IES Ribot i Serra

Noves escoles bressol, aposta pels instituts-escola i especialització de la FP: el nou Mapa Escolar de Sabadell

L’Ajuntament portarà al ple municipal de la setmana vinent el Pla per l’equitat i l’èxit educatiu i el Mapa Escolar 2017-2027, que planifica els equipaments educatius a la ciutat a una dècada vista. El consistori es compromet a invertir almenys un 7,5 per cent del pressupost municipal en Educació en aquest temps amb la principal finalitat de reduir les desigualtats i assolir l’equitat.

El diagnòstic parteix de les desigualtats “importants” entre diferents zones de la ciutat, en paraules del tinent d’alcalde d’Acció Social i Cultura, Joan Berlanga (UpC). Hi ha centres i barris amb taxes d’abandonament escolar prematur, absentisme “consolidat”, no acreditació del batxillerat i joves inactius molt més elevades de la mitjana catalana. I també hi ha zones amb taxes molt inferiors. El ple crea 13 zones socioeducatives bàsiques per “fer un tomb” a la realitat. El consistori es compromet a invertir almenys un 7,5 per cent del pressupost municipal en Educació fins el 2027 (la UE aconsella una inversió mínima del 6 per cent). Aquest 2017 el pressupost és de 15 milions sobre un total de 200 milions (7,5 per cent).

Dues noves escoles bressol

El document preveu la construcció de nous equipaments. Alguns depenen del consistori; altres de la Generalitat. Entre els primers, dues noves escoles bressol municipals, a la Concòrdia, Gràcia o Covadonga. “Ara el 17 per cent de l’oferta d’escola bressol és publica i cal arribar al 25 per cent en 10 anys”, diu Berlanga. També depèn del consistori l’extensió de l’Escola Municipal de Música i Conservatori, amb seus a Sol i Padrís i el nord, a més de la central. També depèn del consistori l’oferta de lleure a Can Llong, Poblenou i la zona nord, al voltant del futur centre de tarda de la Plana del Pintor. En un altre ordre de coses, es vol crear un centre formatiu per a menors de 25 anys per aquells joves que “han caigut del sistema educatiu i que es puguin reincorporar”.

Construcció i ampliació d’escoles i instituts

Bona part de les inversions, però, hauran de ser pactades amb la Generalitat. L’Ajuntament detecta la necessitat de construir un nou edifici per l’escola Ribatallada (Creu Alta), per ampliar una línia més. Així es vol crear un institut-escola a l’actual escola Samuntada per cobrir la manca de places de secundària a la Creu Alta.

Escola Joan Montllor, a Torre-romeu, l'any 2012. Autor: J.d.A.
Escola Joan Montllor, a Torre-romeu, l’any 2012. Autor: J.d.A.

El principal canvi s’ha de produir a Can Puiggener i Torre-romeu, on “cal començar de cap i nou” segons Berlanga. S’aposta per construir, amb criteris “d’excel·lència”, instituts-escola que agrupin l’oferta de primària i secundària a cada barri, que atreguin part del veïnat que escolaritza els seus fills en centres escolars concertats. “Hi ha veïns que estan fugint dels seus barris a l’hora de l’escolarització i això cal revertir-ho”, apunta Berlanga. S’aposta per agrupar l’oferta de cada barri en un sol edifici de nova construcció, dotat a nivell pressupostari, per fer que la composició de “cada escola pública sigui el mirall del seu barri, cosa que ara no passa”. Berlanga destaca la tasca que ja fan els equips docents a la zona (a Can Puiggener hi ha dues escoles públiques i a Torre-romeu una escola pública i un institut), però creu que cal fer els centres atractius. “Cal fer un tomb”, ressumeix.

Especialització en FP

En quant a la formació professional, canvis importants també. S’aposta per centres exclusius de FP, com l’actual institut Castellarnau, però també a la zona sud de Sabadell, al voltant de l’actual IES Ribot i Serra, i a la zona nord, al voltant de l’IES Agustí Serra.

L’executiu assegura que donades les desigualtats a Sabadell, i l’elevada segregació escolar, denunciada any rere any pel Síndic de Greuges (més info: ‘Escoles per a rics, escoles per a pobres?), “hi haurà escolars que necessitaran molt suport, altres no tant i altres molt menys”. Segons el Síndic, hi ha el triple d’alumnes estrangers a la pública que a la concertada. El consistori assenyala la importància de les activitats extraescolars i apunta que, malgrat tots els esforços, els resultats acadèmics dels alumnes encara depenen molt del nivell sociocultural de les seves famílies. El Pla per a l’equitat i l’èxit educatiu i el Mapa Escolar s’han de debatre i aprovar dimecres vinent en la sessió del ple.

Foto portada: l’IES Ribot i Serra, a Campoamor, la setmana passada. Autor: David B.