Foto portada: una de les zones de Sabadell i Castellar per on hauria de passar la B-40. Autora: Alba Garcia.

Campanya Contra el Quart Cinturó: la tramitació ambiental de la B-40 caduca per tercera vegada

La Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) denuncia la falta de coherència en la redacció de l’estudi informatiu del Quart Cinturó. En aquest cas, evidencien que no es pot redactar el projecte, ja que aquest ha d’anar de la mà de la legislació ambiental, actualment caducada. Per tant, la Campanya assegura que la redacció no es pot tirar endavant i que si ho fessin, l’administració estatal cometria un delicte de prevaricació que denunciaran. A més, recorden que és la tercera vegada que la tramitació ambiental caduca.

El passat 4 de gener, l’ADENC informa al Ministeri de Transició Ecològica, òrgan ambiental responsable de la tramitació de projectes, la caducitat de l’expedient i els exigeix una resolució palpable. Així doncs el Ministeri ho haurà de notificar a la Direcció General de Carreteres (Ministeri de Transports) perquè tingui en compte l’avaluació del projecte. Així mateix des de la Campanya asseguren que és un pas imprescindible perquè s’avanci en “l’encaix econòmic i la lluita en relació amb el canvi climàtic, el gran objectiu”. Així ho reclama un dels membres de CCQC, Toni Altaió:

“Insistim amb rotunditat que la llei que estableix la caducitat és molt precisa i no hi ha possibles vies d’escapatòria. Per aquest motiu, el període d’exposició pública de l’estudi informatiu del projecte no és possible. Concretament, perquè la part ambiental que acompanya no és vigent.”

L’estudi informatiu no pot ser sotmès a informació pública sense l’estudi d’impacte ambiental, per la qual cosa el promotor, el Ministeri de Transports, haurà d’iniciar de nou la tramitació. La legislació ambiental hauria d’haver caducat l’octubre del 2020, però atenent la irrupció de terminis administratius per la pandèmia, la caducitat es va produir a finals de desembre del 2020.

Per contra, la CCQC deixa clar que si el Ministeri de Transports no té en compte la legislació ambiental, es cometetrà un delicte de prevaricació i els denunciaran, tal com van fer l’any 2012. En les tres caducitats anteriors la CCQC va constatar com els interessos polítics podien forçar interpretacions esbiaixades de la legislació ambiental, i com amb persistència, perspicàcia i amb diferents estratègies, les entitats cíviques podien forçar-ne de nou una aplicació ajustada a dret.

“El projecte prové des de fa molts anys i és la tercera vegada que es produeix caducitat. Aquest fet evidencia que l’administració estatal no ha complert amb els terminis de la legislació vigent”, assenyala Toni Alteió

La norma de referència actual (llei 21/2013) aprovada el de 9 de desembre del 2020 sobre d’avaluació ambiental, encara és més estricta amb la caducitat de l’avaluació ambiental, i susceptible de ser aplicada en les diverses fases de la tramitació. Per aquest motiu la CCQC convida la Generalitat, consells comarcals del Vallès Oriental i Occidental i Ajuntaments afectats a demanar la resolució de caducitat al Ministeri de Transició Ecològica.

Més informació: 

La Campanya Contra el Quart Cinturó, sobre el Pla de Mobilitat del Vallès: pur maquillatge

Foto portada: Manifestació contra el Quart Cinturó. Autor: ERC Parets.