ISabadell.cat
Polèmica per la ubicació de les barraques: “no podem descansar”

Un grup de veïns de la zona de Can Feu-Gràcia ha iniciat una mobilització per mostrar el seu rebuig a la celebració de les barraques de Festa Major a l’aparcament dels Ferrocarrils de la Generalitat. Fa unes setmanes van començar a enganxar cartells per les parets del barri i han obert un perfil a instagram per fer arribar les seves queixes a més gent. “Durant quatre dies ens trobem que no podem estar tranquils pel soroll i les molèsties que generen”, defensa Maria Ribas, una de les veïnes implicades.

Una de les preocupacions, segons exposa Ribas, és que el pàrquing es consolidi com l’espai de les barraques els propers anys. Cal recordar que el 2024 es va traslladar la festa major alternativa a Gràcia després que la Comissió de Festes Populars decidís marxar de l’Espai Concerts de l’Eix Macià per les discrepàncies amb l’Ajuntament. Tot i que inicialment es va parlar de la possibilitat que fossin itinerants, enguany s’ha confirmat que es repetirà la ubicació.

Tarda de concursos a les barraques 2024. Autora: Alba Garcia
Tarda de concursos a les barraques 2024. Autora: Alba Garcia

En aquest sentit, Ribas assegura que “no hi ha cap partit polític darrere” de les protestes, sinó que són veïns que, a títol personal, volen expressar que estan “farts de la situació”. “El problema no són només els concerts fins a la matinada, sinó que no podem descansar en tot el dia”, insisteix. Els cartells anònims van ser la primera acció reivindicativa, però també han fet instàncies a l’ajuntament i difusió a internet amb l’objectiu que “almenys les properes edicions de les barraques es facin a un altre lloc”.

Sobre aquesta qüestió, fonts municipals afirmen que l’ajuntament “treballa per garantir l’equilibri” entre les propostes que organitzen les entitats i “el dret dels veïns al descans”. Així mateix, apunten, “s’han pres mesures per mitigar l’impacte sonor, es reforçarà la neteja i també la presència policial per afavorir el civisme i la convivència”. Explicacions que no convencen als veïns contraris a les festes, que assenyalen a Instagram que pateixen molèsties durant tot l’any per les activitats que es duen a terme al carrer Fraser Lawton.

Barraques de Festa Major

Les barraques van néixer fa més de dues dècades com una alternativa popular al programa oficial de la Festa Major. Després de passar per la Bassa, el Vapor Turull, la plaça de La Creu Alta o l’espai Emprius, des del 2016 van compartir infraestructura amb els concerts organitzats pel consistori. L’any passat, van decidir tornar a fer les seves activitats per separat, ja que no compartien el model d’oci massificat que s’estava promovent a l’Eix Macià, segons van argumentar els representants de la comissió en roda de premsa.

A finals de juny l’organització va presentar el cartell de l’edició del 2025 i els primers artistes que conformaran el programa, amb el duo barceloní Svetlana, els sabadellencs Desperta Ferro o el grup de reggae Boom Boom Fighters com a noms destacats. En les properes setmanes es coneixeran la resta d’activitats nocturnes i diürnes que s’hi faran. Enguany, el lema del cartell és “ni aquí ni enlloc, no els fem el joc”, una crida a la mobilització antifeixista davant els discursos d’odi.

Foto de portada: un concert de Barraques l’any 2019, en una imatge d’arxiu. Autor: David B.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa