Juan Carlos y Santi Vila

Comença la construcció del segon túnel de les obres dels Catalans

  • L’excavació del segon túnel comença al parc del Nord de Sabadell.

  • La Generalitat marca l’any 2016 perquè entri en vigor el perllongament dels Catalans.

Tot i que les obres de perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat es van reprendre la passada tardor, fins ara no hi ha hagut grans moviments. Ara, però, comença la construcció del segon túnel de les obres, que ha de travessar Sabadell des del Nord fins el barri de Gràcia, passant per Ca n’Oriac, l’Eix Macià, la Creu Alta i tot el Centre.

El conseller de Territori i Mobilitat, Sant Vila (CiU) i l’alcalde de Sabadell, Juan Carlos Sánchez (PSC) han visitat l’inici de la perforació del segon túnel del perllongament de l’anomenat Metro Sabadell.

Com serà el segon túnel?

El segon túnel transcorrerà en paral·lel al que ja es va fer fa uns mesos. Discorrerà des del parc del Nord fins l’actual estació Sabadell-Estació de forma soterrada. Té una llargada total de 4,4 quilòmetres. Ara, però, se n’han de fer 2,9 quilomètres amb tuneladora. En principi, els treballs de construcció del segon túnel haurien d’estar acabats l’any 2014. Després s’haurà de col·locar la via i la catenària, les senyalitzacions i instal·lacions.

Afortunadament aquesta és una de les poques infraestructures on podem mantenir la inversió”, ha assenyalat Vila. “Volem testimoniar el compliment dels compromisos de la Generalitat amb Sabadell perquè el transport públic és una de les pedres angulars de l’estat del benestar”, ha assegurat.

Per la seva part, Sánchez ha dit que “avui és un bon dia per a la ciutat”. Ha afegit:

Aquest projecte significa reestructuració del servei dels ferrocarrils cap a la zona nord de la ciutat, molt poblada, i recuperar aquest obra dintre del calendari és una bona notícia per a Sabadell”.

El primer túnel es va acabar l’any 2011 a Sabadell-Estació. La tuneladora s’ha desmuntat a peces i s’ha tornat a portar a Ca n’Oriac. Ara s’ha muntat de nou i s’ha posat a punt, estant llesta per iniciar les obres del segon túnel.

Estat de les estacions

El projecte de perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat compta amb quatre noves estacions (Ca n’Oriac, Plaça d’Espanya, Eix Macià-Creu Alta i Passeig). Ara mateix es treballa, segons el govern català a l’Eix Macià i el Passeig i en breu es reprendran els treballs a Gràcia i Ca n’Oriac. Asseguren que els treballs en l’estació i la via provisional de Sabadell Estació i l’obra civil de la plaça d’Espanya estan molt avançats.

La Generalitat assegura que el nou tram de línia entrarà en servei l’any 2016. El govern local assegura que les obres acabaran uns mesos abans. Les obres tenen un pressupost de 430 milions d’euros i van començar a mitjans de l’any 2008. Van estar aturades durant mesos perquè la Generalitat va replantejar el mètode de finançament usat fins aquell moment.

Reunió Sánchez-Vila

Posteriorment a la visita d’obres, el conseller s’ha reunit amb Sánchez a l’Ajuntament. Segons informa l’ajuntament, la Generalitat s’ha compromès a fer l’estudi informatiu per conéixer el cost del soterrament de les vies a Gràcia i Can Feu.

És estratègic treure de l’ambit residencial aquest tram de via. Estem estudiant diferents alternatives per veure si es poden generar els recursos per a fer-ho”, ha assegurat Sánchez.

L’Entesa alerta que el conveni per soterrar les vies està “en punt mort”

Per la seva part, l’Entesa per Sabadell celebra que s’executi el segon túnel de l’obra. Però a la mateixa vegada alerta que la tramitació del projecte de soterrament a Gràcia està “en punt mort des de fa molts mesos” i que caldria fer compatible el calendari de finalització del túnel amb el projecte.

L’Ajuntament i la Generalitat van arribar a un acord l’estiu passat: el soterrament es pagaria amb les plusvàlues generades per una futura operació urbanística a la zona. L’Entesa, però, considera que la tramitació del conveni s’ha aturat des del mes d’agost i no s’han resolt les al·legacions. Així mateix, defineix l’operació que hauria de permetre el soterrament com a merament “hipotètica”.

Així mateix, creuen que aquest fet posa en perill el finançament de l’obra i obre la via a que les vies no se soterrin per manca de fons.

Foto portada: Sánchez i Vila, al parc del Nord. Autor: J.Peláez / Aj. Sabadell.