L’ESTAT DE LA CIUTAT
Manquen quatre mesos per la data de la consulta sobiranista. S’entra doncs en la fase final del conflicte que ocupa de forma monotemàtica la vida pública catalana.
Després de les vacances d’estiu el moviment independentista farà una altra demostració de força l’11 de setembre i el Parlament de Catalunya aprovarà la llei de consultes per donar cobertura legal al referèndum. Sens dubte aquesta llei serà impugnada pel govern del PP la qual comportarà la seva suspensió a l’espera de la decisió del Tribunal Constitucional. Arribats a aquest punt s’obre un panorama incert d’imprevisibles conseqüències. Justament la proximitat d’aquest xoc de trens està motivant una sèrie de moviments de signe contradictori.
Després d’un estira i arronsa patètic, Mariano Rajoy i Artur Mas s’han compromès a reunir-se per tractar del tema. Tanmateix aquesta trobada sembla més un gest de cara a la galeria que un encontre sincer entre dos estadistes amb la voluntat de sortir de l’atzucac polític. Mas ha ofert negociar la pregunta i data de la consulta i Rajoy ha respòs que es pot parlar de tot excepte d’aquest tema. Per tant no es pot esperar gran cosa d’una trobada que podria incrementar encara més la tensió i certificar la completa ruptura entre ambdues parts.
D’altra banda, tampoc Mas disposa de massa marge de maniobra. ERC, el seu principal suport parlamentari, ha fet públic que tant la data com les preguntes són innegociables. De manera que una eventual negociació hauria de comptar amb l’improbable suport de les forces que van acordar-les.
Dos manifestos
Amb aquest teló de fons, aquesta setmana s’han difós dos manifestos subscrits per intel·lectuals, polítics i periodistes espanyols. Els dos es posicionen en contra de la secessió, encara que les solucions al conflicte són diametralment oposades
El primer titulat ‘Libres e iguales’ reclama un postura de fermesa davant el que anomenen “desafío sececionista”, insten a Rajoy a no negociar amb Mas i aplicar tot el pes de la llei enfront la ruptura de l’ordre constitucional que suposa la consulta. Els sotasignats estan a l’òrbita del PP, UPyD i Ciutadans, però també del sector més espanyolista del PSOE, com Joaquín Leguina o Nicolás Redondo Terreros.
A l’endemà es va difondre un segon manifest, ‘Una España federal en una Europa federal’, on es planteja una reforma federal de la Constitució sobre quatre eixos: reconeixement de les diverses identitats de l’Estat, reconversió del Senat en cambra de representació territorial, distribució clara de les competències entre Estat central i comunitats autònomes, sistema de finançament just que respecti el principi d’ordinalitat. La majoria del signats del manifest s’ubiquen a l’òrbita del PSOE, encara que hi figuren d’altres com el periodista conservador José Antonio Zarzalejos o els també periodistes Ignacio Escolar i Jesús Maraña, en posicions a l’esquerra dels socialistes.
Les terceres vies empresarials
Des del món de la gran empresa i les finances s’han redoblat els missatges a Rajoy i Mas per tal que trobin una fórmula per evitar una ruptura total.
Diverses fons periodístiques constaten el malestar d’aquests sectors amb els intents de manipulació per part de dirigents del PP que han fet diverses peticions als empresaris i banquers per què lluitin per aturar el procés sobiranista, però també de les declaracions de Mas reclamant que s’impliquin en el procés.
Anton Costas, president del Cercle d’Economia, a les recents jornades celebrades a Sitges, va plantejar a Mas que donés una “segona oportunitat” al diàleg amb Espanya i a Rajoy que no fes cas a qui li aconsella continuar amb l’immobilisme.
Més concret fou el president de la patronal catalana Foment del Treball, Joaquim Gay de Montellà, que ha proposat un gran acord en base a quatre eixos: reconeixement de Catalunya com a nació, plenes competències en matèria de cultura i llengua, pacte fiscal per tal que Catalunya recapti i gestioni els impostos i completa capacitat per organitzar les administracions locals.
Aquests posicionaments del món de l’empresa i les finances s’expliquen per diversos factors. En primer lloc, pel temor a un període d’enorme inestabilitat política que podria alterar el status quo en contra dels seus interessos. La por a veure en perill els seus importants negocis i inversions a la resta de l’Estat. Finalment, la perspectiva que Catalunya sortís de la Unió Europea amb els efectes depressius que tindria sobre l’economia del país.
