Planta proposta del tram intermig del soterrament.

Estudiants d’arquitectura repensen el futur de Gràcia si es soterren les vies fins el castell de Can Feu

  • Una exposició a la Bosch i Cardellach ha mostrat el projecte de diversos estudiants.

  • “Estaria bé, tot i que està en mans de l’Ajuntament, obrir un debat de participació ciutadana”, diu la docent.

Un grup d’alumnes de l’ETSAV han fet un projecte d’urbanització de la zona afectada pel soterrament dels FGC fins al castell de Can Feu, en cas que es dugui a la pràctica. El projecte proposa crear una rambla que connecti amb un futur parc a l’esplanada del castell. Els plànols comencen a pensar l’endemà de la zona, si el soterrament es duu a la pràctica.

Un grup d’estudiants de l’assignatura ‘Construcció i condicionament de l’espai urbà’ de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV) han presentat un projecte d’ús dels espais afectats pel soterrament anomenat Urbanització de la zona de soterrament dels Ferrocarrils a Can Feu – Gràcia. Ha estat exposat a la Fundació Bosch i Cardellach fins aquest divendres.

Aquesta proposa parteix del projecte de la Comissió Tècnica, validada per la Generalitat, per soterrar les vies i invertir el pas del tren amb el dels cotxes a l’alçada del pont del Passeig de Can Feu. Soterrar les vies crearia una nova rambla, entre l’actual Rambla d’Ibèria i el carrer de Júpiter. Els alumnes proposen crear un espai compartit amb un carril de vehicles per banda i arbrat a les voreres dels dos costats. També proposen fer de la zona central un passeig peatonal on s’hi instal·lin diferents elements recreatius i al centre aposten per instal·lar-hi unes grades que permetrien el descans dels vianants. Al lateral d’aquesta rambla hi projecten un carril bici.

Secció constructiva a escala 1/100 sobre les actuals vies del tren
Secció constructiva a escala 1/100 sobre les actuals vies del tren

La professora de l’ETSAV i responsable de l’exposició a la Fundació Bosch i Cardellach, Isabel Vega, ha expressat a iSabadell la seva satisfacció perquè el projecte va aconseguir generar debat entre l’assossiació de veïns i els membres de la plataforma Soterrament ARA!. Tanmateix, Vega suggereix a l’ajuntament de Sabadell obrir un debat de participació ciutadana:

Ara estaria bé, tot i que està en mans de l’Ajuntament, obrir un debat de participació ciutadana per ajudar a què aquests treballs, que s’ha vist que han agradat i que la gent hi té interès, puguin incloure alguns temes que van sorgir de la jornada de presentació”.

Algun d’aquests aspectes de debat és l’ús del pont que actualment creua les vies, que els alumnes proposen reconvertir en un mirador del castell de Can Feu. D’altra banda els aspectes que destaquen els alumnes són que “és un projecte pels veïns de Can Feu i Gràcia amb l’oportunitat de generar-hi vida”, assegura Mireia Sender, estudiant d’arquitectura.

Passeig Can Feu
El pont sobre el Passeig de Can Feu, aquest divendres. Autor: David B.

Un altre aspecte destacat pels alumnes és “el drenatge sostenible, un innovador sistema de recollida d’aigua”, assegura l’estudiant Kevin Agustí. Entre les dificultats del treball expliquen que el punt més conflictiu és el moment d’invertir el pas del tren i dels cotxes al pont que travessa el Passeig de Can Feu perquè a la zona hi ha diferents desnivells i això comporta haver de fer moviments de terra.

Mirada “des de fora”

El treball ha estat realitzat pels estudiants d’arquitectura Mireia Sender, Paola Busso, Marc Peig, Marc Roca i Kevin Agustí. Cap d’ells és de Sabadell, la qual cosa els ha permès tenir una mirada des de fora de com hauria de ser en el futur la zona de l’estació Can Feu – Gràcia.

Foto portada: planta proposta del tram intermig del soterrament. 

One Comment