Foto portada: escola Joan Maragall. Autor: cedida.

Acaba el primer trimestre convivint amb la Covid-19: esgotats però satisfets

  • El confinament ha fet augmentar les desigualtats i els dispositius promesos per Educació no han arribat. Les direccions lamenten el ball de recomanacions.
  • Algunes ampes lamenten que s’ha reduït la relació entre escola i famílies i la caiguda d’extraescolars i temen pel fred al segon trimestre. 

Aquest dilluns s’acaba el primer trimestre del curs escolar 2020-2021. Un curs que va començar amb molta incertesa després de mesos amb les escoles tancades. Primer, a causa de l’arribada de la Covid-19, i després, per les vacances d’estiu. Per l’ambient es va estendre la sensació que la tornada era temporal i que les escoles no trigarien a tornar a tancar a causa de brots de coronavirus. Però el cert és que no ha estat així. Els directors tenen la sensació que tothom ha treballat a l’uníson perquè l’escola sigui un lloc segur, des de l’equip docent fins a les famílies, i entomen les vacances de Nadal satisfets.

“Tenint en compte les expectatives, ha anat bastant bé”, respon la directora de l’escola Joan Maragall (Can Puiggener), Cristina Amat. Reconeix, però, que l’escola d’alta complexitat que dirigeix va passar “per una època complicada”, amb molts contagis. “En quinze dies vam haver de confinar molts nens”. Un cop les famílies rebien la notícia, havien de portar els alumnes a l’escola perquè se’ls realitzés la PCR. Era aleshores quan l’equip de professors els entregava un dossier d’activitats pensades pels dies de quarantena. “Els nens que tenen ordinadors són pocs”, explica Amat. “Per això vam tirar molt de material escrit”.

“Vam arribar a tenir vuit grups confinats de cop i tenies la sensació que no hi havia nens a l’escola”, relata la directora. “Després això es va relaxar, i ara portem temps que ja estem tots a l’escola”, reconeix, alleujada.

Pel que fa a l’absentisme, del que també es va parlar i escriure molt, hi ha quatre o cinc famílies que no han consentit a portar els nens a l’escola, per por als contagis. Però, en general, “han anat tornant gairebé totes”. Ara, el principal repte de l’escola Joan Maragall és que els alumnes es tornin a familiaritzar amb la llengua catalana. Perquè a casa seva no la solen parlar. “Entre el confinament i l’estiu, portaven molt temps sense parlar-la, i està costant molt recuperar-la”, explica la directora.

La directora de l’escola Catalunya, Cristina Llistar, considera que el trimestre ha estat molt influenciat per “la inestabilitat de les normes”. Creu que ha faltat coherència, pel que fa als protocols, que han anat variant al llarg de les setmanes. Sosté que els directors han hagut d’estar molt pendents de totes les qüestions relacionades amb la Covid-19. “Hi ha hagut molt volum de feina i molta tensió”. Un estrès sostingut que s’ha traslladat també fora d’horari lectiu.

“Els casos positius els hem hagut de gestionar els caps de setmana. Ens han donat un mòbil per estar sempre operatius. Hem de fer seguiment de cada nen, i s’han fet centenars de PCRs, tot i que hem tingut pocs positius”, explica Llistar. “No hem pogut dedicar tantes hores a l’educació pedagògica”, continua. “Tant de bo haguéssim tingut més temps per a la reflexió i els projectes”.

A falta de criteris clars, Llistar explica que els directors de les diverses escoles de Sabadell s’han sabut donar suport mutu entre ells. “A vegades hem solucionat els problemes al grup de Whatsapp dels directors”, assegura. “Cadascú deia el que bonament faria a la seva escola”. També destaca la bona voluntat de les famílies: “ho han fet molt bé”, reflexiona. Però lamenta que hi ha hagut un 10 per cent d’absentisme. Ara, estan esperant les ordres del departament de cara al segon trimestre. “S’està especulant que les coses poden tornar a canviar”, afirma. “Un altre cop inestabilitat i incertesa”, finalitza.

Rodríguez (Joaquim Blume): “tot controlat”

El director de l’escola Joaquim Blume, Domingo Rodríguez, celebra que “està tot controlat” i explica amb il·lusió que “tots els nens han acabat el trimestre a l’escola”. No abaixa la guàrdia; té clar que aquest serà “un curs estrany”. Però ho reconeix: “Hem tingut molt pocs casos i portem una bona ratxa”. I mira enrere, al primer cop que va haver de confinar un grup sencer per contagis. “Durant el primer vam passar molta angoixa, després es porta prou bé”, diu Rodríguez.

