L’acord d’investidura del PSC, ERC i Comuns garanteix la Ronda Nord entre Sabadell i Terrassa, deixant a l’aire la futura ampliació de la B-40 fins a Granollers. En aquest context, la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) denuncia que tot plegat suposa el primer pas per arribar fins a la capital del Vallès Oriental, una mesura contrària a la declaració d’emergència climàtica.
Un dels compromisos durant el període electoral del ja president de la Generalitat, Salvador Illa, era completar la Ronda Nord i fer realitat l’extensió del Quart Cinturó fins a Granollers. La Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC), històricament contrària a la B-40, critica l’acord subscrit pel ‘tripartit’, blindant la Ronda Nord i deixant en mans del PSC el disseny i execució de l’autovia. Valoren de manera negativa que republicans i comuns no hagin establert condicions per paralitzar l’ampliació de la infraestructura, una extensió contrària al repte de prioritzar el transport públic i fomentar la mobilitat sostenible.
La CCQC es dirigeix als socis d’investidura, subratllant la seva incapacitat per evitar el projecte de la Ronda Nord, renunciant a posar traves a la continuïtat del projecte més enllà de Terrassa. Tot i que l’acord entre el PSC i els Comuns estipuli que no s’impulsarà el Quart Cinturó fins a Granollers, la promesa i afirmació de Salvador Illa d’arribar fins a a la capital del Vallès Oriental, contradiu el pacte assolit, al parer de la CCQC. Tot i així, assenyalen que el pacte posa de manifest que la B-40 es perllongarà fins a Sabadell, un megaprojecte qualificat pel moviment de “destructor i nociu pel Vallès i pel conjunt del país”.
Emergència climàtica
Un dels inconvenients que subratllen pel que fa a la continuació de la B-40, és l’impacte climàtic que això comportarà. Aposten per la necessitat de disposar d’un sistema de transport que vagi en la línia de la declaració d’emergència climàtica. Si bé és cert que reconeixen la situació deficitària que viu l’actual sistema ferroviari metropolità, consideren que en cap cas justifica qualsevol inversió en autovies, contrari a la declaració d’emergència climàtica, declaració subscrita pels tres partits.
“Tota inversió en l’ampliació d’autovies és absolutament contrària a la declaració d’emergència climàtica, fins i tot sense tenir en compte que aquestes inversions habitualment estan mal projectades i acaben tenint unes despeses que doblen el pressupost inicial”, manifesta la CCQC.
La CCQC finalitza alarmant que aquesta inversió, en detriment d’invertir en un transport públic deficient en moltes àrees, consolida un model de mobilitat que és el principal causant de les emissions responsables del canvi climàtic: “El Quart Cinturó és l’antítesi d’allò que proclamen els pactes”.
Foto de portada: manifestació contra els macroprojectes, entre ells, la B-40 entre Terrassa, Sabadell i Castellar. Autor: ACN.