La Síndica respon

La Síndica Municipal de Greuges obre secció a iSabadell. A partir d’ara, cada dues setmanes respondrà les vostres inquietuds, explicarà les seves resolucions i reclamacions i explicarà com es defensen els drets de la ciutadania des de la seva institució. Si teniu queixes o creieu que l’administració local ha vulnerat els vostres drets, a més de contactar amb ella, podeu enviar les vostres qüestions a redaccio@isabadell.cat. Aquest és el seu primer text. 

Coneixeu la institució de la Síndica de Greuges de Sabadell? Sabeu què fem, dia rere dia, a favor de la ciutadania? M’imagino que molts de vosaltres haureu respost que sí, i, segurament, amb algunes persones haurem tingut l’oportunitat de conèixer-nos en persona durant el temps que porto exercint el càrrec a la nostra ciutat. La feina que realitzo es basa en vetllar pel bon govern de l’administració local i en garantir la defensa dels drets humans a la ciutat.

Si us sentiu agreujats per alguna actuació de l’administració pública local o dels ens que en depenen, sapigueu que podeu presentar-me la vostra queixa i investigarem el greuge de forma àgil i totalment gratuïta.

El resultat de la investigació serà una resolució que determinarà si hi ha o no hi ha injúria per part de l’administració, en resum, qui té raó. En aquesta resolució també proposo sempre una recomanació per millorar la situació o per rescabalar el greuge, si és que n’hi ha hagut. I l’administració local pot determinar si accepta o no aquesta recomanació i com la farà efectiva.

La sindicatura de greuges local és un òrgan públic gratuït que posa de manifest la voluntat dels governs locals de ser més democràtics i equitatius. Que l’administració pública sigui conscient que a vegades es pot equivocar i doni a la ciutadania una eina fàcil, gratuïta i accessible, com és la institució de la Síndica de greuges, per denunciar aquests errors, és un exercici de transparència i de bon govern que no puc més que posar en valor en aquestes línies.

Com a Síndica, puc actuar a partir de la denúncia d’algun veí o veïna de la ciutat, però també puc actuar ‘d’ofici’, si detecto un problema estructural que afecta més d’una persona.

L’any 2018 vam obrir 175 expedients per denúncies particulars, de temes tan diversos com la convivència entre els veïns, els sorolls del carrer, la neteja dels carrers, la desprotecció d’algunes persones vulnerables, greuges a partir del cobrament de taxes i impostos municipals, manca de resposta de l’administració, etc.

També vaig actuar d’ofici en diferents casos. En una de les actuacions, vaig demanar a l’Ajuntament de Sabadell que regulés l’ús de vehicles de mobilitat personal (patinets elèctrics, seeways, hoverboards, etc.) arrel dels fatals accidents que es van produir a la ciutat. En una altra, vaig recomanar a l’Ajuntament que revisés la reglamentació de la taxa de residus perquè, al meu parer, els nous càlculs desincentiven encara més la coresponsabilitat de la ciutadania per tal de reduir els residus que es generen i separar-los correctament. Enguany, he demanat d’ofici a l’Ajuntament que equipari les famílies monoparentals a les famílies nombroses pel que fa a les bonificacions d’impostos i pagament de servei públics d’oci (piscines, teatres, etc.) i també vaig actuar d’ofici per demanar a l’administració local que posés marquesines o algun element que protegís la ciutadania del sol, a les parades provisionals d’autobusos que hem tingut aquest estiu a Sabadell, mentre duraven les obres de l’estació central d’autobusos de la ciutat.

Però la feina no s’acaba aquí: preinscripcions escolars, presumptes casos de bullying, vivendes afectades de plagues d’insectes o rosegadors, multes de trànsit, mal ús dels espais comuns, i un llarg etcètera són els temes que tenim actualment sobre la taula.

Escolto les parts, investigo, analitzo i trec conclusions per tal de determinar si hi ha o no hi ha greuge en l’actuació de l’administració. Recomano accions de millora a l’Ajuntament per tal que la seva gestió sigui més respectuosa amb la ciutadania. Escolto els veïns i les veïnes de forma activa i responc a les seves consultes. I torno a casa amb la sensació que el que fem contribueix, una mica, a fer una ciutat on tots i totes visquem millor.

M’honra que la meva ciutat hagi apostat per aquest mecanisme de garantia dels drets de les persones a la ciutat: la Sindica de greuges. Una institució al servei de les persones de la que podeu fer ús sempre que ho necessiteu.

Em podeu trobar al Casal Pere Quart (Rambla 69 de Sabadell) de dilluns a divendres. Al telèfon 93 726 1142 o per email a oficina@sindicasabadell.cat o al web de la Síndica Municipal de Greuges de Sabadell. Serà un plaer atendre-us.

Si teniu queixes o creieu que l’administració local ha vulnerat els vostres drets, a més de contactar amb ella, podeu enviar les vostres qüestions a redaccio@isabadell.cat. La Síndica tindrà l’espai ‘La Síndica Respon’ cada dues setmanes. La propera col·laboració serà el dissabte 18 d’octubre de 2019. 

Comments are closed.