Què en pensen els usuaris del ‘Tren del silenci’?

El transport públic ha estat un tema polèmic als darrers mesos de pandèmia, en aquests s’han produït aglomeracions i han estat moltes les fotografies mediàtiques a les xarxes socials on se’ls ha qualificat d’espais “poc segurs”. Així mateix, els Ferrocarrils de la Generalitat incorporen des d’aquesta mateixa setmana diversos vagons on es recomanarà guardar silenci per frenar els contagis de la Covid-19. “És molt difícil no parlar amb ningú, i si et truquen pel telèfon què fas? No l’agafes? La gent està treballant, s’ha de moure i s’ha de comunicar. De fet, crec que poca gent ho complirà”, exposa una usuària habitual de tren, Anna Moreno, de 28 anys.

Els trens de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) integren Els vagons del silenci, tal com indica el nom, en diversos vagons es recomana viatjar en silenci per disminuir els contagis produits per la Covid-19. Les línies de FGC (Barcelona-Vallès, Llobregat-Anoia i Lleida-la Pobla) s’aniran senyalitzant progressivament com a espais on caldrà mantenir el silenci, evitar parlar amb les altres persones i reduir la interacció social.

Les recomanacions van entrar en vigor el dimarts 9 de novembre, per fer-les visible, se senyalitzen a les portes d’accés als vagons i es diu per megafonia. Tot i així, la majoria d’usuaris del tren, encara no coneixien aquest nou advertiment i qüestionen que la ciutadania segueixi la recomanació: “La gent no ho complirà, la gent ni ho veurà, ni se n’adonarà”, lamenta l’Eloi Moreno, usuari de 30 anys, a les portes de l’estació La Creu Alta aquest dimecres. Així mateix, ho plasma l’experiència d’en Guillem Díaz, pensionista de 68 anys:

“Crec que el 90 per cent de la gent ho compliran, venint de Terrassa hi havia un silenci sepulcral, però venint cap aquí passant per Bellaterra, la gent universitària, venia parlant”.

L’Oriol Arqué, de 44 anys explica que a ell no li serà difícil perquè viatja sol, però es posa al lloc de persones que es trobin en una situació diferent de la seva:

“És lògic que la gent surti acompanyada de la feina o de la universitat i parli perquè vol comunicar-se; estic a favor de la mesura, però crec que no tothom la complirà”, diu Arqué.

En aquesta línia, la majoria d’usuaris que viatgen sols estan a favor de la mesura, la Glenda Galeano, usuària de 28 anys qui utilitza el tren per anar a treballar assegura: “Està molt bé, no m’afecta anar amb silenci, i si és en benefici de tothom, trobo que és una bona mesura”. Així mateix, la Laura Ustrada reforça aquest pensament. L’usuària, de 40 anys, viatja sola: “Estic acostumada a viatjar molt en AVE i hi havia vagons del silenci i, si és un vagó, em sembla bé el consell”. Tot i això, són moltes les persones que viatgen acompanyades, així ho plasmen  l’Erta Gurí i la Júlia Franquesa, dues estudiants de 16 anys: “Cada dia anem juntes amb tren a l’insti i si no pots parlar, què fem? Ja han posat prou mesures com per ara posar això, anem amb mascareta i tot”, les dues estudiants qualifiquen la recomanació com a “mesura exagerada”.

Gurí assegura que ella entendria que si hi ha quatre seients ocupats i una persona “que no és del grup” li molesti que parlin entre ells, ho demani i ja està, “penso que prohibir parlar ja és molt”. Tanmateix, Franquesa assenyala que la gent no ho complirà, “si no hi ha manera de controlar-ho, és molt complicat dir-li a la gent que no parli, hi ha molts grups de joves que necessiten comunicar-se, parlar pel mòbil, i tot”.

En Pau Gimenez de 23 anys es troba en la mateixa situació, ell agafa el tren per anar a estudiar i sempre va acompanyat, tot i que ell sí que li sembla bé la nova mesura:

“Em sembla bé sempre i quan estigui senyalitzat per no pujar al vagó sense saber el comportament que has de seguir allà. Nosaltres que som dos no pujaríem al vagó, però hi ha molta gent que va sola que pot ser sí que li interessa”.

Tot i això, davant els trens del silenci hi ha opinions molt fermes en contra els trens del silenci, l’Anna Moreno, de 28 anys, considera que com moltes altres mesures, no és el que necessitem fer “és molt difícil no parlar amb ningú, si et truquen pel telèfon que fas? No l’agafes? La gent està treballant, s’ha de moure i s’ha de comunicar. De fet, crec que poca gent ho complirà”. Per altra banda, l’Andrea Montero, usuària de 30 anys, assegura amb veu ferma i crítica, però en cap cas qüestionant l’existència de la Covid-19, les polítiques sociopolítiques que estan prenent tant el govern espanyol com la Generalitat:

“Penso que és una forma de fer-nos callar i no poder opinar. Crec que respecte al virus no és útil, ja portem mascareta fem mil històries i ara només falta això. Ens volem productius, anar a la feina, callats, tornar a casa, portar diners i res, no portar res més. El govern està aprofitant per manipular-nos i tornar a les dues classes socials: la rica i la pobra i que la pobra sigui més pobra i que la rica sigui més rica, i totes les mesures estan emmascarades dient que és pel nostre bé. Personalment, crec que no tot s’acaba amb un virus, i prefereixo morir-me de la Covid que de fàstic. Crec que la gent complirà aquesta mesura perquè la por és la pitjor malaltia, però hem d’obrir una mica els ulls”.

D’altra banda n’hi ha d’altres que afirmen que sí que compliran la mesura, l’Eloi Romero, jove de 30 anys assenyala: “és guai un rollo així japonès de més silenci. I suposo que també és pel tema dels contagis, que si parlés, desprens partícules, i augmenta la probabilitat de contagi”. Així mateix ho sosté Laia Massana, estudiant de 19 anys: “donat el cas que moltes mascaretes no tenen el filtre adequat, tot i que portem la mascareta pot seguir desprenent emissions i gasos en un lloc tancat com és un vagó, trobo que està molt ben pensada”.

El tren del silenci

Aquesta recomanació pretén apel·lar a la solidaritat de tots els viatgers i fer que es comprometin a respectar amb civisme la resta d’usuaris en el marc de les actuals recomanacions de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM): viatjar amb la mascareta ben posada en tot moment (no menjar i no beure durant els trajectes), la recomanació de minimitzar la interacció social, evitar parlar durant els viatges, dur els dispositius mòbils en silenci, evitar mantenir converses telefòniques i, en el cas d’escoltar música o fer servir algun dispositiu electrònic, utilitzar auriculars i abaixar el volum. El conseller de Territori, Damià Calvet ha dit que la recomanació és extensible a la resta del transport públic i que si en posar-ho en marxa es veu que han de ser més vagons, s’adaptarà.

Foto portada: un dels vagons logotipats com a Tren del silenci. Autor: @FGC via Twitter.

Comments are closed.