Foto portada: Vega, Soler i Martínez, a Fira Sabadell. Autor: Josep Lluis Lai.

La feina conjunta d’administracions i entitats pel soterrament, exemple de bones pràctiques pels arquitectes

El Congrés d’Arquitectura 2016, que es fa durant mig any a Catalunya, ha aterrat aquest dimecres a Sabadell. Mig centenar de persones s’han trobat a Fira Sabadell a l’activitat Arquitectures de trava que ha posat en valor la tasca dels arquitectes municipals. S’han posat com a exemples diversos casos. Pel que fa a Sabadell, s’ha destacat la feina per aconseguir l’encara hipotètic soterrament de les vies del tren als barris de Gràcia i Can Feu.

La tasca feta a Sabadell pel soterrament s’ha posat com a exemple de “treball coral”, en paraules de la cap de Planificació de l’ajuntament de Sabadell, Rosa Martínez. Tant ella com l’arquitecta Isabel Vega, de la Fundació Bosch i Cardellach, i el portaveu de la plataforma Soterrament FGC Ara!, Isidre Soler, han recordat com s’ha transitat cap a un projecte de consens al que hores d’ara li falta poc més que finançament.

Cadascú ho ha fet des d’angles diferents. Soler ha preferit fer història i explicar les vicissituts del projecte, així com les diverses manipulacions electoralistes i el sorgiment d’una plataforma ciutadana per canalitzar el descontent i plantejar alternatives. Per la seva part, Martínez ha preferit centrar-se en la tasca conjunta que es va fer durant l’any 2014 a l’anomenada Taula tècnica, de la que van formar part tant el consistori com la Cambra de Comerç, l’entitat Via Vallès, les entitats veïnals, la pròpia plataforma i les formacions polítiques.

Vam aconseguir unificar les al·legacions a l’estudi informatiu en un sol document. Volíem precisar bé el projecte, ja que sovint els estudis informatius sortits dels despatxos no estan ben apamats. Després la proposta de la comissió es va passar pel ple municipal i es va enviar a Territori. Avui dia és la base del projecte constructiu”, ha dit Martínez.

Per la seva part, Isabel Vega ha destacat com la Taula tècnica va aconseguir rebaixar el pressupost de l’obra en gairebé una tercera part. Tot sorgint d’una idea seva: invertir la situació que es viu ara en la intersecció entre la via del tren i el Passeig de Can Feu. El projecte contempla que el tren passi per sota dels cotxes, suprimint l’actual pont, i salvant un col·lector.

Sovint la mirada des de fora de les institucions ajuda a resoldre els projectes; al cap i a la fi era la solució més senzilla”, ha destacat Vega.

Sigui com sigui, però, i malgrat el consens tant a la ciutat com al Parlament, el soterrament encara no és segur. A falta del projecte constructiu, que és una qüestió de burocràcia i calendari, cal lligar el finançament, que dependrà dels pressupostos de la Generalitat.

“Nul·la visibilitat”

La jornada Arquitectures de trava ha presentat diversos casos de relació entre l’arquitectura i els municipis, com el de Sabadell o altres a Sant Cugat, Rubí, Terrassa o Granollers. L’activitat està organitzada per la demarcació del Vallès del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) i forma part de les activitats del Congrés d’Arquitectura 2016. El COAC manté que la tasca dels arquitectes municipals al Vallès té una “nul·la visibilitat”.

Biennal d’Arquitectura del Vallès

A l’entrada de Fira Sabadell s’ha instal·lat una modesta exposició sobre els projectes guanyadors de la Biennal d’Arquitectura del Vallès que no es convocava des de l’any 2011. La causa: la crisi i la manca de projectes d’obres de qualitat suficients.

Foto portada: Vega, Soler i Martínez, a Fira Sabadell. Autor: Josep Lluis Lai.

Comments are closed.