Reunió sobre les paneroles a Gràcia: els veïns no veuen cap senyal de millora

Els veïns de Gràcia estan indignats amb la gestió de l’empresa Ibertrac respecte de la plaga de paneroles que pateix el barri. Tot i que no és l’única zona afectada per aquests insectes, sí que és un dels barris on hi ha més incidències. De fet, l’Ajuntament ha incrementat les actuacions sistemàtiques i espontànies arreu de la ciutat i també ha inflat el pressupost per aquest afer fins als 72.000 euros. Aquesta tarda la regidora de Salut i el regidor del districte s’han vist obligats a donar explicacions davant més d’una cinquantena de veïns al Centre Cívic de Gràcia.

L’ambient al Centre Cívic de Gràcia aquest dimecres a la tarda es podia tallar amb la punta d’un ganivet: desenes de testimonis han denunciat els maldecaps que pateixen diàriament per culpa de les paneroles al regidor del Districte 5, Eloi Cortés, a la regidora de Salut, Sònia Sada, i a la responsable de Salut Pública a l’Ajuntament, Mireia Roca. Els veïns estan molestos perquè diuen que els surten paneroles enormes per tots costats i ja no saben què més fer. La majoria han contractat empreses antiplagues pel seu compte, molts d’ells han col·locat gels i tota mena de trampes i fins i tot hi ha hagut qui ha sortit a tirar aigua amb lleixiu i salfumant als embornals del carrer. Tot i que Sada ha reconegut que “cal adaptar-se al context actual, on les temperatures són més altes, i canviar les actuacions contra les paneroles per ser més eficaços”, Roca també ha apuntat que és necessària una actitud proactiva per part de la ciutadania.

“Per més que nosaltres actuem, si es dona el cas que un veí és generador i acumulador de brossa, les paneroles no desapareixeran. Per tant, és molt important aquesta ajuda comunitària que ens permeti detectar els focus que no tenim controlats. Vostès poden denunciar-ho a l’Ajuntament”, ha recordat la responsable de Salut Pública, Mireia Roca.

Per la seva banda, Eloi Cortés apunta al canvi climàtic per justificar la proliferació d’aquests insectes així com dels rosegadors: “Són coses que hem d’anar millorant com a Ajuntament perquè és una tendència creixent i que es pot mantenir o incrementar en els pròxims estius”. És per això que el pressupost municipal dedicat a aquesta tasca ha passat dels 54.000 euros l’any 2019 als 72.000 actualment.

El regidor del Districte 5, Eloi Cortés, i la regidora de Salut, Sònia Sada. Autora: Lucia Marin.

En aquest sentit, ara les actuacions sistemàtiques al clavegueram es fan cada tres mesos en lloc d’una vegada al semestre i les esporàdiques (aquelles que donen resposta a una queixa directa) es realitzen amb un màxim de 48 hores (més info: ‘L’Ajuntament es compromet a intensificar el control de les plagues d’insectes‘). Diverses veus, però, han assegurat el contrari en la reunió d’aquest dimecres a la tarda.

Resposta no satisfactòria

L’Ajuntament s’ha vist obligat a reunir-se amb els veïns de Gràcia per donar una resposta a les queixes i dubtes al respecte. Denuncien que no veuen cap mena de millora, malgrat les més de 50 actuacions que Cortés diu que han fet en els últims nou mesos a Gràcia, i que, per contra, l’increment ha estat molt superior aquest estiu. De fet, les dades del departament de Salut avalen aquesta tendència a l’alça: mentre que l’any 2019 es van fer un total de 925 actuacions, l’any passat se’n van fer 1.735. Gairebé el doble. Tot i això, el problema persisteix i el feedback de la ciutadania no és bo.

“Si ens utilitzeu com a sentinelles per detectar els focus, creieu-nos una mica més quan us avisem de la presència de paneroles. Hi ha un decalatge de dates que no correspon amb els tempos que ens esteu comentant [referint-se a les 48 hores] ni amb els resultats dels informes d’Ibertrac. Caldria la figura d’un àrbitre que l’audités perquè mentre la companyia diu que la situació millora, nosaltres veiem que va tot al contrari: han augmentat les paneroles, i molt”, ha recriminat un veí de Gràcia.

Altres veïns també han denunciat que no tothom té la disponibilitat per posar instàncies a l’Ajuntament i que el telèfon 010 és “una pèrdua de temps” perquè és molt complicat posar-se en contacte amb un operador. Després d’una reunió que ha durat prop de dues hores, Sada i Cortés han atès alguns casos particulars i han enviat tota la informació exposada aquesta tarda als correus dels interessats.

Més info:

Foto portada: un moment de la reunió. Autora: Lucía Marín.