Foto portada: "Mars Oddity" en una tauleta digital. Autor: MAClaveria.

Es presenta a L’Estruch el còmic digital interactiu ‘Mars Oddity’

El còmic, de ciència ficció, ens situa en una futura missió d’exploració a Mart i s’ha desenvolupat en el marc del projecte MediaEstruch.

Mars Oddity és un còmic digital interactiu. Còmic perquè és un relat seqüencial gràfic (resumint molt la definició més acceptada, encunyada pel teòric del medi Scott McCloud). Digital perquè està pensat per ser llegit principalment en tauletes tàctils, tot i que també es podrà gaudir en ordinadors i smartphones. I interactiu perquè necessita de les accions de l’usuari per avançar en l’experiència que ens ofereix.

El relat ens situa quatre anys després que el primer equip d’astronautes que va viatjar a Mart descobrís una nova forma de vida, batejada com a Danae, que és un fong productor d’oxigen i que es comporta com un líquid. L’ISA (Agència Espacial Internacional per les seves sigles en anglès), decideix enviar una segona missió al planeta vermell, on els astronautes Yun i Lupe hauran de recollir mostres del fong. Aquest argument servirà d’excusa per analitzar qüestions atemporals com les relacions de poder i d’amistat entre els éssers humans, en condicions adverses.

Imatge promocional de “Mars Oddity”. Autor: cedida.

El còmic no es pot comptar en pàgines. De fet les seves impulsores, l’Ana Mar López i la Pilar Villanueva, que han dut a terme les tasques de guió i direcció del projecte, defugen els conceptes tradicionals de vinyetes i planes. Tampoc es pot quantificar ben bé en temps, perquè la narrativa no és lineal i l’usuari haurà de triar camins diferents en alguns moments del còmic, a l’estil dels llibres d’hiperficció explorativa Tria la teva aventura que van ser un fenòmen a la dècada dels ‘80.

“La gràcia del nostre còmic és que té dues línies narratives i dues bifurcacions, així que l’experiència pot durar entre mitja hora i gairebé dues hores, segons les teves eleccions”, ens explica Villanueva, “i sempre pots tornar a començar per veure com es desenvolupen la resta d’opcions”.

De fet, només començar, ja haurem d’escollir entre Yun i Lupe, una tria que condicionarà la resta del relat. Seleccionar diferents camins argumentals, però, no és l’únic tret interactiu de Mars Oddity, perquè també podrem relacionar-nos amb elements presents en algunes escenes.

L’equip que ha dut a terme Mars Oddity el completen els programadors Marcos Buenacasa i Roser Pruaño, el Sergi Ballesteros, que s’ha encarregat d’il·lustrar els fons de les escenes, i l’Eric Sueiro, responsable de la banda sonora.

De la UPF a L’Estruch

Mars Oddity va néixer com un projecte de l’assignatura de narratives interactives del grau en Comunicació Audiovisual que López i Villanueva cursaven alhora a la Universitat Pompeu Fabra. Volien esbrinar què poden aportar les tecnologies al còmic, sobre tot pel que fa a la seva narrativa (condicionada tradicionalment al seu suport per excel·lència: el paper). El projecte va agafar volada i va esdevenir el seu Treball Final de Grau (TFG), amb la incorporació de Pruaño. Amb aquest salt van poder aplicar les seves hipòtesis en una concreció pràctica: la seva pròpia història.

Foto: Pruaño, Villanueva, López i Buenacasa formen part de l'equip que ha dut a terme "Mars Oddity". Autor: MAClaveria.
Foto: Pruaño, Villanueva, López i Buenacasa formen part de l’equip que ha dut a terme “Mars Oddity”. Autor: MAClaveria.

La següent parada va ser la incubadora Starting Lab, programa impulsat per la UPF per facilitar la viabilitat de les propostes de TFGs. I ara conclouran la seva residència a L’Estruch, on han format part del programa MediaEstruch, un temps en el que han millorat el guió i han desenvolupat una nova eina informàtica, amb l’ajuda de Buenacasa. El món on s’endinsen és tan nou que cap de les eines preexistents els hi servien ben bé del tot, optant finalment per desenvolupar el seu propi editor.

En un futur podrem trobar Mars Oddity en alguna app store com Google Play o l’App Store. Potser en alguna plataforma més enfocada als videojocs, com Steam. També planegen posar a la venda l’editor que han desenvolupat a la plataforma Unity. En qualsevol cas, Ana Mar López ho té clar: Mars Oddity ha de ser un precedent de còmic digital interactiu, però també apostem perquè d’altres creadors vegin el potencial de l’eina en si i s’animin a crear nous còmics”. De moment, podem gaudir d’un tastet del còmic aquí.

Foto portada: Mars Oddity en una tauleta digital. Autor: MAClaveria.