Tres lladres acusats de robar coure a vies del tren han acceptat penes de més de dos anys de presó. Són tres homes pels quals la fiscalia demanava cinc anys de presó per haver comès quatre sostraccions al Vallès Occidental, el Segrià i les Garrigues entre 2015 i 2016. Dos dels condemnats hauran de complir una pena de dos anys i tres mesos de privació de llibertat i el tercer una pena de dos anys. A més, hauran d’indemnitzar Renfe i Adif amb 8,2 milions.
Tot i que inicialment la fiscalia demanava cinc anys de presó per als tres acusats, finalment la condemna s’ha rebaixat perquè el jutge ha aplicat un atenuant per dilacions indegudes. D’acord amb l’escrit, els acusats es vestien com si fossin operaris del gestor ferroviari Adif, trencaven les tanques per accedir a la zona de vies, anul·laven el sistema elèctric i sostreien metres i metres de cable de coure, provocant greus afectacions en la circulació de combois. L’acusació pública els atribueix un delicte continuat de robatori amb força hiperagreujat per tractar-se d’un servei destinat a l’interès general.
Desperfectes materials i afectacions en la circulació ferroviària
La primera actuació va tenir lloc el 15 de desembre del 2015. Al voltant de dos quarts de dues de la matinada, els acusats van accedir a les vies del tren a l’alçada de Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental). Allà van “violentar” els cadenats de les caixes que regulen el circuit elèctric de la zona. Així, van eliminar la tensió del cable que connecta la subestació amb la catenària i van deixar sense corrent un tram de cablejat que van tallar i es van endur. Posteriorment, es van desplaçar a una via propera, on van efectuar la mateixa operació. Es dona la circumstància que en fer el segon tall 120 metres de cable van caure sobre la catenària i van causar una explosió que va desencadenar diferents esclats i combustions. Segons el ministeri fiscal, aquest incident va “causar severs desperfectes materials i afectació a la circulació ferroviària amb un elevat nombre de retards a multitud d’usuaris”.
Per altra banda, el 21 de desembre del 2015, els tres acusats, van tornar a actuar sobre les caixes elèctriques ubicades a l’alçada de Puigverd (Segrià). En aquesta ocasió, van robar 2.000 metres de cablejat electrolític “nu” i altres 200 metres de traçat d’alumini-acer per a terra. Aquesta acció va provocar “desperfectes materials severs a les instal·lacions i retards en la circulació ferroviària de prop de 50 minuts”. A més, el 5 de gener de 2016, els tres acusats van actuar a Juneda (Les Garrigues). Van inutilitzar els sistemes d’electrificació i van sostreure 1.460 metres de cable de coure i 730 metres d’alumini-acer més.
Foto de portada: vies de Rodalies RENFE, en una imatge d’arxiu. Autor: JdA