I això com ho arreglem?

Malgrat que en el seu diagnòstic, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic considera que el servei a Sabadell és deficient tal com funciona actualment, creuen que és possible doblar el número de viatgers d’aquí a l’any 2020. Fins i tot esmenten triplicar-los el 2030. Marquen diverses línies d’actuació per promoure aquest canvi social.

La PTP assegura en el document ‘Sabadell: 2 x 2020’ que passar de 26,7 milions a 55 milions de viatgers és possible en vuit anys. I més: sense augmentar el dèficit. Volen enmirallar-se en les ciutats alemanyes i franceses que poden servir de referents, com Friburg.

En primer lloc, caldria simplificar la xarxa, eliminant duplicitats, amb menys línies però més velocitat comercial i més freqüència. Voldrien que hi hagués carrils exclusius pel transport públic i que aquest tingués prioritat als semàfors, com ja passa, per exemple, al bus express de la Vall del Tenes (Vallès Oriental). Es potenciarien els viatges amb correspondència, com ja passa ara els festius amb la Ronda de Zamenhof.

La PTP vol pensar el transport urbà de Sabadell com a metropolità integrant també els municipis del voltant, i arribant a l’any 2020 amb un sistema integrat també amb la ciutat de Terrassa.

D’altra banda, caldria potenciar els nodes de comunicacions, coordinant l’estació de busos de la plaça d’Antoni Llonch amb Sabadell Centre de RENFE, potenciant la relació entre Sabadell-Sud i els polígons industrials de la zona, i millorar la capacitat de Sabadell Centre, adaptant-la d’una vegada a persones amb mobilitat reduïda.

El tramvia del Vallès

En aquest punt, la PTP recull una proposta feta fa un temps: establir un sistema de tramvia al Vallès, que ja va ser presentat fa uns anys. En concret, voldrien introduir el sistema a la Rambla. Asseguren que el tramvia capta molts usuaris i baixa les despeses d’explotació.

PTT Tramvia
Proposta de Tramvallès de la PTP. Font: PTP

Excessiva despesa en combustible

Finalment, caldria reduir la despesa en combustible dels autobusos, actualment, segons la PTP, en 55 litres cada cent quilòmetres. Es faria introduint sistemes híbrids que podrien baixar el consum un 30 per cent com els que ja s’utilitzen a Barcelona.

Mesures complementàries

Però per dur a terme aquest projecte, també caldria adoptar altres mesures. La PTP parla d’ampliar la zona blava i introduir la zona verda al centre de la ciutat o augmentar de forma moderada el preu del transport públic.

La PTP vol incentivar el debat i ha obert un grup a Facebook per comentar el projecte i recollir propostes. També es poden enviar comentaris a sabadell@transportpublic.org.

Comments are closed.