Moviments internacionals
Darrerament s’han multiplicat el signes que l’escenari internacional no sembla gens favorable a recolzar una hipotètica independència del país. Així, el grup liberal del Parlament Europeu (ALDE) va votar amb els únics vots en contra de CiU i PNV, la inclusió de UPyD i Ciutadans. Això malgrat que Ramon Tremosa (CiU) havia assegurat que tenia capacitat ver vetar l’adhesió d’aquestes formacions marcadament antisobiranistes al grup liberal. Un missatge de qual serà el posicionament d’aquest grup si es planteja l’escenari de la secessió.
D’altra banda, el flamant president de la Comissió Europea, Jean-Claude Juncker, va respondre a la pregunta del eurodiputat d’ERC Josep Maria Terricabras, sobre el posicionament de la UE sobre la consulta que “no es converteix en membre de la UE enviant una carta” –en al·lusió a la missiva que Mas va adreçar als líders europeus- i va avisar-li que mai gosaria comprometre la integritat territorial de l’Estat espanyol ja que es tracta d’un assumpte intern d’Espanya.
En un sentit semblat va pronunciar-se, la cancellera alemanya, Angela Merkel, que va manifestar el seu suport al govern de Rajoy sobre la qüestió de la consulta sobiranista amb l’argument que una cosa és concedir autonomia als territoris i una altra permetre la secessió. Merkel va mostrar-se partidària de l’integritat territorial dels estats i considera el tema como un afer intern espanyol.
Les manifestacions de l’ambaixador dels Estats Units a Espanya, James Costos, que va afirmar referint-se al procés sobiranista “si les coses canvien, les empreses hauran d’adaptar-se”, foren immediatament utilitzades per Francesc Homs. El conseller de presidència de la Generalitat va interpretar-les com un desmentit als “propagandistes del govern” i com un suport indirecte a la secessió per part de la primera potència mundial. També de manera immediata el ministre d’Exteriors, García Margallo, va traslladar el seu malestar per aquesta pressa de posició. L’ambaixador va rectificar, criticant als qui havien “malinterpretat” les seves declaracions i va afirmar que considerava aquest tema com un assumpte intern espanyol.
No obstant això, les primeres manifestacions de l’ambaixador nord-americà semblen introduir un element de pressió sobre el govern espanyol i sobre la UE per utilitzar la secessió de Catalunya com un cavall de Troia nord-americà a la península ibèrica. De fet, els Estats Units van emprar aquesta estratègia als Balcans a Kosovo, Macedònia o Albània, virtuals protectorats dels EUA, enfront l’hegemonia alemanya a Eslovènia i Croàcia.
En efecte, contrasta l’aferrissada defensa de Barack Obama a la integritat territorial de Gran Bretanya enfront l’amenaça de secessió d’Escòcia, amb la seva ambigüitat respecte al cas català com es va palesar en la visita de Rajoy a la Casablanca on el president dels EUA no va voler pronunciar-se sobre el tema malgrat les peticions de Rajoy.
L’exèrcit català
En altre ordre de coses, Artur Mas havia declarat que l’Estat català no tindria necessitat de forces armades ja que la defensa nacional estaria assegurada per l’OTAN. Potser la pressa de posició d’aquesta aliança militar al declarar que la independència de Catalunya implicaria la seva sortida de l’OTAN ha animat les propostes de l’ANC que contemplen la creació d’un exèrcit català amb 47.696 militars en actiu, 64.352 reservistes, dels quals 2.000 formarien part de la marina de guerra.
Les reaccions contràries a aquests plans han portar a que la Generalitat es desmarqués d’aquestes propostes en matèria de Defensa. Ara bé, la postura de l’ANC resulta de tot coherent. Si Catalunya ha d’esdevenir un estat sobirà i no compta amb el paraigües militar de l’OTAN hauria de disposar de forces armades pròpies com a la resta d’estats d’arreu. No es poden tenir estructures d’Estat únicament pel que convé.
Sense debat racional
La qüestió militar mostra la manca d’un debat racional sobre els avantatges i perjudicis de la independència. De la banda del govern estatal es llença un discurs catastròfic que únicament planteja el desastre que comportaria la secessió. Per part de la Generalitat només es difonen les excel·lències de la separació sense esmentar els inconvenients. Aquí s’ha de criticar el paper dels mitjans de comunicació públics de la Generalitat que operen com eines propagandístiques en favor de la independència, sense aportar els elements de judici objectius per tal de formar l’opinió de la ciutadania en una qüestió tan cabdal.
Així, atrapats entre dues màquines propagandístiques que apel·len a la visceralitat i no pas a la racionalitat el debat es presenta completament esbiaixat i sense assolir cap de les condiciones mínimes exigible en una societat democràtica. Això propicia que proliferen els insults i les desqualificacions, de marcat regust xenòfob, en comptes dels arguments racionals.
