- El nou Narcisa Freixas, a l’Eixample, i els barracons de P3 a sisè al Virolet fan arribar els barracons al màxim a la ciutat.
- Tant l’Ajuntament com la Generalitat destaquen que el curs comença amb “normalitat”.
En paraules del regidor d’educació de l’Ajuntament de Sabadell, Manuel Robles, el curs escolar que comença el proper dijous dia 12 de setembre “s’inicia amb absoluta normalitat”. Però a la vegada ho fa amb el major número de barracons, o mòduls prefabricats de la històrica a la ciutat. Com a novetat principal destaca la posada en marxa d’un nou institut de secundària, el Narcisa Freixas i Cruells.
Des de la regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Sabadell, així com des dels Serveis Territorials d’Ensenyament del Vallès Occidental, apunten que el curs escolar que s’ha d’iniciar el proper 12 de setembre començarà amb absoluta normalitat. La principal novetat a nivell sabadellenc, d’altra banda, és la creació d’un nou centre d’educació secundària: l’Institut Narcisa Freixas, situat al barri de l’Eixample. Comença amb dues línies de primer d’ESO, en barracons, però es preveu afegir-hi una de nova en un futur.
Ambdues institucions, tant la local com l’autonòmica, coincideixen a destacar que la davallada que esperaven en qüestió de quantitat de nens matriculats a les aules no ha estat tan forta com esperaven. Així, un total de 32.600 infants començaran les diferents etapes escolars a la ciutat.
Algunes dades comparatives
Si desglossem les dades facilitades pel Consistori, observem que s’han atorgat unes 1.100 places a escoles bressol públiques, un número similar a les del curs passat. Uns 10.300 alumnes s’han matriculat als centres d’educació secundària, el que suposa un augment d’uns 300 respecte el curs anterior, tot i que les dades d’inscripcions a primer d’ESO són “bastant similars”, segons la cap del servei d’educació de l’Ajuntament, Montse Duran. També assegura que a l’ESO s’han obert quatre nous grups, el que permet reduir les ràtios, és a dir, el nombre d’alumnes per professor.
La temuda davallada, que sembla no haver estat per tant, la trobem en els alumnes d’infantil i primària. 21.100 nens i nenes començaran aquest any, el que suposa una disminució d’unes 300 matrícules, aproximadament. Duran justifica aquesta baixada per “la davallada demogràfica” dels cursos anteriors.
La continuïtat dels barracons
Malgrat les paraules del regidor, cal destacar que la problemàtica dels mòduls a Sabadell, popularment anomenats barracons, encara no s’ha solucionat. No són pocs els centres que disposen de barracons: l’escola Virolet en té des de P3 fins a 6è de primària, l’IES Arraona utilitza barracons tant per l’ESO com pel batxillerat, l‘IES Narcisa Freixas, de nova creació, incorpora dues línies de primer d’ESO, les dues amb mòduls. Tots els alumnes d’aquests tres centres estan en barracons.
Per últim, tant l’IES Agustí Serra, com l’IES la Serra com l’escola especial Francesc Bellapart també tenen algunes línies d’alumnes en barracons. De fet, aquest any hi ha més barracons que mai abans a la història recent de la ciutat. El Virolet arriba al màxim de capacitat aquest curs, l’IES Arraona ja ho està, i cal sumar-hi els nous del Narcisa Freixas.
Al conjunt del Vallès Occidental també persisteixen els mòduls. De fet, creixen. Tot i haver-se retirat quatre, s’hi han instal·lat nou de nous. Amb tot, el director dels serveis territorials d’ensenyament al Vallès Occidental, treu pes a l’educació en barracons.
“L’escolarització en els mòduls és en bones condicions”, assegura Viñas. “Però és temporal”, afegeix. Per tant, explica que “sempre és millor construir l’edifici”.
Tot i amb això, des de la regidoria d’educació de l’Ajuntament de Sabadell asseguren que està previst que aquest any es facin “les gestions necessàries” per “l’assoliment dels edificis definitius de l’escola Virolet i l’Institut de Can Llong”.
El Vallès Occidental
La principal novetat que el director dels serveis territorials d’educació de Sabadell, Jesús Viñas, ha volgut destacar, és la creació de set nous instituts escoles. Sembla que en un futur, almenys en un futur, la línia d’actuació serà aquesta: continuar creant instituts que també siguin escoles.
En aquest sentit, a nivell comarcal, Viñas destaca que la davallada que preveien ha conclòs amb uns 100 alumnes menys als cicles infantils i uns 1.150 menys, aproximadament, d’educació primària. A educació secundària, contràriament, hi ha hagut un increment d’uns 1.200 alumnes matriculats i també s’han incrementat als cicles formatius. Pel que fa al professorat, malgrat “la difícil situació pressupostària”, Viñas destaca que les dotacions s’han incrementat en 134 respecte el curs passat.