Alumnes d’una classe de l’escola Joaquim Blume. Autor: Domingo Rodríguez

El que més destaca el director és l’esforç de la comunitat educativa: “Hem acabat el primer trimestre esgotats”. Però el gran hàndicap, pel director, ha estat la falta de recursos. Estaven a l’espera de rebre dispositius electrònics del departament d’Ensenyament, que no han arribat.

“No totes les famílies tenen dispositius i no han arribat els del departament”, lamenta. “El confinament ha fet augmentar les desigualtats. Hi ha qui té la sort que la seva família el pot acompanyar i guiar, i es veu, perquè evoluciona més. Hi ha qui no, i ha vist aturada aquesta progressió”.

Es proposen, de cara al segon trimestre, començar a fer préstecs dels dispositius de l’escola. A més, Rodríguez celebra que l’escola ha rebut una subvenció i a partir de gener oferiran tallers de reforç pels alumnes i activitats extraescolars.

AMPA Catalunya: s’ha creat una barrera

El vicepresident de l’Associació de Mares i Pares de l’escola Catalunya, Pablo Giménez, afirma que “tenint en compte les expectatives, l’escola ha anat bastant bé. No ha estat una hecatombe”. Celebra que hi hagi hagut poca incidència, però considera que la situació “ha afectat les relacions entre la comunitat educativa”. Els centres “semblen més tristos”. Troba a faltar les activitats que es feien en comunitat. “Es percep una tristesa a l’ambient, una apatia entre les famílies”. El fet que els pares no puguin entrar a l’escola ha comportat la creació “d’una barrera entre l’escola i la família”. Les escoles, segons ho veu Giménez, són ara més buides que mai.

AMPA Joaquim Blume: “no volem que els nostres fills estiguin a cinc graus tot el dia”

El president de l’AMPA de l’escola Joaquim Blume, Toni Mata, indica que “tot i que semblava que hauria de ser molt caòtic, el trimestre ha anat molt bé”. Considera que els protocols funcionen i que s’ha demostrat que els nens contagien poc. “L’escola funciona amb una relativa normalitat”, celebra. Però creu que hi ha hagut una disminució important de les inscripcions a extraescolars i ho relaciona amb la crisi econòmica. “No és per la por a un contagi sinó perquè els pares no poden pagar-les”, afirma. Per tant, demana línies d’ajut per evitar la bretxa entre els alumnes que les fan i els que no.

També posa de manifest el tema de la ventilació a les aules. Fins ara, que no ha fet gaire fred i ha estat suficient amb obrir les finestres. Però tem què passarà quan les temperatures s’endureixin. “No volem que els nostres fills estiguin a cinc graus tot el dia”. Per això, demana també a l’administració, bé local o bé autonòmica, que “lideri propostes per purificar l’aire a les aules sense haver de ventilar habitualment”. I adverteix que, si la situació segueix així, els nens “no agafaran la Covid-19, però s’emmalaltiran amb bronquitis relacionades amb la baixada de les temperatures”. Assegura que l’AMPA ja s’ha mobilitzat per buscar solucions, però considera que l’administració, de moment, no està a l’alçada.

Robles (Educació): “Ha anat millor del que somiàvem”

El regidor d’Educació de l’Ajuntament, Manuel Robles (PSC), també s’ha mostrat satisfet amb el resultat del primer trimestre. En converses amb aquest digital, Robles ha explicat que la mitjana de grups confinats ha estat de 29, dels més de 1.300 grups que hi ha a la ciutat. Això indica, segons el seu punt de vista, que “les escoles són llocs segurs i que els alumnes no són transmissors del virus, a nivell global”.

“Ha anat millor del que somiàvem en un inici. La comunitat educativa ha estat a l’altura i els alumnes han donat lliçons als adults. Han aconseguit convertir en una situació normal d’una situació inèdita, incerta i anormal”. I reconeix: “no crèiem que obtindríem aquests resultats”.

Robles considera que les quarantenes han estat curtes i que els professors han mantingut contacte amb l’alumnat. “Com que ja estava previst a la reobertura, les escoles ja tenien prevista la situació”, argumenta. En general, conclou que, “tot i l’anomalia, el curs ha transcorregut amb normalitat”.

Més informació: 

7 visions sobre l’inici de curs escolar

Foto portada: una classe del Joan Maragall. Autora: la directora, Cristina Amat