Trànsit Centre Sabadell caos

La PTP presenta 12 mesures per millorar la mobilitat

  • Crítiques a la “no política de mobilitat” i al projecte Metro Sabadell.

  • Proposen una illa de vianants o zona 20 per a bona part de la ciutat.

Els sabadellencs es mouen poc en transport públic. La major part es mouen caminant i una gran part en vehicle privat. Segons càlculs de Promoció del Transport Públic fets públics aquest dimecres, cada ciutadà agafa el transport públic poc més de cinc cops al mes, i la majoria per anar o venir a Barcelona. El volum de viatgers del transport públic a la ciutat es troba a nivells de finals dels anys 80 del segle XX.

En aquest sentit, Promoció del Transport Públic creu que caldria prendre mesures urgents per millorar la mobilitat a la ciutat, fent més fàcil moure’s a peu, en bicicleta o transport públic (ara mateix, autobús i tren). L’enginyer industrial Pau Noy ha presentat les propostes dimecres en un acte al casal Pere Quart. El document ‘Dotze propostes per millorar la mobilitat a Sabadell’ conté mesures i afirmacions contundents. “Tenim una mobilitat dolenta i cara i l’hem de canviar”, assegura Noy.

Una àmplia illa de vianants

La PTP considera que els carrers i places del centre de Sabadell tenen poca qualitat. “La dotació d’espais de qualitat en el centre és pitjor que a la majoria de barris i un cas únic a Europa en una ciutat de la mida de Sabadell”, diuen. Creuen que cal millorar la qualitat convertint en zona 20 o en una illa de vianants una amplíssima part de la ciutat, la que es comprèn entre la Gran Via, la Ronda Zamenhof-Villarubias, la carretera de Terrassa-Barcelona i la Ronda Ponent. No es tractaria de tancar els carrers als vehicles sinó d’aplicar el model del barri de Gràcia de Barcelona o del propi carrer del Sol.

Hi hauria excepcions per a circular autobusos, entrar a aparcaments públics i pels veïns acreditats. “La contaminació i el soroll es reduiran dràsticament”, diuen, i carrers com la Rambla es podrien esponjar, permetent florir noves activitats a carrers com el del Sol o Narcís Giralt. En aquest pla, zones com l’aparcament del Vapor Turull passarien a ser zones verdes, caminar seria més agradable i anar en bicicleta deixaria de ser un perill.

"El Metro Sabadell no funcionarà com a tal" diu la PTP
“El Metro Sabadell no funcionarà com a tal” diu la PTP

De fet, en quant a la contaminació acústica, el principal problema de la ciutat ve causat per la circulació de vehicles, com aquesta setmana s’ha parlat en una jornada tècnica.

Cal un bus més ràpid

La PTP creu que cal incidir amb força en potenciar la velocitat del bus urbà. Es pot fer amb prioritat absoluta als semàfors i carrers pels autobusos, amb passatgers entrant per dues portes, amb màquines expenedores de tiquets, amb més carrils bus i altres mesures. La PTP reincideix, com va fer l’any 2012, que calen menys línies de bus però cal que passin de forma més freqüent. Cal més autobús en diumenges i festius, i crear línies de bus urbà a les nits, que creuïn la ciutat de nord a sud i d’est a oest de forma coordinada entre ells i amb el servei de bus nocturn interurbà. Per a reduir el soroll, apostarien pels busos híbrids i que durant el pas per la zona central funcionin de mode elèctric.

Bus Sabadell
La PTP creu que cal més freqüència de pas. Autor: David B.

Noy també va incidir en la necessitat de dignificar les estacions de Renfe a la ciutat, especialment la de Sabadell Centre, no apta per a persones amb mobilitat reduïda, i Sabadell Sud. Caldrien més trens semidirectes a Barcelona. Ara només hi ha tres cada dia.

“El Metro de Sabadell no funcionarà com a tal”

Segons l’estudi, la principal inversió pública de la història a Sabadell no servirà com a metro tot i que sí per ampliar l’àrea d’influència de Sabadell. Quan la prolongació dels Ferrocarrils de la Generalitat entri en servei a Sabadell, 400 milions d’euros després, “el nou metro de Sabadell no funcionarà com a tal”. La ciutat és poc poblada i petita perquè un servei de metro arreli. Les freqüències tampoc hi ajudaran en comparació amb el bus o caminar. Sent així, el principal rol de la prolongació serà connectar a la plaça d’Espanya el servei de Renfe amb la línia de FGC. Hi hauria hagut una opció més econòmica: prolongar el servei dels Catalans fins a l’estació Centre de Renfe, uns pocs centenars de metres més enllà de l’actual Sabadell-Rambla.

S’haguessin estalviat 350 milions d’euros que haguessin pogut estar invertits en crear la xarxa tramviària de Sabadell i rodalia”, diu la PTP.

Qui és responsable? Segons l’entitat, la Generalitat, que va canviar “equivocadament” de criteri l’any 2008 per construir el “fals Metro de Sabadell, multiplicant per cinc el cost de l’obra”.

Bicicletes i vianants

En un altre ordre de coses, caldria convertir la bicicleta en un sistema de transport, amb ‘rutes bici’, creant l’Oficina de la Bicicleta, garantint aparcaments segurs i reduint els riscos. Sabadell té una gran potencialitat com a ciutat per a bicicletes, ja que és pràcticament plana. “Només cal promoure la bicicleta”, diu la PTP, que també demana més zones verdes als barris i més espai per a vianants al centre. “Caminar és la millor forma de moure’s per Sabadell en distàncies inferiors a dos quilometres”.

“No política de mobilitat”

A nivell estructural i administratiu, la PTP demana crear un sistema de transport metropolità de Sabadell, coordinat amb Terrassa, Sant Cugat, Rubí, Cerdanyola i altres municipis. També posar al dia el Pla de Mobilitat de Sabadell que dibuixa, a tenor de la PTP, “una no política de mobilitat”.

Foto portada: el carrer Sant Joan, en una de les seves imatges habituals. Autor: J.d.A.

Comments are closed.