Primera marcha contra el Quart Cinturó (1994). Autor: ADENC

La Campanya Contra el Quart Cinturó, sobre el Pla de Mobilitat del Vallès: pur maquillatge

Mesos de feina i reunions per camuflar el Quart Cinturó entre mesures poc ambicioses. És el diagnòstic que fa del projecte de Pla Específic de Mobilitat del Vallès la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC), que ha coordinat durant dècades les protestes contra la B-40. La Campanya agrupa entitats ambientalistes, agràries i formacions polítiques i ja es prepara per alçar de nou la veu contra una infraestructura de la qual ara es preveu el tram Terrassa-Sabadell-Castellar sota el nom de Ronda Terrassa-Sabadell. 

El Pla Específic de Mobilitat està ara en exposició pública i es poden presentar al·legacions. Hi una setantena de mesures, des de les carreteres fins les bicicletes, però la més novedosa és la nova ronda Terrassa-Sabadell (però en realitat fins Castellar) que és vist com un Quart Cinturó camuflat pels sectors ambientalistes.

“El Pla proposa un nou tram viari sota el nom de ‘Ronda nord dels sistemes urbans de Terrassa i Sabadell’, una proposta viària que dóna continuïtat a la B-40, el Quart Cinturó, de titularitat estatal, sense entrar ni tan sols a considerar les incoherències respecte a la seva titularitat. La formulació del PEMV no hauria de ser una excusa per vestir i bastir el Quart Cinturó de manera capciosa. Aquesta aposta comporta, a més, el risc que la connexió entre la carretera de Castellar i la Ronda Oest de Sabadell no s’executi mai”, diuen en un comunicat.

Aquesta nova ‘ronda’ d’entre quatre i sis carrils (més sis que quatre segons totes les previsions, tres per sentit, tota una autovia) entraria a Sabadell provinent de Terrassa pels camps al nord de la ciutat sense afectar el bosc de Can Deu però sí els de davant seu. La ronda creuaria Sant Julià, La Plana del Pintor i Can Deu de forma soterrada per l’avinguda de les Palmeres i es dirigiria a Castellar a través d’un viaducte de nova construcció que salvaria el riu Ripoll i passaria molt a prop del torrent de Colobrers, per arribar fins Castellar.

Se sobreentenia, però la CCQC no ho té del tot clar ara, que la nova Ronda Sabadell-Terrassa (o Quart Cinturó camufat) i l’actual Ronda Oest de Sabadell connectarien en un punt (prop de la benzinera de la carretera de Matadepera actual, on acaba la Ronda Oest) per facilitar que el trànsit de pas de Castellar connecti amb la C-58 sense passar ja per la Gran Via. Seria la principal avantatge de tota l’operació per a la ciutat de Sabadell: salvar el bosc de Can Deu i crear la Ronda Nord fent coincidir el traçat del Quart Cinturó amb el de la Ronda Nord. Al preu però tenir una autopista soterrada entre Sant Julià, la Plana del Pintor i el més aïllat que mai barri de Can Deu i a expenses de veure l’impacte ambiental en el paratge de La Tosca o l’entorn del Ripoll.

“Poc creïble”

Més en ampli, la CCQC creu que el document no resol els reptes “reals” de la mobilitat al Vallès (Occidental i Oriental ja que cal recordar que és un document bicomarcal). És un pla poc creïble, que depèn en un 75 per cent de fons del ministeri de Foment, sense capacitat de ser executat ni d’aconseguir els objectius, diu la CCQC. Tampoc es prioritzen les mesures ni tenen calendari d’execució.

“No presenta cap mesura clau, cap decisió valenta, que permeti aconseguir els canvis necessaris en la mobilitat al Vallès, sobretot en el context de la lluita efectiva contra l’emergència climàtica”, asseguren en una nota de premsa.

El document preveu una sèrie d’intercanviadors entre línies de Rodalies, ja presents en documents anteriors, però que no s’han fet realitat i ara ja no es veuen creïbles. Però es considera que la prioritat bàsica del Pla de Mobilitat hauria de ser el transport públic, amb inversions urgents que el desaturin i completant amb “inversions puntuals” la gestió de les xarxes ja existents.

La Campanya Contra el Quart Cinturó anuncia que presentarà al·legacions i acceleraran una nova campanya de comunicació per explicar els problemes del nou Pla de Mobilitat del Vallès. A més de la CCQC, moltes altes entitats, i també partits polítics, presenten les seves al·legacions.

Què inclou i què no inclou el Pla de Mobilitat del Vallès?

Així veu el govern de Sabadell el Pla de Mobilitat del Vallès

Foto portada: marxa contra el Quart Cinturó, l’any 1994, fa 26 anys, a Sabadell. Autor: ADENC.