzar’ la infraestructura verda de la Gran Via.
  12. Eixamplar la coberta de ponts per fomentar la mobilitat sostenible.

A més, les actuacions s’han de completar amb tres estudis.

  1. Com gestionar l’espai central de la Gran Via? Aquest és segurament un dels quids de la qüestió donada la gran quantitat de vehicles que passen cada dia per la Gran Via. Es volen començar a fer dissenys i estudis sobre com es pot convertir aquesta autovia urbana en un carrer de la ciutat a partir del moment en que ja no hi passin tants vehicles. “S’ha parlat molt de que cal transformar la Gran Via però la veritat és que tenim pocs estudis, pocs dibuixos, pocs plànols. Hem de començar a imaginar què volem fer i com ho podem fer”, ha assegurat l’alcaldessa, Marta Farrés.
  2. Com reurbanitzar la plaça de Clara Campoamor, abans plaça d’Antoni Llonch?
  3. Finalment, es preveu un tercer estudi per analitzar quin mecanisme de gestió ha de tenir tot l’àmbit de la Gran Via, que acull bona part dels actius de la ciutat. De sud a nord: l’Aeroport, l’ESDi, el CN Sabadell, Fira Sabadell, les estacions de Rodalies, una estació interurbana de busos, el campus de la UAB, l’hospital Parc Taulí o un intercanviador ferroviari.

En total són 12 obres i tres estudis que s’han de tenir acabats abans que acabi el mandat, amb la idea de ser les primeres passes de la transformació a llarg termini de la Gran Via. La transformació ha de seguir en els següents mandats. La portaveu de Junts per Sabadell, Lourdes Ciuró, ha assegurat que tenen llistats 60 projectes similars per als propers anys, sempre pendents però de la connectivitat de Castellar amb la Ronda Oest, que configuri la futura Ronda Nord i redueixi la quantitat de vehicles que passen pel nucli urbà de Sabadell a través de la Gran Via.

Foto portada: vehicles en un dels ponts de la Gran Via. Autor: David B.