Foto portada: el coordinador de la secció de Territori de la Fundació Bosch i Cardellach, Oriol Mestre, i la vicedirectora de la Fundació, Isa Vega. Autor: J.d.A.

Bosch i Cardellach: la Ronda Nord de Sabadell no pot ser el Quart Cinturó

La Ronda Nord de Sabadell i la Ronda del Vallès (o Quart Cinturó) ni són el mateix ni responen a les mateixes necessitats ni han de passar pel mateix traçat. Per tant, cal desvincular els dos debats. En altres paraules, no val fer passar Quart Cinturó per Ronda Nord de Sabadell. Així ho creu la secció de Territori i Espai Urbà de la Fundació Bosch i Cardellach, l’històric centre d’estudis locals i comarcals, en un posicionament fet públic aquest dimarts a la tarda. 

La veu de la Bosch i Cardellach, en concret de la seva secció de Territori, arriba en ple debat sobre el nou Pla Específic de Mobilitat al Vallès, ara en exposició pública i per a la qual es preparen desenes d’al·legacions, moltes en el seu aspecte més polèmic: fer arribar el Quart Cinturó des de Terrassa al nord de Sabadell i, un cop allà, fer coincidir el traçat de la reivindicada Ronda Nord amb el Quart Cinturó fins a Castellar. De Castellar a Granollers, el debat ara no està ni sobre la taula, almenys a nivell català. Sí al Ministeri, qui prepara (o hauria de preparar) l’estudi informatiu del tram Terrassa-Sabadell-Granollers.

Ronda Nord no és Quart Cinturó  

La Bosch i Cardellach aposta per desvincular les propostes. La Ronda Nord de Sabadell ha de ser una via interurbana i ha de tenir aquest encaix. La Ronda del Vallès és una via primària i aquesta en serà el disseny. En tot cas, rebutgen fer passar les dues propostes en un sol debat, que donaria lloc a la llarga a una única carretera d’entre quatre i sis carrils al seu pas per Can Deu o la Plana del Pintor soterrada per connectar la carretera de Matadepera amb Castellar. Més carrils al natural nord-oest de Sabadell, on connectaria la Ronda Oest, el Quart Cinturó i els carrils d’entrada i sortida.

La prioritat són les rondes

El centre d’estudis aposta per les rondes urbanes de Sabadell. Però amb caràcter de xarxa local o comarcal i no general. Prioritat clara amb connectar l’actual Ronda Oest amb Castellar i també mà oberta a crear una tercera connexió per carretera (modesta, però) entre Sabadell i Terrassa. També oberts a un nou tram de carretera entre Sabadell i Santa Perpètua, que beu de la Interpolar Sud.

Cap prioritat, en canvi, per la Ronda del Vallès o Quart Cinturó. Un cop separat del debat de les rondes urbanes de Sabadell, arriben a la conclusió que no és prioritari ni a curt ni a mig termini i que, en tot cas, per millorar la mobilitat comarcal “cal apostar per altres modes de transport ambientalment més eficients” ha assegurat el coordinador de la secció de Territori de la Fundació Bosch i Cardellach, Oriol Mestre.

A escala local algunes peticions també: desllorigar d’una vegada el Pla de Mobilitat Urbana, caducat des de fa anys i que no acaba mai d’aprovar-se. I tenir molt en compte en totes les actuacions la protecció del Rodal i el conjunt d’espais naturals locals i comarcals.

Què inclou i què no inclou el Pla de Mobilitat del Vallès?

Foto portada: el coordinador de la secció de Territori de la Fundació Bosch i Cardellach, Oriol Mestre, i la vicedirectora de la Fundació, Isa Vega. Autor: J.d.A.