Només posarem un exemple d’aquest greu dèficit democràtic que impedeixen que la ciutadania pugui calibrar els efectes de la secessió. Com és sabut a Espanya la Seguretat Social funciona segons el sistema de caixa única controlada des del govern central i de la qual depenen les pensions i altres prestacions socials com l’atur.
En la hipòtesi d’una secessió pactada, com va succeir a l’antiga Txecoslovàquia, aquest tema es resoldria amb un repartiment dels seus fons. Ara bé, en una independència unilateral sense acord entre les partes i amb una actitud hostil per part de l’estat espanyol, es plantegen seriosos dubtes de com la Generalitat faria front a aquestes despeses, especialment si tenim en compte que l’elevat deute del govern català fa impossible el seu finançament en els mercats internacionals.
Possibles escenaris
Hem entrat en el temps de descompte on comencen a esgotar-se les possibilitats d’una solució pactada al desafiament sobiranista. També hem de tenir en compte que el 18 de setembre es celebrarà el referèndum a Escòcia que tindrà una repercussió directa sobre Catalunya, tant si guanya la secessió com si, com sembla més probable, perd l’opció independentista.
Fins ara l’estratègia del PP ha estat tancar-se en banda i esperar que la seva negativa faci inviable l’alternativa secessionista. Un plantejament que no ha afeblit, ans al contrari, al moviment independentista, al provocar que molts catalans decebuts davant la manca de propostes del govern central s’hagin passat al bàndol independentista.
Per part del govern de la Generalitat es repeteix com un mantra que la consulta és innegociable i que es farà peti qui peti. Malgrat la manca d’acord amb el govern espanyol, l’absència de suports en l’àmbit internacional i el poc entusiasme que desperta la secessió entre amplis sectors de la població catalana com passa entre l’alta burgesia i gran part de la classe treballadora provinent de la immigració de la resta d’Espanya.
Repassem els possibles escenaris que poden obrir-se d’aquí al 9 de novembre
· Un acord d’última hora entre Rajoy i Mas, en base a les propostes de Foment del Treball o del PSOE. Es tracta d’una possibilitat molt improbable ja que tots dos són presoners dels sectors més radicals dels seus respectius partits. Els sectors durs del PP acusarien Rajoy de cedir davant el xantatge dels nacionalistes, la qual cosa donaria ales al seus competidors de UPyD, Ciutadans i Vox. Artur Mas seria durament criticat com a traïdor per l’ANC i ERC per haver malbaratat el somni sobiranista i plegar-se als designis de Madrid.
· La Generalitat convoca la consulta el 9 de novembre malgrat la prohibició del govern espanyol. Un escenari també improbable ja que, a més de no tenir reconeixement internacional, podria donar un resultat distorsionat si els ciutadans que no són independentistes s’abstinguessin, al no reconèixer la seva legitimitat. A més podria facilitar la reacció dels sectors més durs del PP partidaris de suspendre l’autonomia, com autoritza l’article 155 de la Constitució.
· Davant la impossibilitat de realitzar un consulta legal i amb reconeixement internacional Mas podria avançar les eleccions al Parlament de Catalunya. Una mala solució doncs pervertiria el sentit d’uns comicis destinats a triar programes de govern i representants populars. Unes eleccions on ERC tindria totes les de guanyar i realitzar una declaració unilateral d’independència que no seria reconeguda internacionalment i donaria novament arguments als partidaris de suspendre l’autonomia.
Deia el filòsof Hegel que la història acostuma a desenvolupar-se pel seu costat més negatiu. A la llum de l’anteriorment exposat sembla que els esdeveniments a Catalunya li podrien donar la raó. Com no sigui que al llindar del precipici s’imposi la racionalitat que, en aquest cas, prendria la forma d’una reforma federal de la Constitució.
Mi humilde opinión sobre este tema.
1.- El único país del mundo que se ha declarado a favor de la independencia de Catalunya es Letonia. De momento es poca cosa ¿No?
2.- Una Generalitat en quiebra técnica que no puede pagar los gastos corrientes se tiene que hacer cargo de pagar a los jubilados y la mitad del sueldo de los funcionarios. Ahoira también un ejército… ¿Y cuántas cosas más? Imposible.
3.- Enfrentamiento entre la sociedad catalana con el gobierno español. La sociedad española con el gobierno catalán. Los dos gobiernos entre sí. Y parte de las dos sociedades entre sí. Para volverse locos. El corral de “La Pacheca”. El cantonalismo carpeto-vetónico.
