Interior d'un autobús

Treballar a Barberà o l’odissea d’arribar a la feina des de Sabadell

Durant l’ agost, els sabadellencs que treballen als polígons de Can Salvatella o Santiga de Barberà del Vallès no poden arribar a la feina si no tenen cotxe.

Com cada estiu, els usuaris de la Linia 1 ( ex-línia 3) de Barberà del Vallès s’ enfronten a l’ aventura d’ arribar i sortir de la feina sense cap mitjà de transport que no sigui el cotxe privat o el taxi. I és que, un cop més l’ Ajuntament vallesà ha suprimit el servei durant el mes d’ agost.

Aquesta ha estat la tònica habitual els últims anys, on els treballadors que havien de treballar algun dia del mes d’ agost (la pràctica totalitat) havien de allargar la seva jornada per coincidir amb companys que els poguessin portar en cotxe, o caminar durant més d’ una hora des de l’ estació de Renfe Barberà per una zona inhòspita que implicava, inclús, atravessar l’ AP7.

Bus de Barberà del Vallès
Bus de Barberà del Vallès

La situació va arribar al seu punt límit l’ agost de l’ any passat, quan l’ Ajuntament va suprimir de soca-rel i sense previ avís les línies 2 i 3 de bus de manera definitiva. El problema és que la Línia 3 era la única manera d’arribar al lloc de treball pels treballadors dels polígons, que de seguida, i amb el suport de la PTP (Promoció del Transport Públic)  es van organitzar fent pressió als mitjans de comunicació locals i inclús autonòmics per poder recuperar el seu dret a la mobilitat, cosa que es va aconseguir el 26 de setembre, si bé de manera molt mermada (cinc úniques expedicions diaries, l’ última a les 16.40, que deixa sense transport de tornada una bona part dels usuaris).

Els afectats no van poder deixar de creure que aquesta estratègia serviria, a llarg termini, per justificar l’eliminació del bus de manera total i definitiva, adduint baix ús, ja que el nombre d’ usuaris va disminuir al veure’s molts d’ells obligats a agafar el cotxe al no tenir servei de bus a la tarda. A hores d’ ara, sortir de la feina a Santiga o Can Salvatella continua sent una missió impossible si s’ ha d’ agafar un transport públic.

Una posible solució, però que encara no s’ha discutit a fons entre les parts implicades tot i les  demandes de la PTP,  seria plantejar un servei mancomunat de bus entre els municipis vallesans com Ripollet, Barberà del Vallès, Santa Perpètua de la Mogoda, de manera que comparteixin costos sense afectar el dret dels ciutadans a arribar al seu lloc de feina. I és que, a hores d’ara, un ciutadà de Sabadell que treballi a Barberà, sense servei del bus d’aquest municipi, es veu obligat a baixar fins Sant Andreu Arenal en tren, agafar un dels pocs busos que arriben a Ripollet i caminar més de mitja hora fins el seu lloc de treball. Es a dir, el trajecte Sabadell-Barberà requeriria de més de dues hores (sense comptar que els horaris del bus Sant Andreu-Ripollet poden no ser compatibles amb els de la feina, al haver-hi també molt poques expedicions).

En aquest sentit, Albert Parés, de la PTP, declara:

Reclamem la creació de l’Entitat Metropolitana del Transport del Vallès Occidental que gestioni tot el transport públic dins la comarca, com ja fa l’EMT (ara AMB) a la zona 1 de l’ATM. Així transport bàsic per els ciutadans no dependria de la bona voluntat o pressupost d’un determinat Ajuntament, és el cas de les línies urbanes que en alguns casos tenen una importància cabdal com en el cas dels Polígons de Barberà, ni tampoc haurien de passar per un despatx de Barcelona les línies interurbanes dins de la comarca.

Segons Parés, a més, això facilitaria eliminar les anacròniques prohibicions de passatge que hi ha en les línies interurbanes en els seus recorreguts urbans. “

Parada Autobús
Parada d'autobús. Foto: David B.

L’ Ajuntament de Barberà ha informat que:

El servei pels polígons per conveni amb la Generalitat de Catalunya a través de l’Autoritat Territorial de la Mobilitat, en aquest cas concret l’ATM, està habilitada per treballar 11 mesos, i que precisament les expedicions estan fora de servei al mes d’agost. Aquest serveis extra suposa un esforç econòmic important per part d’aquest Ajuntament, que als anys 2008 i 2009, es va poder realitzar, però que ja fa dos anys no es va poder oferir.

Aquest Ajuntament ha fet un esforç tècnic per tal de poder optimitzar la linia de transport del municipi per tal de establir uns serveis de pas dels poligons industrials, així com un estudi econòmic acurat per tal de poder assumir els costos corresponents.
Donada la situació econòmica en què ens trobem, i atenent al conveni anteriorment esmentat, s’estableix que l’extensió de la linia cap als poligons, tal com ja es preveu a la informació als usuaris del servei (horaris i plànols de les parades i de la pàgina web de l’Ajuntament i de l’empresa Sarbus), quedi fora de servei durant el mes d’agost, per no poder assumir des d’aquest Ajuntament la despesa extra que suposa.

Hem esperat fins l’últim moment, amb l’esperit d’esgotar totes les possibilitats per tal de poder donar una altra solució al que plantegen. Tot i això donarem trasllat de les queixes a l’ATM, perquè estudiïn la incidència que ens planteja, i determinin la necessitat d’aquest servei, i prenguin les mesures oportunes per solucionar de la millor manera aquesta incidència; aquests Serveis Tècnics treballaran en el possible per la millora dels serveis.

Comments are closed.