Durant les properes setmanes el Museu d’Art de Sabadell acull l’exposició Dibuixant Sabadell. Del plein air a l’urban sketching, centrada en dos col·lectius, de dues èpoques diferents, que han captat la ciutat i el seu entorn amb els seus dibuixos.
Des del passat 2 de maig, el Museu d’Art de Sabadell acull l’exposició Dibuixant Sabadell. Del plein air a l’urban sketching, una mostra d’una quarantena d’esbossos, dibuixos, il·lustracions i pintures, de diferents artistes i dibuixants de Sabadell (o amb una relació estreta amb la ciutat), de dues èpoques diferents: finals del segle XIX i principis del XX, d’una banda, i del que portem de la segona dècada del XXI, de l’altra, amb el nexe comú de tenir com a motiu principal Sabadell i el seu rodal; els racons urbans de la ciutat i els paisatges naturals propers. Així, el riu Ripoll, la Rambla, la Torre de l’Aigua, l’Escola Illa, Sant Pau de Riu-sec, l’Eix Macià o la Plaça Major, són alguns dels indrets, captats en diferents suports i moments històrics, que acullen aquests dies les parets del museu.
El plein air i l’urban sketching
A l’últim tram del segle XIX quatre pintors sabadellencs, Joan Vila Cinca, Joan Figueras, Marian Burguès i Joan Vilatobà, vinculats amb l’Acadèmia de Belles Arts (de fet Vila Cinca i Figueras van ser-ne fundadors) i influenciats per l’escola d’Olot, van incorporar entre els seus costums el recurs de pintar al plein air (a l’aire lliure). Aquest fet va provocar que esdevinguessin freqüents al Sabadell d’aleshores les expedicions d’aquests i d’altres pintors, acompanyats d’artistes i intel·lectuals de l’època, per pintar els voltants de la ciutat. Les excursions servien perquè els artistes poguessin estudiar la llum natural duent a terme obres i apunts del natural dels paisatges del voltant de Sabadell (en aquell moment la ciutat era un motiu molt poc freqüent en no ser considerada un tema per l’art).
100 anys després, ja al 2007, a Seattle (EUA), el dibuixant d’origen català Gabriel Campanario va impulsar l’urban sketch, un moviment que advoca pel dibuix en viu d’allò que observa en aquell moment, en aquell lloc, la persona que dibuixa. Un retorn al compromís amb el dibuix in situ i l’observació directa. Tot i els seus pocs anys d’existència, aquest moviment ha pres una dimensió global sota el seu manifest i el seu lema Veure el món dibuix a dibuix. A nivell local, trobem una bona representació de l’urban sketch en el col·lectiu Dibuixant Sabadell, que enguany compleix sis anys.
Ambdues expressions es van popularitzar gràcies a avenços tècnics; en el cas del plenairisme, perquè a partir dels anys 70 del segle XIX es va iniciar la comercialització d’envasos en tub de pintura a l’oli i el french box easel, un faristol lleuger, fàcilment adaptable a diferents terrenys i on es podien dur la paleta i les pintures. En el cas de l’urban sketch, gran part del seu èxit s’explica per l’aparició de les xarxes socials (el seu naixement està vinculat a Flickr, aleshores el web 2.0 de fotografia més popular).
Semblances i diferències entre els plenairistes i els urban sketchers
Per tant, tot i el fil conductor del dibuix al natural, ambdues expressions tenen matisos i disparitats. Els pintors decimonònics preferien la naturalesa. Els i les urban sketchers fan de la ciutat el seu medi natural. Hi ha més diferències i també hi ha d’altres similituds, és clar. Però no desvetllarem aquí totes les respostes d’aquest joc de semblances i divergències que ens proposen el Museu d’Art i Dibuixant Sabadell. Hom pot descobrir-les per si mateix visitant l’exposició, que romandrà oberta fins al proper 31 de juliol.
Per la mostra, a banda de la contribució de Dibuixant Sabadell, el Museu d’Art també ha comptat amb d’altres grups i artistes de la ciutat que fan urban sketching, com l’Art de Trobada i Ravals Taller.
Foto de portada: l’exposició Dibuixant Sabadell, Del plein air a l’urban sketch. Autora: Teresa Badia.
SBD_scene és possible gràcies a la col·laboració del centre de còmic i arts visuals Escola Joso Sabadell i de la llibreria especialitzada en còmic Norma Còmics Sabadell.