Sovint els drets de les persones amb discapacitat física i/o orgànica es veuen vulnerats en molts àmbits i, malauradament, encara no existeix la igualtat de drets ni d’oportunitats en aquest col·lectiu. Això ho sap bé l’entitat ECOM (present des de 1992 a Sabadell, a través d’un Servei d’Inclusió Laboral), que enguany –coincidint amb el 50è aniversari de l’inici de la seva lluita pels drets de les persones amb discapacitat física i/o orgànica- ha editat l’informe Radar ECOM, on recull les vulneracions drets detectades el 2020, un any especialment cru a causa de la pandèmia. Inma Gómez, responsable de l’Àrea de Defensa dels Drets d’ECOM i coordinadora de l’informe ens explica la importància de denunciar les vulneracions de drets i quines són les principals problemàtiques que afecten aquest col·lectiu.
Per què heu elaborat aquest informe i per què ara?
L’emergència sanitària generada per la Covid-19, i la conseqüent crisi social i econòmica que se n’ha derivat, ens ha portat a un escenari perillós que pot provocar que retrocedim en els drets conquerits. Amb l’inici de la pandèmia van ser molts els drets que es van veure amenaçats i/o vulnerats. Per això vam creure que era important detectar i visibilitzar les vulneracions, ja que només així podrem prevenir-les, i el Radar ECOM és l’eina que hem creat. A més, també coincideix que enguany és el nostre 50è aniversari i tenia sentit treure’l a la llum en una data tan significativa.
Les persones amb discapacitat denuncien les vulneracions que pateixen?
No, la infradenúncia és un problema. Sabem que les consultes que hem recollit són una representació de moltes altres coses que estan passant però que no ens arriben. Hi ha manca d’informació, desconeixement sobre els drets de les persones amb discapacitat i dels canals per denunciar. També hi ha desafecció, es qüestionen que la denúncia serveixi per a alguna cosa. Tot això fa que moltes vegades no es denunciïn les vulneracions.
Per a què és important denunciar?
Allò que no es visibilitza és com si no existís. Si les persones amb discapacitat que han patit una vulneració de drets no denuncien, la seva situació no canviarà. Quan una persona denuncia normalment es denuncia una situació individual, però la resposta que es dona en realitat és col·lectiva. És a dir, si una persona denuncia, per exemple, una manca d’accessibilitat al carrer o en el transport, la solució serà millorable per a tota la societat. Denunciar té un impacte transformador, té un impacte de reconeixement dels drets de la ciutadania.
Les vulneracions de drets en relació a l’habitatge i el treball han estat les més nombroses, segons el Radar ECOM. Quines dificultats afegides tenen les persones amb discapacitat en aquests àmbist?
En l’àmbit laboral, ja partíem d’una situació desfavorable, amb més atur i feines de menys qualitat. La Covid-19 això ho ha empitjorat. En una enquesta que vam fer, 1 de cada 2 persones, d’un total de 1700, havien vist empitjorada la seva situació laboral, per reduccions d’hores de feina (per tant, de salari), afectacions d’ERTOs i EROs o acomiadaments. En l’habitatge, des del 2019, hem començat a veure situacions més complexes amb persones en risc d’exclusió residencial, perquè no poden fer front al pagament de l’habitatge. També segueix sent habitual el cas de persones que viuen en una comunitat de veïns que no és accessible i que no els permeten fer obres d’accessibilitat. Sovint també són les persones a títol individual les que discriminen, no discrimina només l’Administració.
Foto portada: Inma Gómez, responsable de l’Àrea de Defensa dels Drets d’ECOM.