Foto portada: confluència entre l'avinguda de Matadepera i el carrer de les Palmeres, per on hauria de passar la Ronda Nord de Sabadell, tram local de la B-40. Autor: ACN.

Farrés, Ballart i Giménez pressionen perquè se signi ja l’acord de la B-40: la ministra s’hi posa bé

  • Els tres alcaldes publiquen un comunicat conjunt i ofereixen el Consell Comarcal per signar el protocol de forma imminent.
  • La ministra Sánchez obre la porta a signar-lo aquest mateix divendres, segons publica l’agència Efe.

Hores decisives per l’acord polític per fer la B-40, o Quart Cinturó, també anomenada ara Ronda Nord, entre Terrassa, Sabadell i Castellar. L’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, i els alcaldes de Castellar del Vallès i Terrassa, Ignasi Giménez i Jordi Ballart, apreten plegats per accelerar-ne la signatura i ofereixen la seu del Consell Comarcal. La signatura, tot i que s’ha publicat en els darrers dies en relació a aquesta mateixa setmana, encara no té data però la ministra Raquel Sánchez s’ha mostrat disposada a segellar el pacte (que no conveni) aquest mateix divendres.

Farrés, Giménez i Ballart asseguren que darrere la seva proposta “hi ha una voluntat de treball conjunt que ja es va expressar ara fa un any en la trobada conjunta a la seu comarcal”. Els tres alcaldes consideren que l’acord per la ronda Nord és una infraestructura “molt demandada pel territori” i apunten que suposarà “una millora de les comunicacions, descongestió del trànsit de vehicles i reducció de contaminació que suporten els centres urbans i millora de les comunicacions i de la competitivitat del territori”.

Volen que se signi a la seu del CCVOC

Fins i tot els alcaldes proposen un lloc on signar el protocol. La seu del Consell Comarcal del Vallès Occidental, just entre Sabadell i Terrassa. El mateix espai on fa tot just un any s’havia de signar l’acord entre el Ministeri, la Generalitat i els ajuntaments però que va quedar en no res perquè el govern català es va despenjar a última hora. En aquell moment, Junts encara no havia sortit de l’executiu i el sector juntaire del govern va acordar la Ronda Nord. Poques hores abans de presentar-se l’acord, Pere Aragonès va aturar-lo. Segons diverses fonts, i segons la pròpia Farrés va dir en ple municipal, aquella firma es va frenar per les pressions del diputat Juli Fernàndez, exalcalde de Sabadell i contrari a la B-40. Amb la sortida de Junts del govern, Fernàndez va ser nomenat conseller de Territori però fa poques setmanes va ser rellevat per facilitar finalment l’entesa amb la B-40, obra de la que els socialistes n’han fet extraordinària bandera en els darrers mesos.

La ministra Sánchez s’hi posa bé

Segons recull l’agència Efe, la ministra Sánchez veu bé la proposta dels alcaldes vallesans.

“Considero una bona iniciativa procedir a la signatura de l’acord a la seu del Consell Comarcal i donar-vos a conèixer el contingut d’aquest acord de manera conjunta amb els agents econòmics i socials del territori”, ha indicat la ministra als tres alcaldes.

El text del protocol del perllongament de la B-40, així com el de les encomandes de gestió per valor de 914 milions d’euros, ara està en mans de l’Advocacia de l’Estat, i des del ministeri confien que aquest dijous tindrà l’aval definitiu, almenys, el primer.

Els governs català i espanyol van tancar diumenge els dos protocols. Per una banda el de la B-40 (no ha trascendit un cost aproximat de l’obra). Per l’altre, una inversió de 914 milions (384 milions per a la C-32; 250 milions per a accessos de l’AP-7 i l’AP-2; 260 milions per a l’anomenat Eix Pirinenc (la N-260); i 20 milions per a intercanviadors de tren. Entre ells, el de la línia del Vallès dels FGC i la R8 de Rodalies, que es farà a Sant Cugat i pot ser un impuls per a la línia R8, embrió del Quart Cinturó ferroviari.

Foto portada: confluència entre l’avinguda de Matadepera i el carrer de les Palmeres, per on hauria de passar la Ronda Nord de Sabadell, tram local de la B-40. Autor: ACN.