Dificultats del govern per tirar endavant el projecte del pàrquing del Passeig. El contracte per trobar un concessionari va quedar desert. L’executiu municipal es vol donar una nova oportunitat abans de portar el contracte de nou a concurs, perdent encara més temps. Ara volen parlar amb totes les empreses una per una -per la via del contracte negociat sense publicitat- per veure si algun operador es mostra interessat.
El govern municipal va treure a concurs la gestió del futur aparcament fa uns mesos. Però carregat de compromisos. Per una banda, pagar a escot els 4,8 milions que va costar-li la compra de la caixa al consistori. Per altra banda, afegir les despeses d’adequació de nou pàrquing (150 places) i connexió amb el de la plaça del doctor Robert, que té 300 places. Total: 10 milions d’euros, aproximadament. A banda, 200.000 euros de cànon durant la durada del contracte, prop de quatre dècades. Tot en un moment de recomposició de la mobilitat privada i en plena Zona de Baixes Emissions.
El mercat dona l’esquena al projecte
Vistes les condicions imposades pel govern municipal, el mercat li ha donat l’esquena a l’Ajuntament. Fonts del govern municipal sospiten que els operadors van pactar donar l’esquena al contracte per mirar de tenir una redacció menys exigent. Ara el govern busca una nova oportunitat. Citarà a tots els operadors per la via del contracte negociat sense publicitat. A veure si, amb sort, algú s’hi mostra interessat. Si no ho fan, l’administració haurà de redactar el contracte de nou o descartar el projecte. En qualsevol cas, s’haurà perdut encara més temps amb la imatge de la rampa abandonada enmig del Passeig Manresa. I és que el govern va comprar la caixa del pàrquing a finals de l’any 2019. Han passat més de cinc anys i no s’ha mogut res.
Junts, Vox i PP, a favor
Junts ha defensat la tàctica municipal per tenir un pàrquing al centre de la ciutat “com tot el món té i treure places en superfície i posar-les soterrades”. Vox i el PP també han votat a favor de la maniobra del govern. “Que es vagi a un contracte negociat sense publicitat i després que el mercat resolgui”, ha resumit César Gil, de Vox.
Les esquerres celebren que “les empreses no es juguin els quartos”
Com és habitual, els partits a l’esquerra del PSC veuen amb mals ulls la proposta de macroaparcament però tampoc han concretat què farien amb la caixa si no es fa l’aparcament. Ara han abundat especialment en la novetat: el sector privat ha donat l’esquena al projecte. “Les empreses han vist que la piscina no té aigua”, ha declarat Santi Valls (ERC). “Les empreses no es volen jugar els quartos en un projecte molt incert”, ha assegurat Guillem Fuster (Crida). “Deixin-ho estar, de veritat”, ha demanat. Joan Mena, de Sabadell En Comú Podem, ha demanat al govern “reflexió”: “el projecte no sembla viable, ni des del punt de vista de lluita contra el canvi climàtic, ni tampoc des del punt de vista dels interessos empresarials”. Si Fuster ha demanat deixar-ho estar, Mena emplaçat els socialistes a fer una “nova licitació” i no buscar dreceres que “poden generar manca de transparència”.
Valls i Fuster han assegurat que el centre de Sabadell ja té prou places d’aparcament de vehicles: “ja tenim prou places”, diu Fuster. Per exemple, han destacat prop de 500 que té l’Ajuntament en règim de concessió en diferents espais, des de Fira Sabadell fins al Vapor Codina, Fitisa o el Mercat Central. També han insistit en saber què passarà amb el macroaparcament del Vapor Turull si es fa el del Passeig.
Per la seva banda, el no adscrit Gabriel Fernàndez veu bé el projecte, però reclama suprimir places d’aparcament al Vapor Turull i apostar per la gestió a preu de zona blava del nou aparcament, com va aprovar una moció fa uns anys.
Hernández (Urbanisme): “no volem ser menys que ningú”
El tinent d’alcaldessa d’Urbanisme, Adrián Hernández (PSC), ha assegurat que el projecte consisteix en passar de 300 a 450 places. “Res de crear 500 noves places d’aparcament”. “Diguin una ciutat que no tingui un pàrquing al centre. Només una. Totes el tenen i nosaltres no volem ser menys que ningú”, ha insistit.
El govern de Marta Farrés segueix insistint amb l’aparcament. Ara ho farà amb el negociat. Hi convida 11 empreses, set amb presència a Sabadell i quatre amb “solvència a nivell de l’Estat”, ha dit Hernández. El ple així ho ha validat, amb els vots del PSC, Junts i PP.
