Mercat Central

‘Emprenem’: Sang nova per revitalitzar els mercats municipals

EMPRENEM

Santi Valls i Eva Quiles són dos dels participants de la darrera edició del Programa Emprenemm (Emprenem als Mercats Municipals) per promoure els mercats com a opció de negoci per a emprenedors. Tots dos van canviar la seva situació laboral: van passar d’estar aturats a ser dues de les quatre persones que avui dia segueixen amb el seu negoci al mercat gràcies a l’Emprenemm, que ha arribat a aplegar 17 emprenedors en les dues edicions organtitzades.

L’Eva tenia molt clar que volia posar un negoci de productes artesans i de proximitat. Els artesans, nom de la seva parada, va obrir l’agost de 2012 al Mercat de la Creu Alta amb la venda de làctics i derivats dels làctics i és una de les poques botigues de productes d’alimentació de proximitat de la Creu Alta.

Poc a poc ha anat ampliant l’oferta amb mel, melmelades, cerveses de proximitat, ous de la qualitat 1 (de gallines camperoles), i llet de vaca, de cabra i, per encàrrec, també de bufala. “Només venc productes catalans. Crec que no cal importar quan aquí tenim productes de qualitat”, assegura. Els iogurts es produeixen a Les espunyoles (Berga), els formatges a Moià, i la mel i les cerveses al Pedraforca.

El Santi, en canvi, al principi no tenia totalment definit el tipus de negoci que volia posar.

Vaig estudiar la possibilitat d’obrir una franquícia d’objectes de regal. Però al final vaig optar per fer-ho a la meva manera i posar una botiga de joguines. Vaig anar improvitzant, sobretot en la recerca de proveïdors”, explica.

Superninot’s va obrir al desembre de 2012 a la parada número 31 del Mercat Central i se centra en la venda de ninots de sèries de televisió, sobretot d’anime, com ara Bola de drac, Pokémon o Superherois, però també ofereix figures d’acció, merchandising de les sèries (bosses, monederos), capritxos, contes, enganxines i, inclús, peces de col·leccionista de pel·lícules.

Emprenem_Santi Valls_superninots
Superninot’s ven ninots de sèries de televisió, figures d’acció i merchandising, entre d'altres.

El fet que els nens siguin el públic objectiu d’aquest negoci, l‘únic dedicat a les joguines al Mercat Central, fa que les vendes siguin peculiars. “Hi ha molts nens que venen a la botiga però com que no tenen diners els han de demanar als pares i després tornen per comprar. També em compren les àvies, que busquen el capritxo que els pares no donen als menuts”.

L’Eva, a la Creu Alta, sap que els seus clients busquen la qualitat malgrat que el producte tingui un cost més elevat que el que prové de produccions massives.

La gent s’està conscienciant que és important saber el que mengem. Els clients em diuen que es nota la diferència, per exemple amb la llet, als més grans els recorda el gust d’abans. També amb els iogurts, els nens que proven aquests després els costa tornar a menjar iogurts de produccions industrials”.

El Santi, per la seva banda, assegura que la forma de divertir-se dels nens és bàsicament la mateixa que quan ell era petit. “Els nens busquen icones, personatges que caiguin bé, referents. La TV i els videojocs han marcat molt el món infantil”. Per això ha de conèixer a fons les sèries de moda i també les més mítiques.

L’aprenentatge és clau en el procés d’emprenedoria. “En els quatre mesos que porto amb el negoci, he après, per exemple a ajustar comandes i a rotar el producte. A més, m’he adonat que l’afluència no és la que esperava i he hagut de retocar preus”. Reconeix que viu al dia i que “la botiga necessita un impuls” i, en aquest sentit, confia en la propera posada en marxa de la botiga online de Superninot’s.

L’Eva també recorda les dificultats inicials:

Al principi anava més peix, però poc a poc vaig comprovar quins productes sortia més el cap de setmana i quins es venien més entre setmana”.

Les vendes en el cas d’Els artesans han anat creixent poc a poc i l’Eva s’està plantejant donar sortida a productes ecològics, com ara ous i sucre, en resposta a la demanda dels seus clients.

Emprenem_Eva Quiles_Els artesans
Els artesans ofereix productes artesans i de proximitat.

Ambdós tenen clar el consell que li donarien a un emprenedor. “Que tinguin les idees clares i moltes ganes. Que no es tirin enrere si alguna cosa no surt a la primera i que triin el que els agradi i motivi” –diu el Santi. “Has de creure en el que vens, tenir il·lusió i vendre-ho amb carinyo”, sentencia l’Eva.

Els dos valoren positivament l’experiència d’emprendre. “Em permet llibertat per decidir cap a on anar tot i que econòmicament no està cobrint les meves expectatives”, explica el Santi. Per la seva banda, l’Eva està contenta “amb  la resposta de la gent envers al producte, la gent l’ha acceptat molt bé”.

El fet d’instal·lar-se al Mercat va ser un dels atractius que els va empènyer a participar al programa Emprenemm. “Estar al mercat és més rendible econòmicament que estar fora”, diu el Santi, i l’Eva afegeix: “hem de fer reviure els mercats, sobretot entre els joves. Es té la sensació que els preus al Mercat són més cars però no deixa de ser un petit supermercat on hi ha de tot, depén de la qualitat que busquis”.

Emprenemm

Precisament, un dels objectius principals del programa organitzat pel Vapor Llonch, la tercera edició del qual encara no s’ha programat, és dinamitzar els Mercats Municipals ampliant la seva oferta.

En les sessions s’informa als participants sobre els tràmits necessaris per posar una parada: les llicències d’ús, les concessions administratives de les parades i locals dels mercats municipals, les seves característiques. Paral·lelament, aprenen a fer un pla d’empresa i disposen d’un servei d’acompanyament personalitzat per a la posada en marxa del projecte i validar-ne la seva viabilitat.

Foto portada: El Mercat Central de Sabadell. Autor: J.d.A. Fotos interiors: Pilar Urreta.