El debat sobre la governança de la regió metropolitana de Barcelona torna a la primera plana mediàtica.
Els presidents de tres entitats de pes en el món econòmic, Barcelona Global, el Cercle d’Economia i Foment del Treball, han defensat que hi ha consens per ampliar l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). En un article conjunt, publicat aquest dilluns a El Periódico, subratllen que aquesta administració “transcendeix els 36 municipis” i proposen que s’estengui com a mínim “des de Vilanova fins a Mataró, passant per Martorell, Terrassa, Sabadell i Granollers“.
Tot i que admeten que la proposta “no es pot fer d’avui per demà” i que no els “pertoca a les entitats econòmiques” fer-ho, suggereixen començar “centrant-se en un o dos àmbits que requereixen solucions conjuntes, com per exemple l’habitatge o la sostenibilitat”. En aquest sentit, els tres presidents recorden que “la gestió de l’aigua, dels residus i, en part, del transport públic són exemples” en els quals l’AMB “s’ha consolidat com un actor eficaç des que es va crear tot jut l’any 2010”.
En l’escrit, els responsables de les tres entitats econòmiques reconeixen que “l’enfortiment de la governança” de l’AMB “suscita des de fa molts anys recels -comprensibles- entre alguns sectors, que hi veuen un risc de fragmentació del país”. Per això, posen l’accent en “reconèixer” les singularitats que es donen al territori català. “Cal aplicar solucions de governança asimètriques i orientades a l’eficàcia i l’eficiència, simplificant l’entramat institucional existent”, rematen.
D’altra banda, els presidents de Barcelona Global, el Cercle d’Economia i Foment del Treball reclamen a la Generalitat que “actuï amb visió metropolitana sense abandonar el rol de reequilibri de país; i no només per al cas de Barcelona, sinó per a altres realitats metropolitanes que hi ha a Catalunya”. Tot i això, insten el Govern i l’Ajuntament de Barcelona “liderar aquest procés”.
Barcelona Global, el Cercle d’Economia i Foment del Treball fan èmfasi en les infraestructures i qualifiquen de bones notícies “la finalització de la ronda nord o la construcció del nou Clínic fent de ròtula entre el Barcelonès i el Baix Llobregat”. En canvi, critiquen que “la mobilitat transversal i el tren orbital segueixen pendents”. Per això, identifiquen “la provisió d’infraestructures de mobilitat, d’energia i d’aigua”, així com donar resposta a la demanda d’habitatge “exigeixen superar els límits municipals, en primer lloc, i la col·laboració publicoprivada, en segon lloc, per fer front a la inversió necessària”.
Partidaris i detractors
L’ampliació de l’AMB genera diversitat d’opinions entre polítics i experts. Fa uns mesos, Jaume Collboni, alcalde de Barcelona, va defensar públicament que l’ens hauria d’ampliar-se fins al Vallès i la regió metropolitana. Altres agents, com l’associació FemVallès, reclamen la creació d’un govern metropolità federal on el Vallès tingui veu pròpia.
Contingut relacionat:
Foto de portada: imatge aèria del riu Besós, cedida per l’AMB.