Imatge: un fragment del cartell de l'edició d'enguany del Festival de Cinema de Terror.

Novetats a la 8a edició del festival de Cinema de Terror

Fa vuit anys naixia a la ciutat el Festival de Cinema de Terror de Sabadell (més info: ‘Todo empezó en Sitges 2011‘). En aquella ocasió va durar només un dia i va aplegar a un centenar llarg d’aficionats al gènere. Arribats a la vuitena edició, el festival no només ha consolidat una setmana de durada, 15 projeccions i la simpatia del públic, sinó que continua creixent en activitats, espais i entitats participants. Aquest dijous s’ha presentat la programació d’enguany a l’Estruch.

El pròxim 27 de febrer el Festival de Cinema de Terror ha programat la xerrada Alien, el company de viatge que ningú desitjaria. Organitzada per l’Agrupació Astronòmica de Sabadell, aquesta és la primera col·laboració de l’entitat amb el Festival. Recordem que Alien (1979), film icònic del gènere de terror i la ciència ficció obra de Ridley Scott, enguany compleix 40 anys i és el leitmotiv d’aquesta vuitena edició (més info: ‘Alien’ protagonitza la nova edició del Festival de Cinema de Terror de Sabadell).

Però el tret de sortida oficial serà ja al març, el dilluns 4. La inauguració inclourà la projecció de Cautivos (Espanya, 2018), film coral de terror psicològic. Posteriorment es farà un col·loqui amb el seu director i guionista, el barceloní Hugo Cobo. La pel·lícula, primer llargmetratge de Cobo, s’ha rodat íntegrament a Sant Boi, amb un pressupost low cost i en només sis dies. L’acte es durà a terme a l’auditori de l’Escola Superior de Disseny (ESDI). L’ESDI s’incorpora enguany als espais del festival després del tancament de la ja desapareguda Aliança Francesa, on tradicionalment ha tingut lloc l’arrencada.

Foto: Georgina Arcusa i David Garnacho, subdirectora i director del Festival respectivament, durant la presentació a l'Estruch. Autor: MAClaveria.
Foto: Georgina Arcusa i David Garnacho, subdirectora i director del Festival respectivament, durant la presentació a l’Estruch. Autor: MAClaveria.

Dimarts 5, a l’auditori del Casal Pere Quart, es podrà veure Sant Martí (Espanya, 2017). Escrita i dirigida per David C. Ruiz i Albert València, el film presenta un dels punts de partida més recurrents del cinema de terror: una avaria en el cotxe on viatja un grup d’amics els obliga a aturar-se en un poblet atrotinat. La novetat que aporten els dos creadors, catalans, a aquest esquema clàssic és que no han situat l’acció a l’Amèrica profunda, sinó al bell mig de la Catalunya rural i amb una bona dosi d’humor negre. La sessió ha estat programada per la Plataforma per la Llengua.

Dimecres 6, inDOCUmentari organitza la projecció del documental Culto al terror (Argentina, 2017), de Gustavo Leonel Mendoza, al bar La República. L’entrada serà gratuïta. Culto al terror és un homenatge al cinema del gènere i aborda qüestions com per què ens agrada passar por i quins mecanismes hi intervenen. L’inDOCUmentari és el Festival de cine documental de Sabadell. Enguany tornarà al maig en la seva tercera edició. També dimecres es farà la projecció d’una selecció de curts del Mecal, escollits al Festival Internacional de Curtmetratges i Animació de Barcelona.

A l’equador de la setmana, dijous 7, el Festival ofereix dos actes, orientats a públics molt diferents. D’una banda el Cineclub de Sabadell exhibeix el clàssic Possession (França, 1981), d’Andrzej Zulawski. D’altra banda, al Tutupà, Cine Domingo ens proposa la nord americana Alienator (1989), de Fred Olen Ray, homenatge de sèrie B a Alien i a Terminator.

Les Maratons de divendres i dissabte

Divendres i dissabte arriba el moment àlgid del festival: les Maratons. L’Estruch albergarà el dia 8 la Marató de divendres, una projecció combinada de pel·lícules i curts, on la protagonista absoluta serà Alien. 40 anys després de la seva estrena es podrà veure de nou en pantalla gran a la ciutat. Fàcil de recordar: el dia 8, el vuitè passatger, a la vuitena edició del Festival. A la mateixa sessió també es podrà veure Drácula (Espanya, 2018), de Denise Castro, una obra a l’estil found footage del viatge que la directora catalana i el seu equip van fer a Transilvània. Entre la selecció de curtmetratges destaquen Baghead (Regne Unit, 2017), premi al millor curt fantàstic de la passada edició del Festival de Sitges o Diesel (Espanya, 2017), que ha conquerit la cima de diversos palmaresos. L’animació també estarà representada amb The Box (Eslovènia, 2017). I es podrà veure Impacto (Andorra, 2017) del sabadellenc Hèctor Romance. A més, l’organització del festival promet “una sorpresa pels més puntuals”. La jornada comença a les 17h.

