6 propostes per adaptar la ciutat a un desconfinament segur

El desconfinament posarà a prova no només com acata la ciutadania les normes i la ‘nova normalitat’ sinó també la configuració de les ciutats i la seva capacitat d’adaptació. Està per veure fins a quin punt es pot recuperar una certa normalitat a la vegada que es respecta la distància física entre persones amb voreres estretes i barris densament poblats. 

Cinc entitats vinculades a la mobilitat a peu o en bicicleta aposten per implantar un seguit de mesures urgents als carrers per prevenir nous contagis en aquesta fase de desconfinament que s’allargarà diverses setmanes. Temen que mentre molts ajuntaments de colors polítics diferents estan actuant, el de Sabadell encara no ha mogut fitxa. Els signants recorden dos fets: el distanciament físic redueix el nivell de contagis i també que la contaminació de l’aire aguditza els efectes de la infecció del Covid-19. En les darrers setmanes, a més, l’Organització Mundial de la Salut ha recomanat moure’s a peu, o també en bicicleta, a les grans ciutats. Els contagis al transport col·lectiu preocupen molt.

Les entitats que signen la proposta estan vinculades al sector de la mobilitat a peu o en bicicleta. Són el Bicicleta Club de Catalunya (BACC), el col·lectiu Massa Crítica SBD, l’entitat Cicloamics Sabadell i dues entitats que propugnen la pacificació dels carrers, Camí Escolar Sabadell i Protegim els Vianants. A grans trets tenen sis grans propostes.

  1. La calçada ha de ser per a vianants de forma preferent en tots els carrers inferiors a 10 metres sumant voreres i calçada. Si les voreres són inferiors a dos metres, caldria reservar alguns carrers només per a vianants.
  2. Proposen reservar un carril per a bicis i patinets en tots els vials que tinguin almenys dos carrils en la calçada per sentit. I desdoblar i fer bidireccionals carrils de sentit únic per garantir un metre i mig de separació lateral entre bicicleta i bicicleta.
  3. A nivell general reduir la velocitat màxima permesa a la ciutat, de 50 quilòmetres per hora a 20 en els àmbits interns i a 30 com a velocitat habitual. Ara hi ha menys trànsit però alguns vehicles corren més, asseguren.
  4. Pacificar carrers i crear superilles de vianants. Així es previndrien contagis però a la vegada es facilitarà la mobilitat activa després de mes i mig de confinament.
  5. En zones de trànsit dens, com els entorns escolars (quan reobrin els centres), o equipaments col·lectius, cal ampliar l’espai per a vianants i ciclistes.
  6. Finalment les entitats signants volen que es convoqui una reunió telemàtica de la Taula de Mobilitat, el Consell Local de Seguretat Viària i el Consells d’Infants a la màxima urgència.

“Ara és el moment per fer canvis àgils”, asseguren. La seva proposta arriba alguns dies després que la Crida per Sabadell, amb tres regidors, demanés a l’Ajuntament posar-se mans a l’obra per traçar la mobilitat en el desconfinament.

Més informació: 

Com mantenir la distància social amb voreres estretes? La Crida vol mesures ja

Foto portada: un ciclista, entre Ca n’Oriac i Can Llong. Autor: M.Tornel.