4.- El tratado de Roma dispone que un país independiente debe pedir el voto favorable por unanimidad de todos los estados miembros para poder ser admitido. Esto impide taxativamente la entrada de una Catalunya independiente en Europa. España, Gran Bretaña, Francia, Alemania, Italia… Ya han manifestado su voto en contra. Y en 4 meses no va a cambiar. ¡Ni en 40 años!
5.- Legalmente no va a haber consulta. Lo han afirmado por activa y por pasiva tanto los jueces como los tribunales. Sólo cabe la declaración unilateral de Independencia, lo cual conlleva la enemistad de países que están como España, con temas independentistas. Y son muchísimos.
6.- No hay posibilidad de negociación Rajoy-Mas. Uno lleva como requisito innegociable el NO a la consulta y otro el SÍ. ¿Qué van a negociar, pues? Se jugarán a los chinos a ver quién paga la comida de ese día, porque otra cosa no cabe.
A no ser que la negociación sea la “NO NEGOCIACIÓN”. Ahhhh. Aquí está a cuestión. No necesitan negociar nada. Con verse y no mirarse a la cara es suficiente. La foto de portada ya lo dice claramente. ¿No?Rajoy gana millones de votos en España y Mas en Catalunya. Y ambos llevan a cabo la misma política de recortes, corrupción y desgobierno, porque son la “derechona”. La casta dominante. Les interesa el “NO HAY ACUERDO”. A los dos.
Saludos
¿Alguien, con dos dedos de frente, cree que la sociedad catalana no quedará fracturada por años pase lo que pase el 9-N?
Si se celebrara el referéndum y lo perdieran los convocantes:
¿esto les calmaría y dejarían estar el tema por una larga temporada, o por el contrario, al día siguiente volverían a la carga con aquello de que nos ha faltado poco, hay que trabajar más que la próxima vez lo lograremos?
¿El derecho a decidir es en un sólo sentido?, es decir, ¿
Si triunfara el SI-SI y ocurriera la secesión, todos estos pájaros del derecho a decidir nos permitirían a la catalanes españoles otro referéndum, por ejemplo pasado un año del primero, donde la pregunta sería por ejemplo “quiere usted volver a reintegrarse en España” o nos contestarían con aquello de lo nuestro sería un referéndum ilegal porque Cataluña ya ha decidido y no permite referéndums ilegales.
¿Alguien se cree que Ucrania está en el fin del mundo? ¿Qué pasará cuando alguien ponga sobre la mesa el primer muerto? Diremos como Ortega i Gasset, “no era esto, no era esto”
Humilde y modestamente creo que Mas pactaria con Rajoy si este le ofreciera tres cosas:
Primera, el pase al ejecutivo autonómico del control del sistema judicial en Catalunya. Lo reforzaría la exclusiva como policía judicial de los mossos d’escuadra, que son una policía fundamentalmente política, y asimismo aumentaría la bicoca con una agencia tributaria montada por la Generalitat en plan competencias totales. Con eso, los delitos corruptos de la casta politico económica catalaninsta quedarían impunes . En Mallorca o Valencia con menos motivo (la comparación CAM Caixa Catalunya como ejemplo) hay y habrá penas de presidio por cosas que no llegan ni a lo apuntado por el Cas Palau. La independencia ya sería el chollo. Pero si Rahoy da un apaño por aquí…
Segunda: El “blindaje” de lo de la “cultura” (eso de cultura es desde luego un decir, porque la de los catalanistas y por ello enchufaos ha llegado a niveles de catetismo bestiales) y la enseñanza. Con eso, el catalanismo se apuntala la hegemonia ideológica que ya se tiene tan montada)
Y tercera: el “concierto económico”, o sea el chollo padre. No es que con ello en catalunya se vayan a pagar menos impuestos que en el resto de España. Ahora se pagan por un igual más o menos y desde aquí ya se chupa más. De impuestos se pagarán más (la quiebra de la Generalitat es una juerga por pagar) y los de la casta-crostra tendrán para chupar más todavía con lo del tal concierto. Y por los dos puntos anteriores se blindarían la falta de control democrático al latrocinio subsiguiente.
Con ese “diálogo”, que encaja con las propuestas de la patronal catalana, para mi que Mas se apuntaba. Y hasta Rajoy, que por algo es también de derechas. La extrema derecha populista, o sea ERC, Forcadell, Muriel, pues seguiría en sus extremos.
Si hay demócratas, y si hay izquierdas de verdad, quedará alguna brizna de esperanza.