Foto portada: assaig general de 'Romeu i Julieta'. Autor: ACN.

Compte enrere per a ‘Romeu i Julieta’, tret de sortida a la nova temporada d’òpera

El Teatre de la Faràndula acollirà aquest dimecres l’estrena de Romeu i Julieta de Charles Gounod de la mà de la Fundació Òpera a Catalunya. Aquesta serà la quarta ocasió que es representa en el circuit, i servirà per inaugurar la temporada 2023-2024 de la Fundació Òpera a Catalunya, amb un total de tres funcions a la capital vallesana. A partir del 24 d’octubre, l’espectacle iniciarà una gira per Catalunya fins el 10 de novembre amb una desena de representacions i que farà parada a Reus, Tarragona, Granollers, Manresa, Sant Cugat del Vallès, Figueres i Lleida. L’òpera donarà el tret de sortida a la temporada de la fundació, i que el proper mes de juliol serà la convidada al Festival d’Òpera de Saaremaa (Estònia).

Amb text de Jules Barbier i Michel Carré, Romeu i Julieta es basa en la tragèdia de William Shakespeare, que, estrenada el 1867 al Théâtre Lyrique de París, suposa una de les pàgines més extraordinàries de l’òpera francesa. En ella es narra la història d’amor entre Roméo, de la família dels Montaigus, i Julietta, dels Capulets, una difícil conjunció que acaba amb un drama romàntic que li ha merescut revisions i adaptacions, tant als escenaris com a la gran pantalla.

“Arrenquem temporada i gira amb una òpera francesa que feia anys que no programàvem”, destaca en declaracions a l’ACN el director general de la Fundació Òpera a Catalunya, Òscar Lanuza. Ho fan amb un títol conegut, i amb una capacitat per atraure nous públics:

“És un clàssic bastant fidel a l’original de Shakespeare, amb una posada en escena molt semblant a la original, i el fem assequible i proper a tots els públics”, destaca, tot apuntant que en el cas de Sabadell s’han posat a la venda entrades a 10 euros per a totes les funcions per a menors de 30 anys.

La nova producció compta amb Pau Montarde com a director d’escena i amb escenografia d’Elisabet Castells.

“Es tracta d’una obra contra la intolerància, i la situem en un teatre d’una ciutat en guerra, sense escenografia, totalment despullat, només amb alguns elements, com el fons o el balcó”; destaca Montarde.

És aquí on hi destaca la importància de la interpretació dels dos protagonistes o els 12 solistes, però també dels 44 membres del cor, que a la vegada fan les funcions de ballarins.

“Tenim una obertura amb una festa on el cor balla, hi ha molts teatres on tenen un cos de ball i un cor a banda, i aquí no, cosa que és molt d’agrair”, afegeix.

Pel que fa a la direcció musical, va a càrrec del director musical de la Fundació Daniel Gil de Tejada. El repartiment principal està format pel tenor barceloní Albert Casals interpreta Romeu, com ja va fer al 2012, i la soprano mallorquina Marga Cloquell assumeix el paper de Julietta a les tres funcions de Sabadell i una funció de la gira. La soprano ucraïnesa Yulia Merkudinova ho farà en la resta de representacions de la gira catalana.

“És un personatge amb una evolució molt bèstia, de nena, que li pren decisions dràstiques com jugar-se la vida per estar amb el seu estimat al cel, és un viatge emocional molt gran”, destaca Cloquell. “Es veu amb la transició d’un paper molt infantil que es transforma després de passar una nit amb en Romeu, quan pren una decisió de com vol viure amb el seu amor, i que la duu a la mort”, afegeix.

Romeu i Julieta estrenarà la temporada de la Fundació Òpera a Catalunya, amb direcció artística de Mirna Lacambra. A Sabadell es podrà veure en la seva primera funció dimecres a les 20.00 h, es repetirà divendres a la mateixa hora i diumenge a les 18.00 h. Més enllà de la gira que s’allargarà fins novembre, la Fundació oferirà entre aquell mateix mes i desembre la sarsuela d’Amadeu Vives Doña Francisquita.

Foto portada: assaig general de 'Romeu i Julieta'. Autor: ACN.
Assaig general de ‘Romeu i Julieta’. Autor: ACN.

Ja al 2024, dedicarà l’any a Giacomo Puccini. “Serà l’eix transversal de l’any en el centenari de la seva mort, un autor molt important perquè sense ell i Giusepe Verdi la lírica seria molt diferent”, apunta el director general de la Fundació, Òscar Lanuza. En aquest cas, de febrer a març programarà l’opera Manon Lescaut, mentre que entre abril i maig ho farà amb Turandot.

A més, al juliol de l’any vinent la Fundació serà la convidada al Festival d’Òpera de Saaremaa, a Estònia, on oferirà diversos títols d’òpera significada com la mateixa Manon Lescaut, Il Trovatore, de Verdi, o La Tosca, de Puccini. També oferirà una gala lírica i Carmen, de Bizet, en aquest cas amb un ballet flamenc.

Foto portada: assaig general de ‘Romeu i Julieta’. Autor: ACN.

Comments are closed.