Portada: l'equip darrera del Festival. Autor: MAClaveria.
L’equip darrera del Festival. Autor: MAClaveria.

I arribem a dissabte 9, el dia més fort del festival, amb la Marató de dissabte. Des de dos quarts de cinc i fins a ben entrada la matinada, el públic podrà gaudir als Cinemes Imperial d’un ampli programa de curtmetratges i pel·lícules per només 14€. Framed (Espanya, 2017), The Void (Canadà, 2016), One Cut of The Dead (Japó, 2017) i Apocalipsis Voodoo (Espanya, 2018), han estat les pel·lícules triades. Totes, des de diferents abordaments del gènere, imprescindibles per qualsevol amant del cinema de terror que vulgui estar al dia. A l’equador de la sessió també està prevista una altra novetat per l’edició d’enguany: l’exhibició d’una “pel·lícula sorpresa retrospectiva”. D’entre els curts, és inqüestionable el protagonisme absolut de Cerdita (Espanya, 2018), guanyador del Goya al Millor curt de ficció de 2019. Escrit i dirigit per Carlota Martínez Pereda, l’obra situa el debat de la gordofòbia com a eix sobre el que construeix la seva ficció de terror. I no podem obviar RIP (Espanya, 2017), millor curtmetratge de 2017 a Sitges.

Durant la Marató de Divendres es passaran els millors micrometratges del concurs impulsat des del certamen i a la sessió de dissabte se sabran els finalistes i el guanyador.

Activitats infantils

La vuitena edició del Festival també manté la Matinal infantil de dissabte, pensada perquè nenes i nens puguin gaudir del gènere de terror amb títols pensats per la mainada. Es projectarà Planet 51 i el curt Kaijuu!!!, als Cinemes Imperial. Estrenada al 2009, Planet 51 gira les tornes del cliché de les pel·lícules d’invasions alienígenes, convertint en invasor involuntari d’un planeta extraterrestre a un astronauta humà. Al seu moment, Planet 51 va ser la producció més cara de la història del cinema espanyol. Per la seva banda, Kaijuu!!! és resultat del taller d’animació stop-motion i cinema realitzat el passat agost a la Biblioteca Vapor Badia. El dia 9 serà la seva estrena.

Activitats paral·leles

El Festival també inclou altres activitats relacionades amb el gènere del terror. D’una banda, l’Acadèmia de Belles Arts acull una exposició, del 5 al 9 de març, on es podran veure obres de terror de diferents artistes del col·lectiu de dibuixants i il·lustradors sabadellencs Bafarada. D’altra banda, el Librerío de la Plata ofereix divendres una nova sessió dels ja consolidats Cuentos Perturbadores, amb la presència de l’actor Eduardo Ruiz i l’actriu Montse Vidal i, dissabte, acull la presentació del fanzine El Buque Maldito i els llibres Combustible Lovecraft i Un dios de paredes hambrientas. En paral·lel a la presentació dels llibres, dissabte al matí també s’ha organitzat, per primer cop, una sessió de jocs de taula de terror a la Biblioteca de Ponent, a càrrec del col·lectiu de jocs La Foguera. Una altra de les novetats d’aquesta edició és la incorporació d’una sessió de curtmetratges d’animació, a la Biblioteca Vapor Badia, en col·laboració amb l’Escola de Cinema de Barcelona (ECIB), dissabte a la tarda.

A la cloenda del Festival, diumenge 10 a La República, es lliuraran els premis del jurat de Blogos de Oro i del públic. I, en el marc d’un homenatge a l’actor Jack Taylor, molt vinculat al cinema de terror i de Sèrie B, es projectarà el curtmetratge documental Jack Taylor. Testigo del fantástico, de Diego López, i El Conde Drácula de Jesús Franco, on l’artista homenatjat participa. I aleshores caldrà tornar a esperar un any perquè comenci la novena edició del Festival.

Foto portada: un fragment del cartell de l’edició d’enguany del Festival de Cinema de Terror.


SBD_scene és possible gràcies a la col·laboració del centre de còmic i arts visuals Escola Joso Sabadell i de la llibreria especialitzada en còmic Sabadell Còmics (antiga Norma Comics Sabadell)