Foto portada: inauguració del Congrés de Qualitat de l'Aire, aquest dijous. Autor: J.d.A.

Congrés de Qualitat de l’Aire: “l’única solució és treure cotxes dels carrers”

  • Arrenca, entre recels institucionals al voltant de l’aplicació de les zones de baixes emissions, el tercer Congrés de Qualitat de l’Aire.
  • La Generalitat demana valentia als alcaldes per aplicar les Zones de Baixes Emissions de forma ambiciosa i no només “complir l’expedient”.

Les administracions organitzadors del Congrés de Qualitat de l’Aire, que arriba aquests dies a la seva tercera edició a Fira Sabadell, defineixen com de “gran repte” la implantació de les Zones de Baixes Emissions (ZBE) als municipis de més de 50.000 habitants a partir de l’any vinent. La Generalitat avisa que la nova normativa europea limitarà més les emissions de gasos contaminants i que, per tant, caldran noves mesures addicionals. Les ZBE quedaran curtes i vindran noves mesures. El govern català demana valentia als alcaldes i pensar “més en vides i menys en vots”. El representant de l’Ajuntament, Eloi Cortés, considera que “no és de rebut que se’ns digui que volem només complir l’expedient”.

El Congrés està organitzat a cinc mans: la Generalitat, la Diputació, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, el Consell Comarcal i l’Ajuntament de Sabadell. La taula inaugural ha comptat amb intervencions de representants de les cinc administracions, alguns dels quals protagonitzen aquesta setmana una picabaralla política. Per una banda, l’ajuntament de Sabadell i els 9 municipis que formen l’Associació de l’Arc Metropolità (Terrassa, Sabadell, Rubí, Granollers, Mollet, Mataró, Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès i Martorell). Tenen una proposta més flexible i gradualista, plena d’excepcions per al 15 per cent de vehicles sense etiqueta ambiental. Per altra banda, el govern català.

Boya demana valentia als alcaldes: “no tenen eleccions fins d’aquí a quatre anys”

La directora de Qualitat Ambiental de la Generalitat, Mireia Boya, ha insistit que cal ser audaç. El problema de la qualitat de l’aire és de salut pública, no de medi ambient. Va de vides, no d’ecologistes.

“No es poden fer les ZBE per complir l’expedient i prou. Cal ser molt ambiciosos”. En aquesta línia anirà el nou Pla de Qualitat de l’Aire 2024-2027, que xoca amb els plans de l’Arc Metropolità. “Els requisits mínims siguin els mateixos a tota Catalunya. Les regles han de ser les mateixes per la Catalunya sencera. Demano un esforç addicional als ajuntaments i demano als alcaldes que pensin en vides i no només en vots. Esteu al principi del mandat. Teniu quatre anys per davant. Sigueu valents”.

Boya ha avançat que les ZBE faran curt perquè la normativa europea s’endurirà en breu, en línia del que vol l’Organització Mundial de la Salut (OMS). A Barcelona ciutat, el 70 per cent de la contaminació de l’aire és causada pel trànsit rodat. “L’única solució és treure cotxes dels carrers. Només així serà possible complir. Cal un urbanisme diferent. I ara per ara la mesura que funciona més és implantar les Zones de Baixes Emissions”. Cal seguir amb les pacificacions, augmentar la mobilitat a peu, millorar la penetració del transport públic i tenir un focus social.

Cortés: “no demanem res que no s’hagi fet abans”

Les declaracions de Boya no han agradat el representant de l’ajuntament de Sabadell, el segon tinent d’alcaldessa i regidor de Transició Energètica, Eloi Cortés.

“Ningú dels que estem organitzant el congrés posem en risc la salut dels ciutadans. Ens creiem la qualitat de l’aire. I demanem subvencions als Next Generation per pacificar carrers o comprar tecnologia per implantar les zones de baixes emissions. No és de rebut que ens digui que els ajuntaments volem complir l’expedient i prou. Cal una mica més de lleialtat institucional. Les excepcions hi han de ser. I el calendari és important. També les moratòries. Estem començant aquest camí. Cal una aplicació gradual com s’ha fet a altres llocs. No demanem res que no s’hagi fet abans”, ha assegurat en declaracions als mitjans.

Cortés demana “temps” per implantar les restriccions i fer “pedagogia”. “Hem de ser justos i fer una transició. Barcelona fa temps que té la ZBE; nosaltres comencem ara”, diu. Finalment, recorda que el sistema de transport públic de Sabadell o Terrassa tenen molt poc a veure, sobretot a nivell interurbà, amb els de Barcelona o L’Hospitalet, que estan a l’AMB.

L’AMB defensa els resultats de la ZBE de Barcelona.

La resta de ponents han destacat diverses apreciacions. Janet Sant, exmà dreta d’Ada Colau a Barcelona i ara vicepresidenta d’Acció Climàtica de l’AMB, ha insistit que “hem fet mesures per posar al centre del debat el dret a la salut pública”. Però encara “no està garantit”.

“Tenim 400.000 morts prematures a Europa i 200.000 nens asmàtics per la qualitat de l’aire. Més de 1.100 morts prematures a l’any a Barcelona, on hi ha 750 nens asmàtics. Hem d’anar més enllà. No n’hi ha prou. I a més tindrem nova normativa europea”. Però les ZBE funcionen de forma concloent. “Hem tret 50.000 vehicles contaminats de la circulació i la contaminació per partícules NO2 ha baixat un 12 per cent”, ha insistit.

Quan se li ha comentat que l’alcalde de Martorell i vicepresident de l’Arc Metropolità va dir dimarts que l’èxit de la ZBE de Barcelona no esta prou comprovat i plantejava que fossin reversibles, Sanz ha atribuït les seves declaracions a la “desinformació”. L’alcalde de Cerdanyola i vicepresident de Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón, ha coincidit que els resultats de la ZBE a Barcelona són “tangibles” i creu que les ZBE, lluny de ser reversibles, hauran de ser ampliades. “El repte ara és tenir les millors zones de baixes emissions possibles i el més extenses possibles”.

El president delegat de l’Àrea d’Acció Climàtica de la Diputació, Marc Serra, ha insistit que cal elevar a “autoritat” l’opinió científica. “Si ho fem, i seguim el criteri científic amb l’administració transformant la ciència en mesures concretes, la resposta ciutadana serà exemplar com ho va ser durant la pandèmia”, ha insistit. El representant del Consell Comarcal ha demanat l’administració que busquin la complicitat de la ciutadania. “No podem dir que fem les ZBE només per obligació. Les fem perquè són necessàries i perquè volem millorar la qualitat de vida de la gent”, ha insistit el conseller de Transició Energètica, el rubinenc Andrés Medrano.

Una vintena de ponències

El tercer Congrés de Qualitat de l’Aire se celebrà aquest dijous i divendres a Fira Sabadell. Hi haurà una vintena de taules rodones, una dotzena de ponències, tallers, debats i un petit espai expositiu per reflexionar al voltant de les pacificacions de carrer, la política urbanística, els entorns escolars segurs, els sensors i equips de medició, la biomassa o la gestió d’episodis ambientals. El més calent, no obstant, és l’aplicació de les Zones de Baixes Emissions, que s’han de posar en marxa a partir de l’1 de gener de 2024 a les ciutats catalans amb més de 50.000 habitants i més endavant a tots els municipis catalans de més de 20.000 habitants.

Més informació:

Foto portada: inauguració del Congrés de Qualitat de l’Aire, aquest dijous. Autor: J.d.A.