Les zones properes a les escoles registren valors més elevats de diòxid de nitrogen

Un total de 370 alumnes de vuit escoles de primària han participat en el projecte científic Com Respira Sabadell?, en què han realitzat un seguit de mapes on mostren els diferents nivells de la qualitat de l’aire a la ciutat. L’objectiu de la feina és sensibilitzar la població perquè canvií els seus hàbits per gaudir d’un aire més net.

En concret, es van instal·lar 120 punts de mesura amb l’objectiu de mapificar la qualitat de l’aire als carrers pròxims a les escoles, als patis de les mateixes i als interiors dels centres educatius. La captació, que van realitzar nens i nenes de 9 a 12 anys, va recollir dades entre l’octubre i novembre de l’any 2020.

Una vegada acabada la recollida de dades, els centres han pogut confirmar les seves hipòtesis. A les zones de trànsit properes a les escoles s’han registrat valors més elevats de NO2, mentre que als espais interiors aquests valors són molt més baixos. Alhora, en aquells llocs amb zones verdes i carrers ventilats la qualitat de l’aire també es considera millor, ja que no hi afecta tant la contaminació.

Les escoles participants: Escola Amadeu Vives, Escola Calvet d’Estrella, Escola Can Deu, Escola Can Llong, Escola Cifuentes, Escola Creu Alta, Escola Espronceda i Escola Tarlatana, han elaborat un dossier en què recullen tot el treball i un seguit de propostes, com potenciar els camins escolars, per millorar la qualitat de l’aire.

Quins carrers són els més contaminats?

Segons els resultats obtinguts, els carrers amb pitjor qualitat de l’aire a conseqüència de la contaminació són el Passeig Espronceda, la Carretera de Barcelona, el Carrer Goya, el Passeig Comerç i la Plaça Picasso. Per contra, la Plaça Triana ha estat l’espai amb millor qualitat d’aire i amb nivells més baixos de contaminació.

Agenda 21

Com Respira Sabadell? S’emmarca el projecte europeu CleanAir@School de l’Agència Europea del Medi Ambient. Alhora, aquest treball forma també part del programa Agenda 21 Escolar Plus, en què les escoles han participat, a més, en projectes de consum d’aigua i energia, recollida selectiva de residus i impuls del paper de la dona en la ciència.

En aquesta línia, l’Ajuntament ha obert una nova convocatòria pel curs 2021-2022 adreçada a tots els centres educatius per iniciar projectes de sostenibilitat. Per cada escola s’acceptarà un únic projecte i se l’hi atorgaran als centres, com a màxim, 700 euros per portar-lo a terme. En total la convocatòria és de 12.000 euros per repartir entre les escoles.

Foto portada: Mapa de les concentracions de NO2 a l’Escola Calvet Estrella. Autor: Escola Calvet Estrella.

Comments are closed.