Les llibreries, contrarellotge per oferir alternatives

Davant de la imminent celebració d’una Diada de Sant Jordi confinada, les llibreries de Sabadell s’han espremut el cervell per fomentar la compra de llibres entre la població. Les iniciatives han estat molt diverses: des de la instauració d’un nou servei de distribució a domicili, fins a la posada a la venda de targetes precompra. Tanmateix, tot i que els resultat són dispars, totes les llibreries auguren una caiguda en picat de les vendes en un dia que, per moltes, és clau per poder seguir endavant amb el negoci. 

Les llibreries de Sabadell han posat en marxa mecanismes diferents per intentar esmorteir el cop econòmic que els ha de suposar viure una jornada de Sant Jordi des del confinament. Així com les floristeries, que han hagut d’escollir entre repartir roses a domicili o no fer-ho (més info: ‘Les floristeries, en una cruïlla‘), les llibreries també han hagut d’apostar per l’estratègia que han considerat més encertada. Això sí, molts llibreters han demostrat un bon domini de la creativitat, i han utilitzat la versatilitat que els permet el sector del llibre per dur a terme iniciatives molt diverses a l’hora de mirar d’apropar els llibres a uns lectors confinats.

Tot i el seu esforç per salvar el dia de Sant Jordi, la majoria de llibreries que apareixen a aquest reportatge auguren una espectacular caiguda en les vendes de llibres. El propietari de la Llar del llibre, Joan Fàbregues, considera que, malgrat estar rebent demandes, les vendes d’aquest any no representaran ni el 10 per cent del que havien estat els anys anteriors. Ells han apostat per la distribució a domicili, mitjançant una empresa de repartiment externa, però, en paraules de Fàbregues, no han fet “una campanya gaire extensiva a les xarxes socials”, sinó que més aviat han anat “improvisant”.

En el mateix sentit parla Yolanda Carrasco, de la llibreria Yoli, a la Creu de Barberà. El seu cas, però, és quelcom diferent: ella, com les altres llibreries que també disposin de premsa, podrà obrir les portes del seu establiment el dia 23. Això sí, no ho farà amb normalitat. A la llibreria només s’hi pot entrar de dos en dos i, en cas de voler adquirir alguna lectura, els llibres s’hauran de fullejar amb guants. “Això és una limitació, perquè la gent no està acostumada a esperar, i se’n van”, ha explicat la llibretera. Ella, d’altra banda, també ha optat pel repartiment a domicili. Ho farà la seva empresa distribuïdora de llibres, que s’ha compromès a fer arribar els encàrrecs en un màxim de 24 hores. Tanmateix, Carrasco entén que la venda online és una arma de doble tall.

“La venda online s’està massificant molt més del que ja ho estava”, ha alertat la llibretera. Si aquesta tendència continua, “la gent gran, que venia a les llibreries, s’acostumarà a demanar per internet, i això ens farà mal”, ha insistit.

Malgrat tot, Carrasco percep que “els ànims estan per terra”. Segons el seu testimoni, hi ha gent decidida a celebrar Sant Jordi, costi el que costi, però també n’hi ha molta de resignada. “Sant Jordi ens fa tirar endavant la resta de l’any”, ha indicat, i aquest “no tenim perspectives de vendes”, ha assegurat. Ella, i d’altres, destaquen negativament el fet que aquest any no hagin pogut sortit les novetats tan esperades per Sant Jordi, en què els escriptors més importants publiquen els seus relats i realitzen les signatures de llibres, que serveixen per motivar les compres.

“Estar presents sense enviar a domicili” 

Algunes de les llibreries que no han cregut convenient o que, per la seva naturalesa, no han pogut instaurar un servei de venda a domicili, no han volgut quedar-se enrere. És el cas de Librerío de la Plata. Cecilia Picún, la propietària, entén que fer entregues a domicili comporta “exposar a la gent” i, per tant, han tirat d’imaginació per “estar presents” en la celebració d’aquest Sant Jordi diferent. En primer lloc, estan realitzant encàrrecs que els clients podran recollir a la botiga un cop acabi el confinament, i que estaran decorats d’una forma especial. En aquest sentit, també han creat targetes regal personalitzades. La llibretera s’ha mostrat especialment agraïda amb l’acollida ciutadana que aquestes iniciatives han tingut.

“Som conscients d’aquesta situació, però estem molt agraïts amb el suport que estem tenint de la comunitat”, ha indicat Picún. “S’està evidenciant el sentiment de solidaritat de les comunitats entorn les llibreries petites”, ha indicat.

