El focus del cas Mercuri torna als tribunals després de marcar l’agenda política tres anys

Tres anys després de l’esclat del cas Mercuri, i cinc anys després de l’inici de la investigació, l’escàndol polític que ha acabat amb una generació d’electes a Sabadell avança a ritmes diferents la seva instrucció.

Dividit en una trentena llarga de peces des de gener de 2013, en aquest temps s’han tancat totes les parts que afectaven a aforats i que es desenvolupava fora dels col·lapsats jutjats de Sabadell. Així la peça Montcada ha comportat la condemna per tràfic d’influències de l’exalcalde de Sabadell, Manuel Bustos, l’exprimer secretari comarcal del PSC, Paco Bustos, l’exsecretari d’Organització del PSC, Dani Fernàndez, i l’exalcaldessa de Montcada, Maria Elena Pérez. Tots estan inhabilitats per càrrec públic i els Bustos i Fernàndez condemnats a un any i quatre mesos de presó. La defensa va recórrer al Tribunal Suprem.

Diferent sort han tingut altres investigacions. El cas de les dietes a la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), que va arribar a afectar a mig centenar d’alcaldes i exalcaldes, diputats al Parlament i també al Congrés, es va arxivar per l’Audiència Provincial de Barcelona. Van entendre que la FMC és una organització privada que s’organitza amb les seves pròpies normes malgrat estigui finançada per fons públics. Anticorrupció ha apel·lat al Suprem.

Aquesta mateixa setmana s’ha tancat una derivada del cas que va afectar l’exdiputada al Parlament Montserrat Capdevila. Va pagar els seus viatges en tren de naturalesa privada a Madrid amb una targeta a càrrec del Parlament. La interlocutòria del Tribunal Superior de Justícia que arxiva el cas ho fa en virtut d’una mala pràctica dels investigadors, qui no van notificar com calia l’evolució de les escoles telefòniques al jutge instructor. Un error formal que obliga el tribunal a arxivar de forma provisional la investigació. Capdevila manté una segona imputació, per tràfic d’influències, en una de les investigacions que aquest any ha modificat la seva naturalesa. On només fins ara només hi havia empresaris afectats, vista la teranyina d’interessos públicoprivats, ara s’ha arribat també a funcionaris, alts càrrecs i l’exregidora. El fet mostra com la instrucció no està tancada als tribunals.

Finiquitats els efectes polítics

Sí semblen finiquitats els efectes polítics de Mercuri. Les eleccions de maig van jubilar una generació i han fet arribar al consistori tota una de nova (dels 14 membres del nou govern, només dos ja eren regidors l’anterior mandat; dels 27 regidors, només hi ha 10 que repeteixen). El nou govern practica ha virat la seva acció: s’ha personat com acusació particular i no divaga a l’hora d’obrir expedients interns als funcionaris o alts càrrecs si són imputats. La caiguda socialista va ser profunda en les municipals. A tot arreu. Però Mercuri va afectar els resultats a Sabadell, i també a Montcada, com reconeix el propi alcalde socialista de Castellar, president del Consell Comarcal, i valor incipient del socialisme vallesà, Ignasi Giménez. El PSC Sabadell va obtenir al maig el seu pitjor resultat en unes municipals des de la Transició.

Judicis al 2016

Mentre Mercuri ja no marca l’agenda política a Sabadell, s’espera que durant l’any vinent es tanqui part de la instrucció i es veuran alguns judicis (les terres a Can Xupa, les multes a l’entorn de Bustos i les gestions per evadir el pagament de l’IAE d’unes obres en un concessionari). Tampoc es poden descartar nous arxivaments, com ha passat amb diverses gestions realitzades per l’entorn de l’exalcalde per buscar feina a la dona d’un constructor o per accelerar les llicències d’obres menors.

Mentrestant, la peça 1, que dóna lloc al cas i investiga els hipotètics suborns a canvi de contractes d’obres, continua encallada i sense novetats importants. “Està aturada des de fa mesos”, asseguren a iSabadell fonts properes a la investigació.

Foto portada: mossos entrant i sortint de l’Ajuntament, el 27 de novembre de 2012. Autor: David B. 

Els comentaris estan tancats