En la nostra societat, el lleure sovint és percebut com un temps “de sobra”, un espai buit entre les obligacions formals com l’escola, la feina o les teràpies. Se li assigna un valor menor perquè no és obligatori, perquè sembla no tenir un retorn clar i perquè sovint s’entén com un simple “fes el que vulguis o puguis”. Però aquesta visió empobrida del lleure amaga una gran veritat: pot ser un espai clau per al desenvolupament personal i emocional, especialment en infants i joves amb necessitats específiques.
A Arteneu, el lleure no és només un parèntesi entre obligacions, sinó una oportunitat. És un espai viu, amb sentit, on infants i joves troben reconeixement, autoestima i pertinença. És un temps no lectiu, però estretament vinculat amb l’escola; no és teràpia, però treballa de la mà amb les teràpies. I, sobretot, és un espai que es coordina amb les famílies i els equips de salut i educació per construir itineraris de vida coherents, amb l’infant o jove sempre al centre.
El treball multidisciplinari a Arteneu permet desenvolupar plans individualitzats i integrals, tenint en compte tant les funcionalitats i potencialitats com les càrregues familiars. Amb metodologies reconegudes internacionalment, aquest espai es converteix en un motor de transformació i benestar.
L’art, com a eina fonamental, esdevé també una forma de comunicació i expressió que, a Arteneu, dona veu a qui sovint no la té, convertint les necessitats en oportunitats i fortaleses. A través del lleure artístic i educatiu, es fomenta la creativitat, la resolució de conflictes, l’autonomia i l’autoconeixement: elements essencials per afrontar els reptes del dia a dia.
El lleure no hauria de ser el lloc on “ja t’ho faràs”, sinó, per a una persona amb necessitats especials, l’espai amb moltes oportunitats. Un lloc on créixer, aprendre i construir una vida més rica. I a Arteneu, es lluita cada dia perquè el lleure adaptat sigui un espai real d’oportunitats per als infants i joves que més el necessiten.