Foto portada: la Gran Via, en el tram central de la ciutat. Autor: J.d.A..

ZBE: tot el que has de saber sobre la proposta de l’Ajuntament (i l’Arc Metropolità)

Segueix-nos a Whatsapp per estar informat del més rellevant del que passa a Sabadell
Segueix-nos a Whatsapp per estar informat
  • Els municipis de la segona corona a l’Arc Metropolità consensuen una proposta amb excepcions perquè “ningú quedi enrere”.
  • Farrés carrega contra la proposta de decret de la Generalitat i exigeix que es retiri.

L’Ajuntament ha presentat aquest dimarts la seva proposta d’aplicació de la Zona de Baixes Emissions, la restricció de circulació als vehicles contaminants que s’ha de posar en marxa el 2025. Està consensuada amb la desena de consistoris que formen part de l’Arc Metropolità, associació presidida per l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, però no amb la Generalitat, qui té un plantejament més restrictiu.

La implantació de zones amb el trànsit restringit als vehicles més contaminants és una obligació legal impulsada amb la Llei estatal de Canvi Climàtic i Transició Energètica. Segons ha assegurat Farrés, s’implantarà però amb exempcions suficients perquè “ningú quedi enrere”. A més, els consistoris de l’Arc Metropolità reivindiquen que els resultats siguin avaluables i si cal reversibles.

Foto portada: alcaldes i regidors dels municipis de l'Arc Metrpolità, aquest dimarts. Autor: J.d.A.
Aalcaldes i regidors dels municipis de l’Arc Metrpolità, aquest dimarts. Autor: J.d.A.

Aquestes són les idees marc de la proposta de l’Arc, que entra en col·lisió amb el decret que impulsarà la Generalitat de Catalunya, més restrictiu.

Àmbit d’aplicació

Això ja se sabia en el cas de Sabadell. La ZBE s’implantarà al Centre, en el quadrat interior de la Ronda Ponent, Ronda Zamenhof – Vilarrubias, Gran Via i carretera de Barcelona – carretera de Terrassa. Hi viuen al voltant de 40.000 sabadellencs, un 20 per cent de la població. La resta de municipis també la implantaran en els seus centres i no en tot el municipi, que era una possibilitat.

Horari

La ZBE estarà activa de dilluns a divendres de 7 del matí a 8 del vespre. Fora d’aquests horaris, i els caps de setmana i festius, no hi haurà restriccions.

Qui podrà entrar-hi?

Els vehicles amb etiqueta Zero, Eco, B o C podran accedir en aquests horaris amb normalitat. Segons ha dit Farrés, les restriccions afecten el 15 per cent del parc de vehicles, que no té cap etiqueta ambiental. “No és un percentatge residual. Hi hem de donar resposta”, ha insistit. Es tracta dels turismes benzina matriculats abans del 2000, els dièsel matriculats abans del 2006 i les motocicletes d’abans del 2003.

Foto portada: la Ronda Ponent, en una imatge d'arxiu.
La Ronda Ponent, en una imatge d’arxiu.

L’Arc Metropolità proposa tot un seguit d’excepcions i moratòries que flexibilitzen les restriccions. En primer lloc, els residents dins de l’àmbit d’aplicació amb un vehicle sense etiqueta ambiental no tindran restriccions. Tampoc els autònoms amb vehicle de feina a qui faltin menys de cinc anys per jubilar-se. També quedaran fora les furgonetes de repartiment, els vehicles de serveis essencials i singulars (ambulàncies, policia, emergències, autobusos, neteja viària, cimenteres, grues…), més els vehicles històrics. Els vehicles amb matrícula estrangera no tindran limitació d’accés. A nivell social, quedaran fora de les restriccions els vehicles de les persones amb ingressos de fins a dos cops l’IPREM (l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples). És a dir, qui ingressi menys de 1.200 euros mensuals.

Quan es posarà en marxa?

La llei estatal marca que les ZBE s’activen l’1 de gener de 2024. No obstant, a Catalunya s’ha posposat la seva entrada en funcionament fins el 2025. Durant l’any vinent, només s’activaran les restriccions si hi ha un episodi de contaminació de l’aire. A partir de l’1 de gener de 2025, s’activaran de forma permanent, però sense sancionar la ciutadania. “Volem donar-nos temps”, ha assegurat Farrés. No es començarà a sancionar fins el mes de maig de l’any 2025, tot i que Farrés ha obert la porta a iniciar les sancions durant el segon semestre de l’any 2025 o fins i tot a principis de l’any 2026.

Quines seran les sancions?

Encara no se sap. Els ajuntaments ho hauran de concretar a través de les ordenances de regulació de les ZBE que aprovaran l’any vinent, sempre i quan la Generalitat no decreti un règim sancionador unificat a Catalunya. Farrés ha insistit que volen tenir ordenances i sancions similars en tots els municipis de l’Arc Metropolità. “Tenim temps per pensar-hi però no hi haurà voluntat recaptatòria”, ha assegurat.

Quin cost tindrà posar en marxa la ZBE?

En el cas de Sabadell, posar en marxa la Zona de Baixes Emissions comporta una inversió d’1,8 milions d’euros, segons Farrés. Val a dir que en bona part la inversió es finança amb fons europeus Next Generation. Fins el 80 per cent.

Avaluable… i reversible

Un apunt singular de l’Arc Metropolità és que volen que s’avaluïn els resultats. Volen saber si amb les ZBE millora de debò la qualitat de l’aire. “Pel que veiem, a Barcelona no ha estat així”, ha assegurat l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa. Farrés insisteix que “farem les ZBE, les farem sense deixar ningú enrere, però s’han d’avaluar. Si funcionen, fantàstic. Si no, s’ha de poder fer marxa enrere”.

Quins municipis han fet aquesta proposta?

Són els 9 municipis de l’Arc Metropolità, amb una població de 900.000 habitants: Terrassa, Sabadell, Rubí, Mollet, Granollers, Mataró i Vilanova i la Geltrú, que tenen més de 50.000 habitants, més Martorell i Vilafranca del Penedès, que en tenen més de 20.000 (i tenen un any més de marge). Municipis com L’Hospitalet de Llobregat, Badalona o Santa Coloma de Gramenet, de la primera corona, no en formen part. Tampoc Sant Cugat, que forma part de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, el que l’assimila a primera corona.

Pols a la vista amb la Generalitat

La proposta de l’Arc Metropolità és bastant diferent del que vol la Generalitat. El govern català va presentar als consistoris la seva proposta de decret aquest dilluns. Farrés hi planta cara: considera que s’ha fet d’esquenes als ajuntaments, sense tenir en compte la “realitat” cada cada municipi ni les conseqüències que pot tenir en la ciutadania. L’Arc Metropolità exigeix la retirada del decret: “que parin, no té sentit el que estan fent. I sense les ciutats, sense els ajuntaments, no aconseguirem que funcioni”.

Reivindiquen més infraestructures, i més transport públic

En un altre ordre de coses, els ajuntament de l’Arc reivindiquen més inversions en transport públic “amb horaris i freqüències ajustades a les necessitats i demandes”. També aplicar la zonificació tarifària de forma més coherent. També infraestructures viàries com la B-40 o l’anomenada Ronda Nord.

Foto portada: la Gran Via, en el tram central de la ciutat. Autor: J.d.A..