Remedios, veïna del bloc Guillem Agulló. Autor: Jordi M.

Cinc dies després del tall de llum al bloc de la PAH: “No podem posar un trist ventilador”

Cinc dies després, gairebé una trentena de famílies en situació de vulnerabilitat continuen sense llum al bloc de pisos Guillem Agulló, situat al carrer Puig i Cadafalch i ocupat per la PAH des de l’any 2015. El 12 de juliol, tècnics de la companyia escortats per antiavalots van tallar el subministrament de la llum punxada al·legant que hi havia manca de seguretat a la instal·lació. Des d’aleshores, unes 150 persones sobreviuen sense electricitat.

“És una situació inadaptable, no podem posar un trist ventilador ni fer-nos el sopar, hem hagut de tirar tot el menjar que teníem a la nevera perquè van venir sense avisar i de seguida es va fer tot malbé”, explica Andrés Ucendo, veí de 61 anys. “Està sent difícil sobretot pels nens, igual sembla un luxe, però la calor és tremenda i no poden ni veure els dibuixos animats ni prendre un iogurt”, afegeix.

Aina Guidus, portaveu de la PAH, amb Andrés Ucendo, veí del bloc Guillem Agulló. Autor: Jordi M.
Aida Guidus, portaveu de la PAH, amb Andrés Ucendo, veí del bloc Guillem Agulló. Autor: Jordi M.

Abans d’arribar a aquest punt, Ucendo detalla que els veïns i la PAH han intentat realitzar diversos tràmits per trobar una solució al problema, ja que totes són famílies sense recursos ni capacitat per pagar els lloguers a preus de mercat. “Estem vivint en un lloc que no és nostre i som conscients d’això, és una cosa temporal fins que ens donguin una solució habitacional”, diu. Tot i els intents, les negociacions no han arribat a bon port.

“Des del minut 1 hem intentat trobar un lloguer social. Hi ha la fama que els ‘okupes’ viuen així perquè no volen pagar, però jo mateix he fet informes a la companyia d’aigües i a la companyia elèctrica perquè ens poguessin posar comptadors socials i sempre s’hi han negat. Amb el gran tenidor també hem tingut negociacions per buscar un lloguer social. Sempre estem oberts a pagar en mesura dels diners que generi el nucli familiar”, ha relatat Ucendo.

En la roda de premsa celebrada aquest dilluns, la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca ha denunciat públicament que els Mossos no van contactar amb els serveis socials de l’Ajuntament per tallar el subministrament, deixant els veïns sense capacitat de reacció. “Vaig obrir la porta amb la meva camisa de dormir i hi havia un home dient-me que havien de tallar la llum perquè hi havia riscos”, recorda en aquest sentit Remedios, veïna de l’edifici. Amb 71 anys, en fa vuit que va entrar-hi a viure amb una complicada realitat econòmica.

Exterior del bloc de la PAH anomenat Guillem Agulló, a la Gran Via. Autor: Jordi Muñoz.
Exterior del bloc de la PAH anomenat Guillem Agulló, a la Gran Via. Autor: Jordi Muñoz.

En la mateixa línia que la resta del veïnat, Remedios explica que des del dimecres passat cada vegada que necessita fer ús de l’electricitat ha de marxar a casa dels seus fills. Marxa per cuinar o per carregar el mòbil i després torna al pis. De fet, recorda que després del tall de dimecres es va emportar els aliments que tenia guardats al frigorífic per cuinar-los i no haver-los de llençar a les escombraries.

“Amb el pas dels dies no et queda una altra que calmar-te, però espero que aviat pugui trobar-se una solució perquè hi ha molta gent passant-ho molt malament i que no té alternatives”, diu.

Tot i que Endesa defensa que l’acció ha estat per motius de seguretat, els veïns insisteixen en què el bloc es troba en bones condicions i que tot ha coincidit amb un moment delicat, amb temperatures molt elevades i amb els nens sense escola. Fouzia, també resident al bloc, explica que els problemes dels darrers dies estan afectant l’estat d’ànim dels seus fills. Es troben angoixats i es veuen obligats a deixar de fer algunes de les activitats que feien en el dia a dia, com veure la televisió o jugar a videojocs. “Només són nens”, reitera als mitjans.

Quin horitzó es preveu?

Pel que fa a la possible instal·lació de comptadors socials, Aida Guidus, portaveu de la PAH, ha explicat que comportaria un procediment d’entre dos i sis mesos. Un període de temps insostenible per viure sense llum. En aquest sentit, indica que la Síndica Municipal de Greuges, la Síndica de Greuges de Catalunya i l’Ajuntament estan negociant amb Endesa per trobar una solució al problema. Així mateix, informa que s’estan valorant alternatives.

Un moment de la roda de premsa. Autor: Jordi M.

Per la seva banda, fonts d’Endesa també han explicat a l’ACN que el tall es va fer perquè hi havia una situació “d’inseguretat” i que els seus tècnics no van poder revisar la instal·lació elèctrica quan ho van intentar amb anterioritat. En aquest sentit, apunten a l’agència de notícies que la solució passa per regularitzar “la situació contractual” i que la xarxa sigui “segura”. La companyia diu que està en coordinació amb Serveis Socials per solucionar tots els casos regularitzats que ho necessitin.

Més informació:

Foto de portada: Remedios, veïna del bloc Guillem Agulló. Autor: Jordi M.

Comments are closed.