Preinscripció en temps de coronavirus: “No ens hem pogut enamorar d’una escola”

Moltes famílies han hagut de prendre una decisió transcendental en ple confinament: l’escola on matricularan els seus fills per primer cop. El termini per realitzar les preinscripcions escolars ja ha començat, sense gaires portes obertes, i s’allargarà fins el proper divendres 22 de maig. Pares i mares s’han trobat nedant en un mar de dubtes sobre quina seria la millor elecció a partir de cerques a internet o fent ús del tradicional boca a orella, més vigent que mai.  

Sensació de desconcert general entre els pares i mares que han hagut de decidir el centre on matricularan els seus fills. Sobretot entre els que han de fer-ho per primer cop. I és que abans de la matrícula ve la preinscripció, període en què les famílies han d’elaborar una llista amb els seus centres educatius preferits i que, enguany, s’allargarà fins el 22 de maig. Fer la tria no és fàcil, però encara es complica més si tenim en compte que, a causa de l’estat d’alarma, no s’han pogut celebrar la majoria de les tradicionals jornades de portes obertes.

Aquest any, l’estampida de pares i mares que recorren tots els centres de la ciutat en la cerca d’escola, ha estat substituïda per unes generalment insuficients cerques a Google. Així ho ha explicat la Mireia, mare de l’Aran, que començarà P3 al setembre. La Mireia diu que la falta de portes obertes l’ha fet sentir molt dubtosa de les seves eleccions.

“Aquella sensació que et dona anar a una escola no la notes”, explica Mireia. Una sensació important per ella: ” per escollir l’escola bressol em vaig deixar portar per la intuïció que vaig sentir en entrar al centre”, ha recordat.

Davant la impossibilitat d’acudir als centres, però, res de resignació: els pares s’han posat mans a l’obra per intentar trobar el màxim d’informació a partir d’internet. Tanmateix, el resultat no ha estat el que, en general, s’esperaven. La Mireia entén que tot això també ha agafat desprevinguts els centres educatius, que “ho han publicat tot a última hora”. En el seu cas, assegura que li han quedat moltes preguntes per formular: “tot això ens ha generat molts dubtes”, ha indicat. En aquest context, tant ella com una amiga seva decideixen trucar a alguna escola, abans de fer la preinscripció. Però estan tancades i no reben resposta: “creiem que han treballat només durant les preinscripcions”. Per tant, la Mireia s’ha trobat amb què “no podies obtenir informació per telèfon i a internet faltaven coses”.

En aquest sentit, allò que els pares asseguren que ha funcionat més és el boca a orella. La majoria ha optat per parlar amb coneguts i demanar-los consells i opinions sobre les escoles a les quals ja van els seus fills. Aquesta ha estat l’estratègia de Dani Román, pare de l’Unai, qui també començarà P3. Tot i que la família tenia bastant clara l’escola a la qual volien portar el petit, també estava interessada a saber quines metodologies d’estudi utilitzaven altres centres. Aquesta informació és la que més han trobat a faltar.

“La poca informació que hem trobat per internet no estava orientada a fer unes portes obertes virtuals. Pots trobar el color de les parets, una foto del pati o quatre apunts però per desgràcia no és el mateix”, ha lamentat. Per tant, ha prevalgut la seva preferència inicial: “No hem tingut la possibilitat d’enamorar-nos d’una altra escola”, conclou.

L’últim cas, el de Carles Rider, pare de la Berta, és el més diferent. Ell assegura haver pogut anar a les portes obertes de les escoles en què estaven interessats, perquè es van celebrar abans del decret d’estat d’alarma. Així, indica que les escoles en què la família va mostrar interès, els han estat acompanyant en aquests moments: “Ens han trucat i també ens han enviat la informació detallada de com fer la preinscripció”, explica. A més, Rider es mostra satisfet amb el fet que els tràmits s’hagin hagut de fer de forma telemàtica: “és molt millor no haver d’anar a omplir un full, no sé com no s’havia fet així abans”, reflexiona.

El fill de Cristina Peza, @cristi.peza, comença també secundària. Explica el seu testimoni des d’Instagram:

“El meu nen començarà la secundària, van tenir sort perquè just abans del confinament vam poder fer la jornada de portes obertes. Ahir vam poder fer la inscripció tot i que la pàgina donava una mica de problemes. Estem amb moltes ganes de començar aquesta nova etapa però amb una mica de por i d’incertesa per la situació que estem vivint”.

També comença etapa la filla petita de Sílvia Carbonell, en aquest cas a l’escola bressol. ho explica des de Facebook: “ens ho han posat molt senzill, des del seu blog han fet un vídeo per poder veure totes les instal·lacions i al mateix temps ens aclareixen dubtes”.

Un tràmit més senzill per qui no comença del tot

La situació no és tan complexa per a les famílies que tenen fills que no comencen escolarització, o que ja tenen germans matriculats, perquè o bé segueixen a la mateixa escola o majoritàriament es preinscriuen a la mateixa que els germans majors. En aquest sentit, ho expressa Ángela Santos, @angelasantosluque, a Instagram: “em comença un fill a primer d’ESO però com que el gran aquest any farà segon ho he tingut fàcil. La preinscripció la he trobat molt fàcil i àgil”, assegura. “En quant a escollir escola trobo que el boca a boca aquest any serà el que més funcioni, molta gent em pregunta per les escoles a les que han anat els meus fills”, afegeix.

Foto portada: escola Sallarés i Pla. Autor: escola Sallarés i Pla. 

Comments are closed.