Aconseguir la unanimitat no és gens senzill però si alguna cosa es destaca del dispositiu de vacunació de la pista coberta d’atletisme és que funciona com un rellotge suís. Camí d’un mes de la seva obertura, els vacunòdroms com el de Sabadell s’han consolidat com un engranatge clau per fer un salt en la immunitat de grup.
La continuïtat del vacunòdrom està confirmada oficialment només fins el 30 de juny però es dona per descomptat que seguirà al juliol. Bé està el que bé acaba i l’accidentada destrucció de la pista coberta d’atletisme en els pitjors moments de la pandèmia ha servit per accelerar la vacunació a cop de punxada. Els centenars, milers, de sabadellencs, vallesans i catalans que hi han passat han vist in situ com funciona l’engranatge. Aquest és un exemple a temps real:
Set dies abans. L’aspirant a ser vacunat agafa dia i hora per vacunar-se quan s’obre la possibilitat per al seu grup d’edat. Té milers de persones davant seu però l’espera és suportable i en set minuts entra al sistema. En el mateix moment rep un SMS.
Dos dies abans. L’aspirant a vacunat rep un nou SMS amb un recordatori i un accés directe a la guia de vacunació.
18 hores. La tarda de Sant Joan, sense gaire antelació (no la recomanen) però tampoc apurant, l’aspirant a vacunat baixa al vacunòdrom en cotxe. Abans de baixar per l’avinguda de Pablo Iglesias un operari li pregunta, fent un gràfic senyal d’injecció en el braç, si vol baixar a la pista per vacunar-se. Ho confirma amb un cop de cap. Avanti. Falten 10 minuts per la cita, que era a les 18.30 hores. Mentre baixa cap a la pista, es creua amb algunes persones que fan el camí a la inversa a peu però no venen de vacunar-se sinó de banyar-se a La Bassa. Fa alguns dies que ha obert i aquest any el complex aquàtic i el centre de vacunació massiva han de conviure.
18.23 hores. El cotxe és aparcat al solar davant la pista. Hi ha bastanta gent als afores de l’equipament. Ambient familiar, és festiu, els vacunats tenen fills petits i molt venen en família, mòbil en mà.
18.25 hores. Com a Port Aventura: doble cua. Però no hi ha cua ràpida: una és pels de primera dosi (majorment ara és gent d’entre 35 i 45 anys) i l’altra pels de segona dosi (molts d’ells es van posar AstraZeneca fa entre 10 i 12 setmanes però també n’hi comença a haver de primera dosi de Pfizer a la pista, que va obrir l’1 de juny). Molta més gent a la cua de primera vacuna. El personal indica que cal portar a la mà el missatge SMS, la Targeta Sanitària i el DNI. Tot. Poques passes més endavant s’ha d’ensenyar el mòbil i el missatge. Es mira que quadri amb el DNI i amb la targeta. Ja es pot guardar el mòbil i el DNI; la targeta no. Gel hidroalcohòlic per entrar i petita cua.
18.28 hores. Hi ha un parell de grups de mostradors amb tres o quatre administratius en cada un. Es passa la targeta sanitària pel lector del codi de barres i automàticament se l’envia a fer cua als mòduls de vacunació. Aquest dijous hi havia un mòdul per segona dosi i dos per primera dosi. No guardi encara la targeta sanitària.
18.30 hores. Hi ha moviment de gent però no s’ha d’esperar pràcticament res. L’aspirant a vacunat, ja a punt de rebre Pfizer, seu en una cadira. Entrega de nou la targeta a una auxiliar mentre la infermera ja té preparada la injecció. Escull braç, contesta que no és al·lèrgic, que no ha tingut símptomes compatibles amb Covid els darrers dies i li recorden que li posen Pfizer. Gairebé sense adonar-se, rep una petita punxada. Mentrestant li recorden que en 21 dies rebrà un nou SMS per la segona dosi. Li recomanen que, si se l’infla la punxada o li fa mal el braç, es posi gel. Si té altres símptomes, paracetamol durant un parell de dies. Tireta al braç. Samarreta al lloc. Ja està tot. Es convidat a passar a la següent sala, plena de cadires amb distàncies entre elles, i esperar 15 minuts.
18.32 hores. L’acabat de vacunar busca cadira. No n’hi ha gaires lliures. És el moment on s’acumula més gent: alguns molt disciplinats aguanten els 15 minuts, fins i tot amb el cronòmetre del mòbil a la mà. Altres, més despreocupats, marxen ràpid. Altres estan a gust i s’estan més estona i alguns fins i tot parlen pel mòbil. Alguns pengen la foto que s’han fet a les xarxes socials, que van plenes de gent vacunant-se.
18.45 hores. El ja vacunat abandona la sala. De sortida de la pista es troba uns lavabos portàtils metàl·lics que va deixar l’exèrcit a finals de març de l’any passat quan la pista coberta es va reconvertir a marxes forçades en un hospital temporal. Veu que hi ha sis mòduls preparats per vacunar però no tots estan oberts. Abans de sortir del complex, llegeix els consells i més informació sobre el procés de vacunació en una gran lona. Possibles efectes adversos, com es comunicarà la segona dosi…
18.49. El ja vacunat arribat al cotxe. Fa 26 minuts que l’ha aparcat. Marxa, no sense creuar-se al sortir de l’aparcament amb un contenidor calcinat, segurament a la revetlla. De pujada cap a Sol i Padrís ara ja hi ha més gent tornant de la Bassa, nevera i parasol en mà.
20 hores. El vacunat entra a l’aplicació mòbil ‘La meva salut’. Ja li consta la primera dosi de la vacuna.
Foto portada: plafons a la sortida del vacunòdrom. Autor: J.d.A.