Patinet al Passeig. Autor: David B.

220 sancions a conductors de patinets elèctrics en sis mesos

Sis mesos després de l’entrada en vigor dels darrers canvis al codi de circulació, la Policia Municipal ha interposat més de 200 sancions als conductors dels anomenats Vehicles de Mobilitat Personal, en la seva majoria patinets elèctrics. Els agents han sancionat sobretot la circulació per la vorera o zones de vianants i també l’ús compartit dels patinets.

Dissabte passat al matí. La Policia Municipal detecta un conductor d’un patinet elèctric a gran velocitat per la calçada del carrer Tres Creus. El fan aturar. A sobre, porta auriculars mentre condueix. El sancionen. Intenta marxar, al ser aturat per segon cop agredeix (segons els agents) un policia i acaba detingut. Conducció temerària, anar amb auriculars i per postres atemptat a l’autoritat.

12 hores més tard. També al Centre. En aquest cas al carrer del Sol i ja entrada la nit. Dos joves, un de 18 anys, un altre de 17 anys, comparteixen patinet elèctric. Van per la vorera. Almenys el conductor va begut. El passatger cau amb el patinet en marxa, es fa mal i acaba al Parc Taulí ferit. El conductor serà sancionat i denunciat a nivell judicial per un delicte de lesions per imprudència greu.

Són només dos exemples, els més recents, de les conseqüències negatives (n’hi ha de positives) que ha comportat el boom dels patinets elèctrics en els darrers anys. Dos exemples que es poden combatre i sancionar des del passat mes de gener, quan es van unificar les criteris al voltant del fenomen dels Vehicles de Mobilitat Personal.

220 sancions en sis mesos

Els canvis són vigents des del 13 de gener. Per alguns sectors són insuficients: finalment no és obligatori portar casc i tampoc tenir assegurança, cosa que deixa un buit en cas d’accident i sobretot de danys a tercers. El Fiscal coordinador de Seguretat Vial vol assegurança obligatòria (també per les bicicletes, per cert) i va més enllà: anima les policies a intensificar els controls d’alcoholèmia, detectar ciclomotors camuflats de VMP i obre la porta no només a sancionar sinó també a requisar vehicles en cas de mal ús i portar-los al dipòsit. La instrucció s’ha enviat a totes les fiscalies, i d’allà a les policies locals, i s’està estudiant amb molt detall per part d’alguns consistoris.

Patinet al carrer Advocat Cirera. Autor: David B.
La conductora d’un patinet al carrer Advocat Cirera, aquest dimecres. Autor: David B.

Però fins que això passi, el que està vigent són les noves normes des de gener. Contemplen una sèrie de novetats que, si són esquivades, són objecte de sanció: cal anar per la calçada, mai per la vorera, mai a més de 25 quilòmetres per hora i se suposa que mai en marxa per les zones de vianants. Es recalca que sempre són vehicles d’ús individual. Com els vehicles, les motos, les bicis i qualsevol altre vehicle, han de complir les normes bàsiques de circulació: aturar-se en un semàfor vermell, cedir el pas, fer els corresponents Stop… i tampoc es pot anar en patinet amb els auriculars escoltant música o la ràdio ni parlant pel mòbil. No tothom compleix per desinformació, imprudència o per tenir més confiança del compte. El passat 6 de juliol un home de 29 anys va acabar a l’hospital al xocar contra un cotxe quan anava en direcció contrària al Torrent del Capellà. És obligatori també sotmetre’s a proves d’alcoholèmia.

En els primers sis mesos del canvi de norma, la Policia Municipal ha obert 221 denúncies per un ús indegut d’aquests VMP. Un terç (76) són per anar per la vorera, per zones de vianants o residencials a velocitat indeguda. I també són molt destacables el nombre de sancions per anar dues persones en un sol patinet (53 sancions, més del 20 per cent). 40 sancions s’han interposat per no respectar les normes de circulació, ja sigui saltar-se un semàfor vermell (31 denúncies), no obeir les senyals de prohibició (set denúncies) o no aturar-se davant un Stop (dues denúncies). Gens menyspresable tampoc és el nombre de persones denunciades per anar amb auriculars (23) o anar parlant per telèfon mòbil (11).

Per quina infracció se’ls sanciona més?

Aquests és el desglosat de sancions entre el 27 de gener i 27 de juliol.

  • Circular per la vorera, zones de vianants o zones residencials: 76 denúncies.
  • Circules dues persones amb un sol Vehicle de Mobilitat Personal: 53 denúncies.
  • No respectar els semàfors, les senyals de prohibició o no aturar-se en un Stop. 40 denúncies.
  • Conduir amb auriculars o parlant pel mòbil: 34 denúncies.
  • Conducció negligent, temerària o avançaments indeguts: vuit denúncies.
  • Circular sense autorització administrativa: sis denúncies. En aquest cas, palesen fonts municipals, es tracta de patinets amb seient, que tenen consideració de ciclomotor i per tant els conductors han de tenir permís de conducció. És un dels casos que es presten a confusió.
  • Desobeir els senyals dels agents o no col·laborar amb ells: tres denúncies.
  • Alcoholèmia: una denúncia.

En els darrers anys, els Vehicles de Mobilitat Personal han viscut tot un boom, sobretot en els entorns urbans com el nostre. El preu s’ha popularitzat (poc més de 300 euros), la seva venda s’ha disparat i és un producte més que popular. La pandèmia de coronavirus fins i tot els ha beneficiat ja que són una forma de moure’s individual, ràpida i prou sostenible en comparació amb el vehicle privat o el transport col·lectiu, que encara està digerint la por col·lectiva al virus.

Però a la vegada que els carrers s’han omplert de patinets elèctrics, com també han vingut omplint-se de bicicletes des de alguns anys, també han sorgit nous reptes. El compliment del codi de circulació n’és clarament un. Però també el disseny de les ciutats en col·lisió amb les noves formes de moure’s.

Foto portada: el conductor d’un patient elèctric, creuant el pas de vianants amb el patinet a la mà, a la Rambla, aquest dimecres. Autor: David B.