Mireia Boya, a l'ICASBD. Autor: Jordi M.

Boya: “Totes les grans ciutats europees han creat la seva ZBE, però aquí les de l’Arc no en volien sentir a parlar”

La contaminació de l’aire és un problema greu per a la salut pública. Aquesta ha estat una de les conclusions més destacades de la jornada sobre contaminació i canvi climàtic organitzada per l’ADENC i la Campanya Contra el Quart Cinturó. La trobada ha omplert l’auditori de l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Sabadell i ha comptat amb la participació del catedràtic Jordi Sunyer, l’exalcalde Maties Serracant i l’ambientòloga Mireia Boya, exdirectora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.

La primera intervenció, a càrrec de Sunyer, ha posat el focus sobre l’impacte de la polució en la salut de les persones. “En aquests moments es publiquen 15 articles científics cada dia sobre els efectes de la contaminació a tot el cos: ara sabem, per exemple, que la contaminació afecta la pell, els ulls, el ronyó, el provoca malalties neurològiques..”, ha alertat el professor. “La pandèmia ens va ensenyar que respirar aire net era possible; els nivells d’NO2 a la ciutat de Barcelona van baixar pràcticament a zero”, ha afegit.

ZBE: són la solució?

Tot i que les conseqüències de la contaminació cada vegada són més clares, el camí per acabar amb el problema continua generant discrepàncies entre els responsables polítics. Durant el seu temps al govern, Mireia Boya va ser una ferma defensora de les Zones de Baixes Emissions. Una mesura que considera necessària per millorar la qualitat de l’aire, però que va topar-se amb l’oposició de diversos ajuntaments.

“Totes les grans ciutats europees han creat les seves zones de baixes emissions. De fet, la nova directiva de la UE obliga a crear-les. Però aquí, les ciutats mitjanes de l’Àrea Metropolitana no en volien sentir a parlar. I especialment els municipis de l’Arc Metropolità, la segona corona que inclou a Sabadell i altres municipis del Vallès”, ha lamentat.

En aquest sentit, Boya ha assegurat que “hi va haver una quinzena de reunions amb l’Arc Metropolità amb debats surrealistes” sobre el tema. Un dels quals, amb Farrés com a protagonista. “L’alcaldessa de Sabadell proposava que la zona de baixes emissions no fos per a residents i que a més a més els residents tinguessin la capacitat o el privilegi de poder donar invitacions perquè si tu fas un sopar a casa teva pugui venir algú de fora en cotxe”, ha dit.

Acte, aquest dimarts, a l'ICASBD. Autor: Jordi M.
Acte, aquest dimarts, a l’ICASBD. Autor: Jordi M.

Més enllà de les diferències polítiques, Boya ha defensat que “mesures contundents” com les ZBE, no només milloren la qualitat ambiental, sinó que estalvien diners públics que posteriorment s’haurien d’invertir per atendre les persones afectades per la contaminació. A més, ha recordat que es contemplen exempcions per renda per a persones que no es poden permetre un canvi de vehicle. “El gran repte és com convencem a tothom que això és important, que ens hi va la vida, que ens hi va la salut”, ha conclòs.

La Ronda Nord

Per la seva banda, Maties Serracant ha repassat la cronologia del Pla de Mobilitat del Vallès i de la B-40. L’exalcalde ha declarat que la ronda “no només té un impacte sobre la contaminació, sinó que tindria un impacte brutal des del punt de vista de la pèrdua de la biodiversitat del Vallès”. Així mateix, ha insistit que queda “un llarg camí” per recórrer i que la CCQC continuarà mobilitzant-se, també als tribunals, per evitar la construcció de la infraestructura.

Foto de portada: Boya, durant l’acte. Autor: Jordi M.

Deixeu un comentari