- Aquest dijous ha fet tres setmanes justes que les farmàcies poden vendre proves ràpides de coronavirus a tothom.
- Els més interessats són els col·lectius que encara no tenen la pauta completa: tots els nens, molts joves i algun adult.
Els testos d’antígens són un dels articles més venuts a les farmàcies de Sabadell. El Consell de Ministres va autoritzar la venda d’aquestes proves ràpides a les farmàcies sense prescripció mèdica a partir del 22 de juliol. Tres setmanes més tard, els farmacèutics valoren positivament la mesura (molt reivindicada pel sector) i també la rebuda que li han donat els sabadellencs. La mesura ha ajudat a prevenir un augment encara més accentuat dels contagis, però, per contra, ha generat una falsa sensació de seguretat, segons exposen alguns responsables.
Qualsevol persona que vulgui saber si és positiu de Covid-19 pot fer-se una PCR (entorn els 100 euros) o un test d’antígens (entorn els vuit euros). En el primer cas, cal demanar cita prèvia a un centre sanitari autoritzat per fer-ho o bé esperar l’ordre del departament de Salut. En el segon cas, qualsevol persona pot comprar un test d’automostra a la farmàcia o fer-se’l allà mateix. Cal tenir en compte, però, que no tots els establiments ofereixen aquesta darrera opció: cal tenir l’espai indicat (correctament ventilat i espaiós) i suficient personal. La farmàcia Montserrat, per exemple, al carrer Brutau, no podrà testar als clients fins al setembre, ja que a l’agost hi ha companys de vacances i amb les condicions actuals no donarien l’abast. Tot i això, la venda de proves ràpides és frenètica:
“Ve molta gent, especialment joves i alguns adults de mitjana edat (fins als 50 anys). En tres setmanes hem venut 60 tests d’antígens d’automostra i 40 packs de cinc testos” exposa la farmacèutica Sílvia Guarch.
Això una de les farmàcies de l’Eixample. La de la plaça Major, la Farmàcia Llop, despatxa una mitjana de 50 testos (o més) a la setmana, segons una de les treballadores, Juli Alcívar. En aquesta també fan proves ràpides in situ, especialment als nens i monitors dels casals d’estiu o colònies. D’igual manera, la farmàcia Morales, a la Rambla, també assegura haver testat a molts nens i joves en els últims dies, especialment a finals de juliol.
“Vam poder fer testos d’antígens i vendre’ls sense prescripció mèdica just a l’inici de la cinquena onada. Hi havia un repunt de casos i un índex de transmissió elevadíssim. Era molt necessari que les farmàcies poguéssim facilitar la feina als CAPs i, de fet, així ha estat. Aquests dies hem comprovat que realment hi ha molt d’interès a fer-se la prova, especialment entre els joves que encara no s’han vacunat” constata Elisabet Solana, de la farmàcia Morales.
Cal tenir en compte, però, que un resultat negatiu no eximeix tenir el virus, ja que aquests testos només donen positiu quan la càrrega viral és bastant elevada, segons informen els experts. Aquest és un dels motius pels quals un test d’antígens no és suficient per sortir del país. Una turista suïssa que ha vingut a passar uns dies a Sabadell, Ariadna Vallejos, explica que només la van deixar volar amb el resultat de la PCR feta, com a molt tard, 72 hores abans del vol.
Quina diferència hi ha entre fer el test a casa o a la farmàcia?
La diferència més rellevant és el preu: un test d’automostra costa prop de vuit euros en la majoria de farmàcies de Sabadell (el govern espanyol no n’ha limitat el preu i aquest pot oscil·lar entre els sis i els deu euros) i fer-se la prova a l’establiment puja uns deu euros més (17,95), en el cas de la farmàcia Morales.
“Nosaltres podem supervisar el procediment i elaborar un informe mèdic conforme la persona ha donat positiu o negatiu. D’aquesta manera queda registrat. De l’altra [si la prova es fa a casa], no hi ha la garantia que el client informi al CAP en cas de positiu o tingui un document que exposi el seu negatiu. Tot i això, aquest informe no és suficient per poder viatjar a l’estranger” explica Elisabet Solana.
A la farmàcia Maria Rosell, a l’avinguda de Barberà, també venen molts tests d’antígens a persones que se’n van de vacances, segons una de les dependentes, Lajen Alwani. Igual que a la farmàcia Montserrat, aquí no poden fer proves ràpides a l’establiment. Alwani i Guarch sempre recorden al client que segueixi les instruccions rigorosament i li recorden tots els detalls que ha de tenir en compte perquè el resultat sigui fiable.
Els testos d’antígens, resultats en 20 minuts
Es tracta d’una prova que detecta les proteïnes del virus. Permet identificar les persones que estan patint una infecció per SARS-CoV-2, especialment en els cinc primers dies de presentar símptomes. Els resultats són més ràpids que una PCR (que tarden entre 24 i 48 hores), d’uns 20 minuts. Per contra, és una tècnica menys sensible per detectar la infecció, tant en pacients asimptomàtics com en pacients amb símptomes.

Tots els farmacèutics consultats, igual que les autoritats sanitàries del país, alerten que “tenir un resultat negatiu, no vol dir que no es tingui el virus”, sempre hi ha la possibilitat i la incidència de falsos negatius amb aquest mètode podria ser freqüent. És difícil demostrar quan i com una persona es va infectar de Covid-19, però el cas és que hi ha hagut casos on, poc després de rebre un resultat negatiu, la mateixa persona ha presentat símptomes. Per contra, és molt probable que si una persona dona positiu, sigui positiva.
Foto portada: La Farmàcia Llop, a la plaça Major. Autora: J. Ramon