Però les iniciatives més destacades del Librerío tenen l’objectiu “de mantenir l’activitat i els nexes amb la lectura”. Així, han creat el Círculo de lectores confinados, un projecte en què ha estat clau la participació de 32 editorials que han cedit diferents contes que la llibreria publica un cop al dia. A banda, també han participat en el projecte Cambiemos pandemia por libros, que conforma una crida a què els lectors comparteixin un fragment d’un llibre especial per ells, i així motivar una possible futura lectura.

Una altra de les llibreries que no han optat per la distribució a domicili ha estat la llibreria de segona mà Re-read. En aquest tipus d’establiment entren i surten constantment llibres i no és fàcil portar un control dels títols. “No ho podem fer”, ha indicat la propietària, Montse Esquerra. Tot i això, ella no creu que sigui l’estratègia adequada.

“Sant Jordi s’ha perdut, no serà normal”, ha indicat. “Sant Jordi no és venda per internet, no tindria gaire sentit”, ha afirmat Esquerra.

Sí que han optat per vendre les targetes precompra, amb què el lector podrà obtenir els exemplars un cop acabat el confinament. Esquerra està prou satisfeta amb el resultat que d’aquesta estratègia tot i que, comparativament amb altres anys, no creuen “que es pugui equilibrar la balança”.

L’excepcionalitat de Llibre Solidari

Llibre Solidari no és una llibreria normal: els treballadors són voluntaris que venen llibres de segona mà i dediquen els beneficis a ajudar a la població més vulnerable. A Sabadell, deu persones es beneficien d’aquesta iniciativa que ajuda, o bé a fer front les despeses de lloguer o, en altres casos, a fer de complement per poder comprar productes alimentaris. Amb la situació de confinament, la llibreria ha optat per crear una web anomenada Sant Jordi Solidari, des d’on fan una crida a comprar targetes regal. Malgrat tot, segons ha informat l’encarregada de Llibre Solidari, Judith Lahosa, des de la seva creació, només han fet una venda. Això està tenint conseqüències fatídiques per les famílies a les quals donen servei.

“Ara mateix, aquestes persones no estan rebent cap tipus d’ajuda”, ha indicat. A més, dels municipis als quals donen servei, “els usuaris de Sabadell són els més desemparats”, ha lamentat.

Vista la poca acollida que tingut aquesta iniciativa, Lahosa s’ha vist abocada a intentar reconduir la situació oferint distribució de llibres a domicili. La llibretera ha explicat que treballa contra rellotge per intentar crear un catàleg de llibres, i que de la distribució, el dia de Sant Jordi, se’n encarregarà un dels voluntaris de Sabadell. Espera que això faci reviure la demanda que, segons assegura, “en aquests moments és zero”.

Un cop menys dur per a les grans llibreries 

Ho és, entre altres motius, perquè la majoria estan acostumades a treballar amb serveis a domicili. És el cas de la llibreria de El Corte Inglés de Sabadell. Tot i que les perspectives de venda també són imprecises, segons han informat fons de l’empresa, el dia de Sant Jordi duplicaran la capacitat de fer enviaments a domicili. Però, a més, des de l’inici del confinament que l’empresa ha instaurat un servei anomenat Click and collect, mitjançant el qual el client pot fer una demanda per internet, dels productes que El Corte Inglés de Sabadell tingui en estoc, i els pot passar a recollir pel pàrquing del centre comercial. Segons la mateixa font, ambdós sistemes han tingut molt bona acollida i, a hores d’ara, estan rebent d’entre 150 i 200 comandes diàries de click and collect i la mateixa quantitat d’enviaments a domicili.

Abacus de Sabadell, per la seva part, i seguint l’estratègia que la cooperativa ha instaurat a tota Catalunya, ha optat per anunciar que rebaixaran un 5 per cent el preu dels llibres i que, a més, destinaran un altre 5% al projecte d’investigació que l’equip de metges i investigadors de la Fundació Lluita contra la Sida i les Malalties Infeccioses, l’Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa i l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol, estan duent a terme per detenir la pandèmia. La cooperativa també està molt activa a les xarxes socials, i disposa d’un servei d’enviament a domicili.

Foto portada: els germans Fàbregues, a La Llar del Llibre, preparant comandes, el 21 d’abril. Autor: ACN.

Comments are closed.